Publicatiedatum: 19-07-2021
Er zijn van die marketingbegrippen die indruk maken, als je ze hoort. Het is vast ingewikkeld, technisch, iets dat je niet zelf kunt. Iets met magische eigenschappen ook. Het woord ‘landingspagina’ is daarvan een voorbeeld. Heb je veel landingspagina’s nodig om goed gevonden te worden?
Ik vond de volgende definitie: “Een landingspagina is een specifieke webpagina waar een bezoeker op komt nadat deze op een banner of een zoekmachine listing heeft geklikt. Vaak is deze pagina een deeplink en bevat hij een specifieke aanbieding/actie of content.” Fijn, in plaats van één onduidelijke term hebben we nu twee zinnen met onduidelijke termen, althans voor mensen voor wie dit geen dagelijkse kost is.
Maar dat valt reuze mee. Een landingspagina is een losse pagina binnen je website of ergens anders op internet die ideaal is om naar te verwijzen vanuit andere media. Het is de eerste pagina waar iemand op terechtkomt die ergens op jouw link heeft geklikt.
Iedere pagina kan een landingspagina zijn: als je de url ervan vermeldt in bijvoorbeeld een berichtje op Facebook of een zoekmachine-advertentie, landen de mensen die erop klikken meteen op de goede pagina. Handig, dan hoeven ze dus niet te zoeken en door te klikken vanuit je home. (De url is het adres van die ene pagina, te vinden in de browserbalk.)
Een landingspagina kan een gewone pagina zijn die bezoekers van je site nu ook al kunnen vinden via je menustructuur, maar meestal is het een pagina die nergens aan vast zit en die alleen voor een speciale campagne wordt gebruikt. Je kunt dan goed meten wat bijvoorbeeld het effect is van een advertentie die verwijst naar de betreffende pagina. De landingspagina is onderdeel van een sales funnel (nog zo'n term!).
Een goede landingspagina is optimaal ingericht voor rechtstreekse ontvangst van een duidelijke afgebakende groep bezoekers. De pagina is helemaal afgestemd op de problemen en behoeften die je specifieke doelgroep heeft. Hij heeft het liefst een korte, goed onthoudbare url en vertelt het verhaal kort, krachtig en compleet, dus zonder dat er doorgeklikt hoeft te worden. En hij bevat doorgaans één zeer duidelijke ‘call to action’ (CTA): dat is een expliciete aansporing om iets te gaan doen. Hij is er bijvoorbeeld op gericht om de bezoeker te verleiden tot aanmelden, bellen of bestellen. Daarom bevat de pagina zo weinig mogelijk afleiding. Op een goede landingspagina zie je bijvoorbeeld geen menubalk die leidt naar de rest van je site. Ook geen linkjes, behalve die van de CTA. Als je via online advertenties verwijst naar de landingspagina, is het goed om voor een gelijkvormige, herkenbare vormgeving te kiezen. Vaak worden reviews van klanten ingezet op de landingspagina om te bewijzen dat het product of de dienst echt de mpeote waard is ('social proof').
Vroeger hadden sites maar één voordeur: de homepagina. Het was gebruikelijk om je bezoeker daar welkom te heten. Vanaf deze plek begon de bezoeker aan zijn reis door je site. Dat is veranderd doordat veel mensen op je site terecht komen via een zoekopdracht, of via een linkje dat ze aantroffen in een van je social media updates of andere uitingen. Daarom is het verstandig om alle pagina’s van je site te behandelen als potentiële landingspagina’s.
Ga voor iedere pagina na of de bezoeker gemakkelijk begrijpt op wat voor site hij terecht is gekomen. Of de contactgegevens duidelijk zijn, of de boodschap duidelijk is, en of de gewenste actie expliciet genoeg wordt gevraagd. In mijn ogen is het enige verschil tussen een gewone pagina van je site en een landingspagina, dat je gewone pagina zichtbaar deel uitmaakt van een groter geheel: je ziet de menustructuur en er kunnen meerdere verwijzingen zijn naar andere pagina's en andere sites. En misschien is de toon wat meer ontspannen (sommige landingspagina's zijn nogal drammerig).
Als je site meer pagina’s bevat, wat voor pagina's dan ook, dan heeft hij waarschijnlijk ook meer tekst. Dat geeft je de gelegenheid om je belangrijke zoektermen vaker te gebruiken in je tekst zonder dat dat ten koste gaat van de leesbaarheid. Door vervolgens op verschillende plaatsen naar (verschillende pagina’s van) je site te verwijzen, vergroot je de kans dat mensen met jou in contact komen en je site bezoeken. Bij elkaar vergroot het je vindbaarheid en zichtbaarheid.
Wanneer je actief gebruik maakt van landingspagina's op je eigen site, dan dwingt je dat om goed na te denken over wat je wil bereiken en tot welke actie je je bezoeker wil verleiden. Als je dat goed doet, wordt je site daar beter van. Je krijgt meer bezoekers omdat je op andere plekken je best doet om mensen naar die landingspagina's te lokken, bijvoorbeeld door te adverteren. En doordat je je landingspagina's overtuigend hebt opgebouwd, krijg je meer 'conversie'. Dat betekent dat je van bezoekers iets anders maakt, bijvoorbeeld lezers van je nieuwsbrief, aanvragers van offertes of zelfs klanten.
Er zijn bedrijven die zich hebben gespecialieerd in het aanbieden van landingspagina's. Ze hebben templates die je kunt invullen, compleet met aanmeldformulieren, bedankpagina's en automatische opvolging via e-mail (automation). Dat is vooral handig als je zelf niet zo goed overweg kunt met je eigen site en als je ook nog geen nieuwsbriefsysteem gebruikt.
Maar het leidt helaas vaak tot landingspagina's die bezoekers gaan herkennen omdat 'iedereen' het zo doet. Sommige ondernemers kopieren de voorgestelde salesfunnel zonder echte waarde te bieden of zonder zichzelf te laten zien. Daar heb je op de korte termijn misschien even succes mee (veel bestellingen), maar op de lange termijn werkt het tegen je omdat je je klanten teleurstelt en geen verbinding met hen maakt. Wanneer je een eenvoudig en goedkoop product verkoopt is dat misschien niet zo erg, maar voor dienstverleners ligt dat anders.
Wat mij betreft...
Ik schreef deze blog eerder maar werkte hem bij in juli 2021
Vond je dit artikel nuttig? Zou je het willen delen? Dank je wel! Ik vind het extra fijn als je dat op LinkedIn wilt doen: klik hier om dit artikel te delen op LinkedIn.
Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.
Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...