Post op je LinkedIn pagina of profiel

Zet ik het op mijn LinkedIn profiel of op mijn pagina

Als zelfstandig ondernemer heb je op LinkedIn zowel een persoonlijk profiel aangemaakt als een bedrijfspagina. Op die manier ziet je profiel er professioneel uit en ben je optimaal zichtbaar en vindbaar. Maar als je een bijdrage plaatst, waar kun je dat het beste doen? Op je profiel, op je pagina, of allebei?


Mensen en bedrijven op LinkedIn

Eerst even duidelijkheid over de termen. Een profiel op LinkedIn is jouw persoonlijke account dat jouw naam draagt en dat de gegevens bevat over je opleiding en loopbaan (CV) en je netwerk (connecties). Er staat een portretfoto bij van jezelf.

Via je LinkedIn profiel kun je ook een bedrijfspagina maken. Dat is een klusje van een kwartiertje. Je vult je bedrijfsnaam in, adresgegevens, link naar je site, korte omschrijving en je uploadt je logo.

Wanneer je hierna teruggaat naar je profiel en bij je huidige functie (bijvoorbeeld ‘eigenaar van mijn bedrijf’) de bedrijfsnaam verwijdert en weer toevoegt, ziet LinkedIn dat er van dat bedrijf een pagina bestaat. Het verschijnt bij de keuzemogelijkheden en je kunt je eigen bedrijf aanklikken. Hierdoor staat je bedrijfslogo netjes in je profiel, in plaats van dat vage grijze blokje.

Het profiel is dus voor jou als mens, en je pagina is voor je bedrijf.

LinkedIn bijdragen, posts en updates

Kauwen aan zee, foto door Sasha Meyer

Nu kun je op ‘Home’ berichten plaatsen die op je profiel verschijnen. Deze berichten noemt LinkedIn bijdragen (posts). Maar je kunt ook naar je bedrijfspagina gaan en daar een bericht plaatsen. Daar noemt LinkedIn het een update.  

Het werkt hetzelfde, maar de zichtbaarheid is anders. De berichten die je op je profiel plaatst zijn zichtbaar voor je connecties. Dat zijn de mensen met wie je, met wederzijdse toestemming, verbonden bent op LinkedIn. De berichten op je pagina zijn zichtbaar voor de volgers van je bedrijfspagina. Dat zijn mensen die de pagina uit zichzelf zijn gaan volgen. Zij hoeven daar jouw toestemming niet voor te hebben. Dat is dus meer open.

LinkedIn connecties en volgers

Eenmansbedrijven hebben meestal veel meer connecties op hun profiel dan volgers op hun pagina. Dan is het voor een groot bereik simpelweg verstandiger om het bericht op je profiel te plaatsen.

Als je je bedrijfspagina alleen hebt gemaakt om je profiel goed eruit te laten zien, kun je die pagina verder laten ‘slapen’. Je maakt er geen actief gebruik van. Je plaatst geen updates en doet ook geen inspanningen om volgers te werven.

Als je het vervelend vindt dat de enkele bezoeker die er per ongeluk toch belandt niets actueels te zien krijgt, kun je een updatekalender maken waarbij je met zo min mogelijk inspanningen toch consequent wat plaatst. Misschien een keer per maand een houdbaar bericht? Of altijd een aankondiging van een evenement dat nog plaats moet vinden? Met zo min mogelijk inspanning, dus plaats gewoon iets door dat je ook op je profiel hebt gezet.

De toekomstplannen voor je bedrijf

Als je echter de ambitie hebt om te groeien dan zal je bedrijf uiteindelijk niet meer alleen uit jou bestaan, maar uit meerdere personen. Dan is het verstandig om wel actief berichten te plaatsen op je pagina. In de toekomst kun je extra beheerders of redacteuren aan je pagina toevoegen en dan is je pagina dus via meerdere profielen te beheren. Overigens zien de bezoekers van je pagina niet aan welke profielen het verbonden is en wie de bedrijfsupdates maakt (de redacteuren zien dat wel van elkaar). Bezoekers zien wel welke mensen op hun profiel hebben gezet dat ze bij jou werken.

Laat zien wie jij bent

Als je een eenmansbedrijf hebt dan is het voor je klanten plezierig om te weten wie jij bent. In de meeste gevallen is communicatie via je profiel dan de meest logische weg. Maar als je redenen hebt om jezelf uit beeld te willen houden, dan kun je er dus voor kiezen om te communiceren via je pagina. In dat geval is het zinvol om na te denken over acties om meer volgers voor je pagina te krijgen.

Je kunt de berichten die je op je bedrijfspagina plaatst daarna alsnog delen op je profiel (denk eraan om te switchen naar de Weergave voor leden / View as member!). Zo attendeer je je connecties erop dat je een actieve bedrijfspagina hebt. In dat geval zou ik er altijd een persoonlijk berichtje aan toevoegen. Vertel waarom je dit deelt. Waarom vind je het relevant voor jouw connecties? Laat iets zien van jezelf. Daardoor kunnen wij gemakkelijker verbinding met je maken.

LinkedIn artikelen

Overigens kun je behalve de actuele bijdragen / posts / updates op LinkedIn ook uitgebreidere artikelen plaatsen. Dit kan alleen via je profiel. Daarna kun je wel de link naar het artikel delen op de pagina.  

Bezoek de social media werkochtenden voor meer tips

Wil je meer van dit soort tips? Kom dan eens naar de social media werkochtend die ik iedere maand verzorg in de Chocoladefabriek in Gouda. Klik hier voor de data en thema’s.

Hartelijke groet,
Loes Vork

 

 

Leuk artikel?

Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.


Zoek op trefwoorden

  • Marketing (52)
  • Authenticiteit (28)
  • Social media (23)
  • Bloggen (13)
  • Stralend Werven (12)
  • Ondernemerschap (12)
  • Site (11)
  • Doelgroep (10)
  • Schrijven (5)
  • Nieuwsbrieven (5)

  • Archief


    Nieuwsbrief

    Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...