Structuur voor je communicatie

Maak een online marketing jaarplanning voor overzicht en effect

Maak jij een online marketing jaarplanning voor jezelf? Structuur en overzicht helpen je om je online marketing serieus en effectief aan te pakken.


Och, het kan ook best zonder planning, zeker als je niet veel werk hebt. Dan heb je voldoende tijd om eens een blog hier, en wat updates daar te schrijven.

Maar zodra je het wat drukker krijgt, schieten de social media activiteiten erbij in. En als het daarna weer rustiger wordt, kun je helaas met je marketing weer van voren af aan beginnen omdat het opstapeleffect compleet is verdwenen.

Ga je voor structuur én effect? Maak dan een schema in Word of Excel.

Aan de linkerzijde plaats je van boven naar beneden de weeknummers met daarbij de data. Bovenaan van links naar rechts maak je kolommen met de opschriften Event, Site, Blog, Nieuwsbrief, LinkedIn, Facebook en Twitter. Uiteraard pas je de kolommen aan aan je eigen situatie. Het is handig om de volgorde van links naar rechts zo te rangschikken dat hetgeen dat als eerste moet gebeuren, zo veel mogelijk links staat.  Misschien wil je ook YouTube, Google+, Pinterest of Instagram opnemen in je planning.

De basis: Events en Site

Bij Event noteer je, als dat van toepassing is, de evenementen die het komende jaar plaatsvinden. Het zijn bijvoorbeeld de trainingen die je hebt ingepland, de workshops, de reizen die je organiseert, lanceringen van nieuwe producten of diensten, start van een cursus of training, open dag. Het zijn de gebeurtenissen (events) waarvoor je klanten wilt werven, of waarover je je klanten wilt informeren.

Je site is het centrale punt voor je online marketing. Het is dan ook belangrijk dat alle events een eigen plek hebben op je site. In de kolom ‘Site’ noteer je wanneer je voor de betreffende gebeurtenis een aparte pagina maakt, waarop alle informatie staat. Op die manier heb je een url voor ieder event, en die heb je nodig voor je latere social media updates. Het is ook goed om mooi beeldmateriaal erbij te plaatsen. Ook die heb je straks nodig voor de social media.

Misschien maak je in januari in één keer pagina’s aan voor al je geplande gebeurtenissen. Maar misschien heb je nog niet alle benodigde informatie. Dan plan je de actie op je site later in. Het is echter in alle gevallen de activiteit die je moet doen vóórdat je social media updates gaat plaatsen.

Als je geen events hebt, kun je de kolommen Event en Site verwijderen.

Blog: data en onderwerpen

In de kolom Blog noteer je bovenin voor jezelf hoe vaak je wilt bloggen. Eens per kwartaal, eens per maand, iedere week? Daarna vul je in de betreffende weken in dat je je blogs publiceert. De week ervóór noteer je dat je je blog schrijft en voorlegt aan een mee-lezer. De week dáárvoor noteer je dat je je onderwerp bepaalt. Het is nog fijner om je onderwerpen nu al te bepalen en verder vooruit te werken.

Nieuwsbrieven inplannen

Wanneer je je blog op je site publiceert, loopt dat nog niet echt in de gaten bij je doelgroep. Je zult andere activiteiten moeten uitvoeren om lezers voor je nieuwe blog te krijgen. Bijvoorbeeld door in je nieuwsbrief te vertellen over je laatste blog(s) met een linkje naar die pagina’s op je site. In je nieuwsbrief kun je ook je events aankondigen. Bovenaan in de kolom ‘Nieuwsbrief’ noteer je hoe vaak je een nieuwsbrief wilt verzenden. Daarna vul je de weken in waarin je je nieuwsbrief maakt en verzendt. Je ziet in je jaarplanning in één oogopslag welke events en blogs je in je nieuwsbrief kunt verwerken.

jaarplanning

Social media kolommen

Nu is het tijd voor de social media updates op bijvoorbeeld LinkedIn, Facebook en Twitter. Verwijder de kolommen die je niet gebruikt, en voeg eventueel andere social media toe zoals YouTube, Pinterest, Google+ en Instagram. Noteer bovenaan hoe vaak je iets zou willen plaatsen op deze platforms. Bijvoorbeeld een keer in de week op LinkedIn, drie keer op Facebook en tien keer op Twitter. Rangschik deze kolommen zo dat de laag frequente links staan (LinkedIn in dit voorbeeld) en de hoog frequente rechts (Twitter in dit voorbeeld).

De onderwerpen waar deze updates over gaan, vloeien onder meer voort uit je events en blogs. Je kunt met onderwerpen, pijlen of kleurtjes visueel duidelijk maken aangeven hoe je ‘campagnes’ lopen.  

Als je met video’s werkt, wat veel effect heeft, plaats je die eerst op YouTube of Vimeo. Die kolom zet je uiterst links. Vervolgens geef je de video’s een plek op je site. Daarna zet je de video’s in bij social media updates. Je werkt dus van links naar rechts, en van boven naar beneden.

Van jaarplan naar week- en dagplanning

Je ziet in je jaarplanning welke activiteiten je in een bepaalde week moet uitvoeren. Je zult dus in je weekplanning tijd daarvoor moeten reserveren. Een vast dagdeel werkt het beste. Als je hulpmiddelen gebruikt om updates te programmeren (in te plannen), dan kun je dat doen op het moment dat je het event op je site zet of de blog publiceert. Dan zit je nog ‘in het onderwerp’ en gaat het schrijven van de updates gemakkelijker.

Er blijven echter nog wel acties over die je iedere week of misschien zelfs iedere dag moet inplannen. Bij het maken van je weekplanning en dagplanning, kijk je dus goed naar je online marketing jaarplan. En als je week al helemaal vol is met werk voor klanten, dus werken ín je bedrijf, dan zul je het werken áán je bedrijf in je vrije tijd moeten doen,  of uitbesteden… of minder werk inplannen!

Lees ook mijn eerdere blog over de online marketing jaarplanning, daarin staan nog meer online activiteiten die een structurele plek verdienen in je werkzaamheden.  

Hartelijke groet uit Gouda!
Loes

 

Leuk artikel?

Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.


Zoek op trefwoorden

  • Marketing (52)
  • Authenticiteit (28)
  • Social media (23)
  • Bloggen (13)
  • Stralend Werven (12)
  • Ondernemerschap (12)
  • Site (11)
  • Doelgroep (10)
  • Schrijven (5)
  • Nieuwsbrieven (5)

  • Archief


    Nieuwsbrief

    Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...