Publicatiedatum: 13-04-2017
Helaas, Facebook is gestopt met de mogelijkheid om Notities te maken op een pagina. Deze blog is dus ook nutteloos geworden. Het is nooit saai in de online marketing, zullen we maar zeggen ;-)
Helaas, Facebook is gestopt met de mogelijkheid om Notities te maken op een pagina. Deze blog is dus ook nutteloos geworden. Het is nooit saai in de online marketing, zullen we maar zeggen ;-)
Facebook Notities boden (ooit) de volgende opmaak mogelijkheden. Je kunt een omslagfoto toevoegen (1200 x 445 pixels), een titel, kopjes en tussenkopjes gebruiken, opsommingen maken, tekst in vet of cursief zetten, linkjes plaatsen, gecentreerde quotes maken en afbeeldingen toevoegen. Ook taggen van personen (profielen) en organisaties (pagina’s) is mogelijk (gebruik een @). En je kunt video’s insluiten, ook van YouTube of Vimeo.
De functionaliteit lijkt erg op de Articles van LinkedIn, die vooral voor blogs worden gebruikt.
Er wordt gezegd dat Notities een hoger bereik geven dan gewone Facebook updates. Toch zie ik in mijn tijdlijn zelden een Notitie voorbij komen. Ik heb nu zelf enkele notities geplaatst en ben benieuwd wat het werkelijke effect ervan is.
Als je blogt op je site, plaats je waarschijnlijk updates op social media om mensen naar die blog op je site te leiden. Dat betekent wel dat je volgers een keer extra moeten klikken. Je kunt er echter ook voor kiezen om de complete blog op social media te plaatsen. Je hoeft dan niet bang te zijn dat je door google wordt bestraft voor ‘duplicate content’ want dat geldt alleen voor sites, niet voor social media.
De voordelen:
Ik ben zelf inmiddels wel lokkertjesmoe. Hoe zit dat bij jou?
Vind je het een nadeel dat de blog zo niet naar je site leidt? Dat hoeft niks uit te maken, als je je gewenste Call to Action maar goed vorm heeft onder je Notitie. Met een sterke CTA leid je de lezers alsnog naar je site. En dan natuurlijk niet opnieuw naar je blog, maar rechtstreeks naar de pagina die je voor die gewenste actie hebt ontworpen. Bijvoorbeeld: “Wil je meer van deze nuttige tips? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief (linkje naar de aanmeldpagina)”.
Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om alleen een introductie op de blog te bieden, gevolgd door een linkje naar het volledige verhaal. In dat geval vind ik het gebruik van Notities een beetje omslachtig; dat kan net zo goed met een gewone update. Tenzij er echt een aantrekkelijk bereikverschil is tussen een Notitie en een Facebook update! Probeer het eens uit en houd je Facebook statistieken in de gaten.
Het is overigens wel verstandig om je blog behalve op Facebook óók op je site te publiceren (en nog steeds als eerste), want daar heeft hij een belangrijke functie in je content marketing en SEO.
Zijn er nadelen? Je kunt een Notitie niet inplannen, dat is jammer. Je kunt wel conceopten opslaan en die handmatig publiceren. Promotie van een notitie is ook niet mogelijk. En ja, de opmaak mogelijkheden zijn eenvoudig, maar dat vind ik eerder een pluspunt: het is eenvoudig en daardoor toegankelijk.
“Je business begint op je website” is een gangbaar uitgangspunt in de online marketing. Maar aangezien je fans meer tijd doorbrengen op social media dan op je site, moet daar misschien maar eens verandering in komen. Dan lijkt het slimmer om je site naar Facebook toe brengen...
Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.
Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...