Publicatiedatum: 13-05-2016
Waarom zou je afbeeldingen gebruiken in je online communicatie, en hoe druk je daarin je huisstijl uit?
Ik houd van teksten: ik lees graag en ik schrijf met veel plezier. Maar ik weet dat beeld een onmisbaar onderdeel is van krachtige communicatie. Waar teksten enige moeite vragen van de lezer, brengen beelden veel directer een gevoel over. Teksten gaan via het hoofd, beelden via het hart. Goede communicatie bestaat dan ook niet alleen uit tekst. Er moet beeld bij!
De cijfers laten ook zien dat beelden een krachtig communicatiemiddel zijn. Social media updates met afbeelding worden beter gelezen, vaker geopend (en daardoor nog weer vaker vertoond) en beter onthouden dan social media updates zonder beeld. Bekijk zelf maar eens de verschillen in bereik van de updates op je Facebook pagina: vaak zie je in één oogopslag wat het effect is van een aansprekend beeld.
Het beeld is een belangrijk onderdeel van de huisstijl van je bedrijf. Als je hierin eenheid weet te creëren, dan vergroot dat je herkenbaarheid en uitstraling. Zoals je in je schrijfstijl eenheid aanhoudt (al is het maar de keuze om je publiek met ‘je’ of met ‘u' aan te spreken), zou ook je beeldtaal eenduidig moeten zijn. Wat is de beeldtaal die past bij jouw bedrijf?
Bij huisstijl denk je waarschijnlijk meteen aan je logo, maar er zijn veel meer elementen die een rol spelen. Voor veel zelfstandige professionals is de vormgeving van de site leidend voor de verdere huisstijl, zoals de verdeling van de tekstblokken en afbeeldingen over het scherm of het papier (compositie) en het gebruik van kleuren, randen en lettertypen.
Hoe kom je erachter welke beelden bij jouw eigen huisstijl passen? Je kunt alle beelden doe je tot nu toe ‘toevallig’ hebt gebruikt, eens naast elkaar zetten en bekijken of er overeenkomsten zijn. Ook kun je een poosje afbeeldingen uit tijdschriften knippen of een moodboard maken op Pinterest, om inspiratie op te doen voor je eigen beeldtaal.
Observeer hoe andere bedrijven omgaan met beeld, en leer daarvan. Pinterest is een bron van visuele inspiratie. Op Instagram kun je heel goed zien hoe bedrijven hun huisstijl uitdrukken in beeldtaal. Bloggers op LinkedIn (Pulse/Posts) profiteren ook van een goede beeldtaal. Deze blogs nemen namelijk een visueel prominente plaats in op het LinkedIn profiel.
In deze blog vertel ik meer over hoe je aan goede afbeeldingen komt: https://www.vorkcommunicatie.nl/blog/2018/12/10/hoe-kom-je-aan-goede-afbeeldingen-voor-je-marketing/.
Loes Vork, Vork Communicatie
Social media training, Stralend werven, Communicatie-ondersteuning
Vond je dit artikel nuttig? Zou je het willen delen? Dank je wel! Ik vind het extra fijn als je dat op LinkedIn wilt doen:
Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.
Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...