Publicatiedatum: 17-05-2017
| Trefwoorden: Social media
Als club, vereniging of organisatie zoek je nieuwe leden, vrijwilligers, bezoekers voor je evenement of geldschieters. Daar kun je prima social media voor gebruiken. Als je daarvoor een plan maakt, heb je meer kans van slagen.
Op 16 mei hield ik bij "Deel je Goud(a), alle activiteiten in de stad op één site!" een social media presentatie voor een zeer gevarieerd publiek. Er waren mensen die online al behoorlijk handig zijn, mensen die wel willen maar nog niet weten waar te beginnen, tot en met mensen die er totaal geen zin in hebben.
Met social media kun je nuttige dingen bereiken, zoals leden werven, bezoekers trekken en sponsors vinden.
Maar welke social media moet je dan kiezen, en hoe maak je er effectief gebruik van? Ik gaf de bezoekers een toelichting op de vragen die je jezelf kunt stellen om een eenvoudig online marketingplan te maken voor je club, vereniging of organisatie.
Online communicatie werkt alleen als je de ander weet te raken met je eigen enthousiasme. Een tweede voorwaarde voor succes is dat je structureel, consequent aanwezig bent op social media.
Voor degenen die de handout (of de hele presentatie) hebben gemist: hieronder staan de punten die ik tijdens de presentatie heb toegelicht.
Wanneer je de onderstaande vragen beantwoordt, heb je de basis voor een eenvoudige online strategie.
- Heb je een eigen site, en kun je die zelf bijwerken? Deze vormt de middenstip voor je communicatie. Je zorgt ervoor dat de informatie compleet en actueel is. Als je bijvoorbeeld een evenement wilt promoten, dan plaats je die om te beginnen op je site. Denk eraan om aan iedere pagina een ‘call-to-action’ toe te voegen.
- Wat is de kortste beschrijving van wat je doet, voor wie je dat doet, en wat dat oplevert?
- Welk concreet doel wil je bereiken via social media? Bijvoorbeeld: deelnemers werven voor je evenement, vrijwilligers vinden, contact met je leden onderhouden. Bij meerdere doelen: welke is de belangrijkste voor de komende periode?
- Welke mensen wil je bereiken via social media? Beschrijf deze doelgroep in termen van geslacht, leeftijd, interesses, inkomen etc.
- Wat is het online mediagebruik van deze mensen? Facebook, LinkedIn, Twitter, YouTube, Pinterest, Instagram, Google. (En: welke niet-online middelen gebruiken zij? Benut die ook voor je communicatie.)
Weet je het niet? Vraag het! Zorg ervoor dat jij ook bent waar je doelgroep is.
- Waarom maken zij gebruik van deze social media. Wat hopen zij daar aan te treffen?
Zitten deze mensen te wachten op reclame?
- Welke content (inhoud) heb jij te bieden, die hen aanspreekt? Heb je iets te vertellen dat leuk, informatief, uniek, nuttig, herkenbaar, gezellig, vertederend of opzienbarend is?
- Hoe vaak wil je publiceren op iedere plek (maak een update kalender) en hoe zorg je ervoor dat deze updates naar je site leiden?
- Welke mensen kunnen een actieve bijdrage leveren aan het plaatsen van berichten? (team)
- Welke mensen kunnen worden ingeschakeld (en getraind) in het leveren een bijdrage aan het vergroten van het bereik?
- Welke tien tot twintig partijen zijn belangrijk voor het bereiken van jouw doelen, en hoe houd je die warm en betrokken via social media?
- Hoe zorg je ervoor dat de social media managers gemotiveerd blijven?
Tip: Bezoek de Social Media Werkochtenden in de Chocoladefabriek
Op iedere tweede woensdagochtend van de maand verzorg ik in samenwerking met Bibliotheek Gouda een social media werkochtend voor ondernemers én ondernemende mensen. Daar passen vrijwilligers van sportclubs, verenigingen en andere organisaties dus prima bij.
Iedere maand deel ik kennis over online marketing, steeds rond een ander onderwerp of platform. Bezoek van de werkochtend helpt je om aan de gang te blijven met je eigen online marketing en om bij te blijven bij nieuwe ontwikkelingen. Tegelijkertijd is het een goede gelegenheid om te netwerken. Ook kun je vragen stellen aan Loes en de andere aanwezigen.
Deelname is gratis. Aanmelden kan via Facebook: zie de evenementen van Vork Communicatie.
Programma: kennismakingsrondje, uitleg door Loes, zelf aan de slag en netwerken.
- Iedere tweede woensdagochtend van de maand
- Van 10.00 tot 12.00 uur in zaal Puur (boven)
- Stadsbibliotheek / Chocoladefabriek aan Klein Amerika 20
- Gratis entree, consumpties via Kruim voor eigen rekening
Klik hier voor de nieuwe data en thema's.