Publicatiedatum: 03-08-2015
Verslag van mijn workshop 'Social media, wat kun je ermee'. Over de mogelijkheden van social media. Hoe werkt het, wat zijn de verschillen tussen de platforms en hoe zet je het doelmatig in?
Het nieuwe bestuur van de vereniging heeft haar doelen goed op een rij. Men wil regionaal informatie bieden, men wil onderling persoonlijk contact tussen de leden mogelijk maken, en men wil opkomen voor de belangen van de leden.
Maar er zijn ook veel vragen. Hoe gaan we communiceren? Wat gaan we precies vertellen en via welke kanalen, en hoe vaak, en hoe lang mag zo’n bericht zijn? En hoe beperk je de tijd die je kwijt bent aan met name de social media? Wat doen we met commerciële berichten? Hoe maken we een aantrekkelijke digitale nieuwsbrief en hoe voorkomen we dat we hipper lijken dan we zijn?
De kersverse leden van het bestuur hebben er zin in maar weten niet goed waar te beginnen. Bovendien is het kennisniveau heel verschillend. Sommigen communiceren gemakkelijk en ook al volop via social media, anderen zijn nog helemaal blanco op dit gebied.
Ik ben uitgenodigd om de workshop ‘Social media, wat kun je ermee’ te geven, en dat doe ik van harte. Ik heb expres geen beamer of computer bij me omdat ik geen techniek ga toelichten. Techniek is niet het belangrijkste. In dit stadium is de techniek vooral vermoeiend en verwarrend. Vanavond gaat het om begrip van de werking en de mogelijkheden van social media. Om besef van doelen, doelgroepen en wat voor communicatie gepast is.
Bovendien zie ik social media vooral als middel om persoonlijk contact tot stand te brengen. Goede, krachtige communicatie begint en eindigt met contact van mens tot mens. Ik heb minder contact met mijn cursisten wanneer ze langs mij heen naar een beamer kijken, en ik steeds met mijn rug naar hen toe sta om de beamer zelf ook te kunnen zien.
Als inleiding bespreken we de doelen van de vereniging. Ik noteer ze groot zodat we ze de hele avond in beeld hebben. Daarna praten we over de doelgroep: die bestaat uit de leden, hun familieleden en de mensen die beroepsmatig met de leden te maken hebben. Het blijkt een gevarieerde groep te zijn, waardoor verschillende communicatiemiddelen naast elkaar moeten worden ingezet om iedereen te kunnen bereiken. We inventariseren welke middelen er al zijn, en die collectie lijkt behoorlijk compleet. Er wordt alleen (nog) niet planmatig gebruik van gemaakt, en efficiënter kan het ook.
Dan begin ik aan mijn workshop. Ik ondersteun mijn verhaal met voorwerpen en beelden. Zonder de grote lijn uit het oog te verliezen, neem ik veel tijd voor de vragen. De cursisten zijn zeer betrokken en komen zelf ook met voorbeelden en tips. Ik vertel over de site als basis voor de communicatie, met blog / nieuws en een maillijst. Daaromheen bouw ik een web met allerlei mogelijke platforms zoals LinkedIn, Facebook, Twitter, Pinterest en Google plus. Het gebeurt meerdere keren dat een van de aanwezigen hardop een conclusie trekt, die ook in mijn tekst staat. Beter kun je het niet hebben als trainer.
In de stillere hoek hoor ik iemand mompelen dat hij toch ook maar eens op Facebook gaat kijken. De cursisten zijn blij met het overzicht en het inzicht. De notulist heeft een lijst gemaakt van concrete actiepunten om te bespreken tijdens de volgende bestuursvergadering. Twee deelnemers spreken af om eens samen achter de computer te zitten, zodat de een de ander kan helpen. Ik pak mijn spullen in en ga tevreden naar huis. De bedankjes via social media komen eerder aan dan ikzelf, maar de belangrijkste feedback kreeg ik persoonlijk. Opgeluchte en tevreden blikken, vallende kwartjes en enthousiaste reacties bij het afscheid. Als ze een training nodig hebben voor de techniek, dan weten ze me te vinden. Dan zet ik de computer wel degelijk aan!
Loes Vork, Vork Communicatie, Gouda
Naschrift door één van de 'slachtoffers': "Na de workshop lag ik tot 2 uur wakker, bezig met plannen en verwerken. Beetje veel energie opgedaan."
Meer lezen: informatie over de workshop 'Social media, wat kun je ermee'.
Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.
Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...