Publicatiedatum: 25-02-2017
Hoe je meer en betere mond-tot-mondreclame krijgt (1) --- De kans is heel groot dat jij je meeste klanten via-via krijgt. Het zijn bekenden van bekenden. Wat betekent dat voor je marketing? Als het dan toch op die manier werkt, heb je dan bijvoorbeeld geen site nodig, geen LinkedIn profiel, geen nieuwsbrief? --- En dan nog iets: het is zo vaag, die mond-tot-mond reclame. Andere mensen praten over jou, daar lijk je zelf weinig invloed op te hebben, toch? --- In deze blog vertel ik je hoe ik daarover denk.
Persoonlijke aanbevelingen zijn en blijven de belangrijkste manier waarop zelfstandige professionals nieuwe klanten en klussen krijgen. Je bent daar zelf niet bij, maar toch kun je actief invloed uitoefenen op de hoeveelheid én de kwaliteit van jouw mond-tot-mondreclame.
Om te beginnen richt je je marketingplan in rond dit proces. En dat start met het bepalen van je doel en doelgroep. Als via-via zo belangrijk voor je is, dan kun je het beste inzetten op het helpen van je bestaande relaties om hun rol zo goed mogelijk te vervullen. Je marketing doelgroep bestaat dus uit je bestaande klanten, je ex-klanten (natuurlijk alleen degenen die je pand tevreden verlieten ;-) ) en alle enthousiastelingen in je persoonlijke kring van vrienden, familie en kennissen.
Deze ambassadeurs vertellen uit eigen beweging enthousiast over jou, wanneer dat te pas komt. Wat zij over jou zeggen heeft veel meer overtuigingskracht dan wat jij over jezelf zegt.
Hoe kun je deze mensen helpen om dit zo goed en zo vaak mogelijk te doen? Door het warme lijntje dat je met hen hebt zorgvuldig te onderhouden. Via je relatiebeheer werk je aan je acquisitie. Natuurlijk zorg je ervoor dat je je werk goed doet. Verwaarloos nooit een bestaande klant voor een mogelijke nieuwe! En benut daarna alle kansen die je hebt om het goede gevoel dat zij over jou hebben zo lang mogelijk te laten duren. Maak een lijstje van manieren die bij jou en de omgeving waarin je werkt zouden passen.
Misschien kun je iets met je factuur doen (de vorm ervan of het begeleidende bericht). Of zelf eens bellen na een poosje, om te informeren hoe het gaat. Je belt NIET om iets te verkopen, maar uit oprechte interesse in je klant. En als blijkt dat ze juist ergens mee zitten waar jij mee kan helpen dan is dat mooi meegenomen. Dat kan trouwens ook zijn door een tip te geven over een ander bedrijf dat hen misschien kan helpen. Ook dan zijn ze heel blij met jou.
Je kunt nog eens iets opsturen of mailen waar ze wat aan hebben. Een positieve verrassing. Als je nieuwsbrieven verstuurt, moeten die interessant zijn voor je ambassadeurs. Dus wederom geen verkoop praatjes, maar iets leuks, unieks of nuttigs. Bied tips, kennis, nieuws, humor, vermaak, ontspanning of herkenning.
Als je social media gebruikt, ga dan actief op zoek naar de updates van je bestaande relaties en reageer daarop. Uiteraard hoef je niet alles te liken of interessant te vinden, dat zou op stalking lijken. Je reageert alleen op de updates waar je van harte achter staat. Waar mogelijk plaats je een menselijke of inhoudelijke reactie. Als het een nauwe relatie heeft met je eigen werk kun je het bericht zelfs delen op je eigen pagina of profiel. Dergelijke kleine, warme contactmomenten zorgen ervoor dat je ‘top of mind’ blijft bij je enthousiaste relaties.
Er is nog een manier om je aanbevelingen te bevorderen: zorg ervoor dat je relaties heel goed weten wat jij eigenlijk allemaal doet. Maak jouw marketing boodschap zo simpel, aansprekend en herkenbaar dat zij het gemakkelijk kunnen onthouden en doorvertellen. Zodat het een echt straalverhaal is, dat doorstraalt naar nieuwe mensen. Daar kan ik je ook het een en ander over vertellen… doe ik in een volgende blog!
Voor nu vestig ik je aandacht graag op Stralend Werven, mijn praktische en inspirerende marketing training van één dag. Ik geef deze training twee keer per jaar. Dan leer ik je wat de onderdelen zijn van het marketingplan, geef ik je heel veel tips voor je online en IRL (In Real Life) marketing en pakken we de lastigste onderdelen maar meteen bij de lurven. Zoals dat belangrijke maar o zo lastige 'straalverhaal'. Maximaal twaalf deelnemers, op een fijne plek in Gouda.
Lees dan verder op http://www.vorkcommunicatie.nl/marketingdag-stralend-werven.html en meld je aan per mail of telefoon 06-1947 3050
Ik zie je graag!
Hartelijke groet, Loes
Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.
Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...