Blog: maak een jaarplanning

Maak een jaarplanning voor je (online) marketing

Als je het druk hebt dan schiet de marketing er nog wel eens bij in. Maar als je een jaarplanning gebruikt kun je je marketingtaken efficiënter uitvoeren en ben je beter voorbereid. Hoe maak je zo'n planning?


Er zijn allerlei elektronische tools voor het maken van planningen, zoals een takenlijst in Wunderlist of Outlook. Maar ik heb zelf graag visueel overzicht op een stuk papier. Daarom maak ik voor mezelf planningen in Excel of Word. 

In de eerste kolommen komen de weeknummers en bijbehorende data. Daarna komt een kolom 'Events' of 'Gebeurtenissen'. Vervolgens maak je kolommen voor de verschillende marketingmiddelen die je in wilt zetten, zoals je site, nieuwsbrief en social media. In sommige gevallen is het handiger om er 1 grote verzamelkolom van te maken. 

De bovenste rijen zijn leeg gehouden om daarin je doelen en/of strategie te kunnen noteren.

Voor de tweede helft van 2020 kun je deze kalender gebruiken:

Planning 2020 (2e helft) in Word
 

Jaarplanning: we gaan beginnen

Wat moet je allemaal opnemen in de jaarplanning voor je (online) communicatie en marketing? 

1. Vakanties & bijwerkdagen

Heb je weken waarin je niet werkt, bijvoorbeeld vanwege vakantie, en waardoor je waarschijnlijk vooruit moet plannen? Speciale dagen zoals verjaardagen? Heb je vaste uren/dagen of misschien af en toe een aaneengesloten periode van dagen waarin je geen afspraken plant, om aan je bedrijf te kunnen werken, in plaats van in je bedrijf? Of om uit te rusten?!
Op deze dagen kun je geen taken inplannen. Markeer ze met een kleur.

2. Middelen 

Maak een lijstje van de marketing middelen die je structureel gebruikt, zoals social media (allemaal apart noteren), nieuwsbrieven, persberichten, kennismakingslezingen en open dagen. Bedenkt voor ieder middel hoe vaak je het in wilt zetten. Maak nu voor ieder middel een kolom. Links begin je met de middelen die de basis vormen voor de andere uitingen (dat is waarschijnlijk je site, waar al je marketing inspanningen zowel beginnen als eindigen) en daarna de andere middelen, van belangrijk & frequent naar minder belangrijk & minder frequent.

3. Evenementen

Heb je evenementen of andere gebeurtenissen in je agenda waarvoor je campagne wilt voeren? Denk aan trainingen, open dag, deelname aan een beurs, lancering van een boek of een nieuw product. Vul in de eerste kolom (gebeurtenissen) de datum in bedenk daarna welke acties je ter voorbereiding in moet plannen. 

4. Terugkerende zaken

Heb je een ritme waarin je blogt? Heb je een ritme waarin je nieuwsbrieven verzendt? Heb je specifieke formats voor updates op social media? Bijvoorbeeld iedere dag/week/maand dinsdag een citaat / foto, tip… Werk je met thema’s in je communicatie, bijvoorbeeld per maand of per seizoen? Noteer dit in de bovenste rij, onder ieder middel.

5. Relationeel onderhoudswerk

Welke acties wil je uitvoeren om je netwerk te onderhouden? Welke mensen / bedrijven volg je online actief (volglijst), en wanneer doe je dat? Welke personen wil je 'in het echt' stelselmatig aandacht geven en hoe doe je dat? Noteer deze acties ook in je schema.

6. Technisch onderhoudswerk

Wanneer / hoe vaak neem je je profielen door om ze actueel te houden? Wanneer voer je acties uit om bijvoorbeeld aan meer volgers / vrienden / connecties te komen of om het aantal volgers en gevolgden gelijk te trekken? Hoe houd je de nieuwe technische ontwikkelingen bij?

7. Zelfzorg

Wat ga je doen om de geplande acties ook uit te voeren? Hoe houd je het vol en hoe houd je het leuk? Kun je een stok achter de deur voor jezelf creëren (bijvoorbeeld intervisie, training, marketingdag, buddy), of methodes die je motiveren?

8. Overzicht

Je zorgt voor visueel overzicht door ieder doel / evenement / middel een eigen kolom te geven.
Geef je planning een plaats in je dagelijkse blikveld.
Is het teveel? Wat kun je schrappen (welke doelen zijn het belangrijkst?), automatiseren of door iemand anders laten doen? Zijn er dingen waar je meer tijd voor kunt nemen? Laat je hierbij helpen door een buitenstaander.

Weggeven, uitstellen, loslaten

Veel succes met je jaarplanning! 
Hartelijke groet uit Gouda,

Loes Vork

*** Meer over het planen van je online marketing lees je in deze blog: Maak een online marketing jaarplanning voor overzicht en effect

*** Vond je dit een nuttig artikel? Je doet mij een groot plezier door het te delen op Facebook, Twitter of LinkedIn.  Je kunt zelf een update plaatsen met je eigen tekst, en de url van deze pagina erbij. Als je zin hebt.

*** Als je je abonneert op mijn nieuwsbrief  krijg je de volgende blog automatisch toegestuurd. Daar staan ook weer van die praktische tips in.

*** Of kom eens langs bij mijn social media werkochtenden in de Chocoladefabriek!

Leuk artikel?

Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.


Zoek op trefwoorden

  • Marketing (52)
  • Authenticiteit (28)
  • Social media (23)
  • Bloggen (13)
  • Stralend Werven (12)
  • Ondernemerschap (12)
  • Site (11)
  • Doelgroep (10)
  • Schrijven (5)
  • Nieuwsbrieven (5)

  • Archief


    Nieuwsbrief

    Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...