Blog over bloggen

Dit is een blog over bloggen ;-)

Bloggen is voor veel coaches, adviseurs, therapeuten en andere dienstverleners een mooie manier om te laten zien wie je bent als persoon. En dat is belangrijk, want je klanten komen niet alleen bij jou omdat je ergens goed bij kan helpen, maar ook omdat ze een ‘klik’ met je hebben. Maar niet iedereen blogt even gemakkelijk. Zelfs als je in het algemeen geen moeite hebt met schrijven, wil het bloggen nog wel eens tegenvallen. Want: waar moet je het over hebben? Zit er wel iemand op jouw blog te wachten? En hoe maak je er een aantrekkelijk verhaal van?


Moed verzamelen

Ik schrijf zelf ook blogs en profiteer daarbij van mijn studie Nederlands en mijn journalistieke ervaring. Maar ook ik moet mezelf wel eens moed inspreken, in de zin van: ja, ik mag ook bloggen, ook voor mijn blogs is publiek. Mijn publiek (en jouw publiek) bestaat namelijk niet uit ‘de rest van de wereld’, maar uit mensen die mij kennen en die mij beschouwen als hun bron van informatie over onderwerpen als communicatie, marketing en social media. Voor hen heb ik niet alleen recht van spreken, maar zelfs een plicht. Natuurlijk kunnen ze zelf ook wel googelen op ‘Hoe vind ik onderwerpen voor mijn blog’ (ongeveer 2.210.000 resultaten in 0,45 seconden) maar dat doen ze niet. Ze vragen het aan mij of lezen mijn social media updates en blogs.

Luister naar de vragen van klanten

Mijn laatste blog ging over Content Marketing.  Deze blog schreef ik na een vraag van Anneloes (bedankt nog!). Let zelf eens op de vragen je klanten aan je stellen. Vaak is jouw antwoord ook voor andere klanten interessant. Herschrijf het antwoord dat je zojuist toch al gaf tot een blog, en je hebt een tekst waarin jouw expertise zit en waar je lezers blij mee zijn.

Vraag wat ze van jou willen weten

Bloggen waarover

Je kunt ook aan je klanten vragen wat ze van jou willen weten. Ik vroeg het aan drie klanten en maakte een lijstje van de antwoorden (je vindt het onderaan deze blog). Het is een lijstje waaruit blijkt dat mijn klanten graag persoonlijke berichten van mij lezen. Ik weet dat persoonlijke, authentieke blogs de meeste lezers trekken, maar wat is dat spannend om te doen! Het afwerken van het lijstje voelt als een ware uitdaging.

Onderwerpen waar je toch al mee bezig bent

Ik schrijf ook blogs over onderwerpen die ik toch al uitwerk voor een werkochtend of training, zoals mijn blog over het bepalen van je doelen. Daarmee geef ik inderdaad een stukje kennis weg waarvoor mensen mij ook kunnen betalen. Toch is dat geen probleem. Ten eerste is de blog maar een deel van het verhaal. Ten tweede is het een algemeen verhaal, dat nog niet voor jouw eigen bedrijf is ingevuld. Ten derde zijn er maar weinig mensen die helemaal zelfstandig aan de slag kunnen met jouw informatie. Het merendeel van je lezers slaat de informatie op in het mapje ‘hier moet ik nog wat mee’. Als de tijd dan eindelijk rijp is om er echt wat mee te doen, beseffen ze dat ze daarbij toch echt jouw hulp nodig hebben.

Feedback vertalen naar blogs

Feedback die je krijgt van je klanten is ook materiaal voor blogs. Ik hoorde van een klant dat ik haar zo gerust stelde met het advies dat zij Facebook links kan laten liggen, omdat het niet bij haar past. Mijn advies verraste haar. Maar ik vind echt dat je de middelen moet kiezen die bij je passen. Ieder middel kan effectief zijn op voorwaarde dat je het inzet met enthousiasme en continuïteit. En dat lukt je niet als je ervan baalt! Dit lees je terug in mijn blog ‘Hoe bepaal je of het interessant is om social media in te zetten voor jouw bedrijf of praktijk’.      

Niet alleen blogs, ook je aanbod!

De vragen van mijn klanten attenderen me niet alleen op mogelijke blog onderwerpen, maar ook op mogelijke nieuwe trainingen. Zo heb ik onlangs de huiskamer blogochtenden geïntroduceerd. Ochtenden waarop je aan je blogs werkt, gesteund door mij en de andere deelnemers. Om je te helpen om die blogs dan eindelijk eens te schrijven! 

Durf jezelf te laten zien

Spannend he, jezelf laten zien. Heb ik ook! En ook daar schreef ik een blog over: ‘De durf om jezelf te laten zien’. Het blijft spannend. Ik oefen iedere dag.

Tot slot het beloofde lijstje van onderwerpen dat ik kreeg van mijn klanten. Heb jij ook een onderwerp waarover je meer wil lezen? Laat het me weten! Het moet natuurlijk wel te maken hebben met communicatie, (online) marketing, zichtbaarheid en / of ondernemen.

  • Hoe de natuur mij inspireert in mijn werk (fijne vraag, de natuur inspireert mij zeer!)
  • Hoe je jezelf gemotiveerd houdt in het schrijven van blogs en nieuwsbrieven (dat gaat vanzelf want schrijven vind ik toevallig erg leuk)
  • Meer over mij persoonlijk: gezin van afkomst, studie, huidige gezin… (helaas, dat doe ik alleen tussen de regels door; ze zijn nogal gesteld op hun privacy! Ik ontdekte laatst dat de collega’s van mijn man niet eens wisten of hij getrouwd is ;-))Martin en Loes
  • Hoe ik mijn focus houd  als iemand die veel doet en veel ideeën heeft (goeie vraag)
  • Hoe ik mijn tijd bewaak (pijnlijke vraag)
  • Hoe je creatief wordt (hoeft niet, je bent het al).

Hartelijke groet uit Gouda,
Loes

PS: Ik ken ook een paar heel goede tekstschrijvers die voor jou kunnen bloggen! Kan een hele opluchting zijn en een hoop tijd besparen.

  

Leuk artikel?

Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.


Zoek op trefwoorden

  • Marketing (52)
  • Authenticiteit (28)
  • Social media (23)
  • Bloggen (13)
  • Stralend Werven (12)
  • Ondernemerschap (12)
  • Site (11)
  • Doelgroep (10)
  • Schrijven (5)
  • Nieuwsbrieven (5)

  • Archief


    Nieuwsbrief

    Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...