Wat is jouw onderscheidende vermogen?

Wat onderscheidt jou van je collega’s / concurrenten?

Praktische tips om antwoord te vinden op deze lastige vraag.


Vorige week bezocht ik een inspirerende conferentie van Tekstnet, met als thema ‘Leven van de pen’. Ik mocht daar een interactieve lezing geven over het Stralend Werven van klanten. In tegenstelling tot zuchtend leuren, je kent het misschien wel…

Ik was extra vroeg om het lokaal naar mijn zin in te richten. Daarna naar beneden voor een kopje koffie. Het was nog rustig, dus alle gelegenheid om een praatje te maken met het koffiemeisje. Zij bleek een massage praktijk te starten in Utrecht en juist stoeiende met de vraag: wat maakt mij anders dan alle andere mensen die massages aanbieden?

Deze vraag is zo ongeveer de belangrijkste die je jezelf kunt stellen voordat je begint met je marketing Stralend Werven. En omdat hij zo lastig te beantwoorden is, is het tegelijkertijd de vraag die de meeste ondernemers toch maar weer overslaan.

Ik heb vier tips voor je, om je onderscheidende vermogen op het spoor te komen en onder woorden te brengen.

Schakel een tekstschrijver in

Ook al kun je zelf goed schrijven: schakel hiervoor een ándere tekstschrijver in. Want dit is de moeilijkste tekst die er bestaat. Over jezelf. Je ziet het niet, want je zit er te dicht op. Het is te gewoon voor jou. Vraag aan iemand anders om jou uit te horen over wat je doet en waarom je dat doet, en om dat voor jou op te schrijven.

Ondervraag je beste relaties

Stuur aan twintig personen die jou goed kennen, persoonlijk en/of zakelijk, een mail met de vraag om jou te omschrijven. Welke kenmerken dichten zij jou toe? Verzamel de antwoorden en laat je verrassen. Ik kreeg ooit de feedback dat mijn trainingen zo vrolijk zijn. Daarvan was ik mij toen totaal niet bewust! Sindsdien probeer ik het plezier en de creativiteit ook te laten zien in mijn communicatie.

Onderzoek je ergernis

Kijk eens om je heen naar de mensen die ‘hetzelfde’ doen als jij. Misschien erger je je wel eens aan de manier waarop zij dat doen. Dat zijn dan dingen die jij héél anders zou doen. Oftewel: onderscheidende kenmerken! Uiteraard keer je de ergernis om zodat het een positieve omschrijving wordt van de manier waarop jij werkt.

Bezoek Stralend Werven

Omdat ik weet hoe lastig het is om je onderscheidende vermogen te vinden, heb ik een biografische sessie toegevoegd aan mijn ééndaagse marketingtraining Stralend Werven. Biografisch coach Reinke Chavannes stelt je eenvoudige maar rake vragen over je levensgeschiedenis, waardoor er kwartjes gaan vallen en het je opeens duidelijk wordt waarom je eigenlijk doet wat je doet.

Twee keer per jaar kun je Stralend Werven bijwonen in Gouda. Tijdens de praktische trainingsdag leer ik je hoe marketing werkt, hoe je de aanpak kiest die bij jou past, en hoe je een werkbaar plan maakt voor jezelf. Je krijgt een uitgebreid werkboek mee waarmee je zelf je marketingplan kunt maken. De lastigste onderdelen daarvan doen we tijdens de dag zelf, zoals het vinden van je ‘why’ en het oefenen met je elevator pitch Straalverhaal. De dag is zowel voor starters als voor mensen die al wat langer ondernemen.

Belangstelling? Hier lees je meer: http://www.vorkcommunicatie.nl/marketingdag-stralend-werven.html

Vier tips om je onderscheidende vermogen te vinden

Leuk artikel?

Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.


Zoek op trefwoorden

  • Marketing (52)
  • Authenticiteit (28)
  • Social media (23)
  • Bloggen (13)
  • Stralend Werven (12)
  • Ondernemerschap (12)
  • Site (11)
  • Doelgroep (10)
  • Schrijven (5)
  • Nieuwsbrieven (5)

  • Archief


    Nieuwsbrief

    Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...