Publicatiedatum: 01-08-2017
In mei 2017 heeft MailChimp de e-mail automation beschikbaar gemaakt voor alle accounts, dus ook voor de gebruikers van de Forever Free versie van MailChimp, de gratis tool waarmee je nieuwsbrieven kunt maken voor maximaal 2.000 mailadressen. Dat is fantastisch nieuws, waar ik gek genoeg nog niet veel over heb gehoord of gelezen.
Automation (ook wel autoresponder genoemd) maakt het mogelijk om ‘persoonlijk’ te communiceren zonder dat je iedere handeling handmatig hoeft uit te voeren. Je kunt bijvoorbeeld een online cursus maken die uit meerdere mails bestaat, die automatisch worden verzonden vanaf het moment dan iemand zich daarvoor aanmeldt.
De missie van MailChimp
Veel aanbieders van gratis software proberen je te verleiden om toch vooral betaalde abonnementen aan te gaan. Je wordt dan overspoeld met reclame, of je loopt steeds tegen dingen aan die niet werken, tenzij je betaalt. Maar MailChimp heeft als missie om kleine bedrijven te helpen groeien, door hen toegang te geven tot de krachtige marketingtools die vaak worden gereserveerd voor de grote ondernemingen. En daar gedragen ze zich naar!
Je kunt het nieuws hier lezen op de site van MailChimp.
Het juiste bericht op het juiste moment
Ik stel dan ook voor dat je de automation functionaliteit niet gaat gebruiken om ons te overspoelen met jouw reclame. Zet het vooral in om het juiste bericht op het juiste moment bij de juiste mensen te bezorgen! En wat zijn dan de juiste berichten? Dat zijn berichten die tegemoet komen aan de behoeften en interesses van de ontvanger. Service, tips, inspiratie, oplossingen… dingen waar we echt wat aan hebben.
Want: "Mensen willen niet worden gestoord met informatie waar ze niet om vragen: niet op de radio, niet op internet en niet op socialemediaplatforms," aldus Irene van As en Henk Vlaming op Communicatie Online. Waar ik het ontzettend mee eens ben.
Wat je kunt met automation
Waarvoor kun je de automation zoal gebruiken? Voor een challenge of een online cursus, waarbij deelnemers iedere dag of iedere week of iedere maand een nieuwe aflevering ontvangen. Voor handige tips nadat iemand jouw product heeft gekocht. Voor het belonen van je trouwe klanten, bijvoorbeeld door het sturen van een kortingsbon aan klanten die jarig zijn of een jublieum vieren. Voor een reeks opvolgmails nadat iemand iets heeft gedownload, waarin je je vervolgaanbod voor het voetlicht brengt. Voor meldingen rondom het bestelproces. Of voor het opfrissen van slapende contacten.
Handige formats voor de automation
MailChimp heeft voor de verschillende toepassingen formats ontwikkeld die je eenvoudig kunt invullen, aanpassen en uitbreiden. Als je al weet hoe je een nieuwsbrief maakt in MailChimp, zal dit niet al te moeilijk voor je zijn!
En natuurlijk is daar ook altijd nog de uitleg van MailChimp zelf.
Heb je geen zin om het allemaal zelf uit te zoeken? Dan help ik je graag in de vorm van een of meer 1-op-1 sessies, net wat je nodig hebt. Ik train je in de techniek, help je met het bepalen van de juiste strategie en ondersteun je praktisch bij de uitvoering.
Veel plezier!
Loes
Verder lezen:
http://www.vorkcommunicatie.nl/individuele-training-nieuwsbrieven-met-mailchimp-voor-ondernemers.html
Dit onderwerp komt ook aan bod in de Cursus Online Marketing die start op 1 november 2017. Twaalf woensdagavonden in de Chocoladefabriek in Gouda: http://www.vorkcommunicatie.nl/cursus-online-marketing-2017-2018.html
Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.
Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...