Publicatiedatum: 22-09-2017
Bloggen is leuk! Vind ik dan. Soms heb ik opeens een artikeltje in mijn hoofd en dan kan ik dat zó de wereld in slingeren. Helemáál gaaf is het als je er reacties op krijgt. Zoals die dame die me belde voor een individuele training. Ik kende haar niet en ze kwam ook nog uit een ander deel van het land, dus ik vroeg (de woorden misschien ietsje bot, maar vriendelijk van toon): “Hoe kom je er zo bij om je aan te melden terwijl je mij helemaal niet kent?”. Antwoord: “Oh, maar ik ken je wel, want ik lees al jaren je blogs.”
Dus.
Misschien niet het schrijven ervan, maar wel het resultaat. En dat is wat telt, als je een eigen bedrijf voor het voetlicht wilt brengen.
MOET je bloggen?
Welnee. Als je moeite hebt met schrijven zou ik er niet aan beginnen. Of zoek een andere manier, zoals bloggen met tekeningen, tips, foto’s, video’s, collages of citaten. Want het werkt gewoon niet als je het niet leuk vindt en niet volhoudt. Dan verzinnen wel wel iets anders voor je marketing.
Maar als je wel van schrijven houdt, kan het bloggen óók best een blok aan je been worden. Het kan lastig zijn om goede onderwerpen te verzinnen. De aanleiding voor je nieuwe blog is dat je een van je diensten of producten wilt promoten, maar dan wordt het weer zo’n reclameverhaaltje waar niemand op zit te wachten. Zucht. Waar is de creativiteit als je hem nodig hebt?
Hieronder beschrijf ik enkele technieken die je kunt gebruiken om leuke onderwerpen te bedenken voor je blogs. Met die technieken kun je een lijst van geschikte onderwerpen maken zodat je altijd een voorraadje hebt… Kan je toch wel wat meer hulp gebruiken? Ik verzorg regelmatig huiskamer-blogochtenden in Gouda. Je krijgt van mij geen schrijftheorie, maar creativiteit. Zodat we helemaal blij gaan worden van jouw fijne blogs. En jij dus ook.
Brainstormen gaat het beste als je alleen bent en er een afgebakende tijd voor neemt. Na tien minuten geconcentreerd ‘stromen’ zijn de meeste ideeën wel verschenen. Verder is het belangrijk dat je de ideeën niet meteen al gaat beoordelen op bruikbaarheid. Je moet echt alles opschrijven, ook de ideeën waarvan je denkt dat ze niet mogelijk zijn of belachelijk. Schort je oordelen op tot later!
Mindmappen is een vorm van brainstormen. Een mindmap is een visuele weergave van jouw gedachten en ideeën naar aanleiding van een bepaald thema. Je schrijft en tekent de mindmap stap voor stap waarbij gaandeweg verschillende takken van onderwerpen ontstaan.
• Neem een groot vel papier en zorg ervoor dat je een poosje geconcentreerd kunt werken (telefoon uit). Schrijf het centrale onderwerp in het midden: de naam van je bedrijf, het onderwerp van je campagne, het doel van je blog. Schrijf daar omheen zo veel mogelijk dingen die nu bij je op komen, in relatie tot het centrale onderwerp. Je noteert ze rondom.
• Als de cirkel redelijk vol staat, ga je doordenken op ieder woord in die cirkel. Je maakt hierbij nieuwe associatiereeksen. Je kunt de woorden die bij elkaar horen visueel verbinden.
• Wanneer de stroom van nieuwe ideeën en gedachten opdroogt is het tijd voor de volgende stap: het stellen van vragen. De basisvragen zijn: wie, wat, waar, wanneer, hoe en waarom.
• Neem de vragen door en marker de vragen die je nu het meest bruikbaar lijken. Iedere vraag kan een onderwerp vormen voor een artikel, blog, training, of een nieuwsbrief. Bedenk titels bij je vragen. Nu heb je een lijst van onderwerpen waarover je kunt schrijven. Per onderwerp kun je ook weer de basisvragen gebruiken om tot alinea’s te komen.
Een andere manier om onderwerpen te verzamelen is het dagelijks terugblikken op je werkdag. Welke vragen werden er aan jou gesteld in je gesprekken met klanten en via de mail? Over welke onderwerpen heb je gelezen in boek, krant of tijdschrift? Waarover wil je zelf meer weten? Wat heeft jou vandaag geraakt? Wat is er in het nieuws in relatie tot jouw werk? Noteer dit soort dingen in je agenda of in een notitieboekje.
Je kunt aan je klanten vragen in welke onderwerpen ze geïnteresseerd zijn. Waarover zouden ze meer willen weten? Vraag aan het einde van een training of iedereen twee onderwerpen op wil schrijven waarover ze meer willen weten. Of stuur een mail om vragen te inventariseren.
Ga zónder gezelschap op pad in een omgeving die ogenschijnlijk niets met jouw werk te maken heeft. Bijvoorbeeld een boekwinkel (afdeling kinderboeken), rommelmarkt of dierentuin. Probeer de dingen die je ziet in verband te brengen met je werk.
Bij het schrijven kom je vaak in een flow terecht. Probeer daarvan te profiteren! Als je bijvoorbeeld een complete dag inplant voor het schrijven kun je meerdere teksten maken in kortere tijd. Het apart schrijven van iedere tekst duurt meestal langer omdat je er dan opnieuw ‘in’ moet komen. Je zet de teksten klaar en tegen de tijd dat de blog geplaatst moet worden hoef je alleen nog maar te redigeren en actuele gegevens toe te voegen.
Op regelmatige basis organiseer ik huiskamer-blogochtenden in Gouda, van 9.00 tot 12.00 uur.
Kom naar deze werkochtend met twee of drie blogs-in-wording, en maak ze ter plekke klaar voor publicatie. Ik heb zes werkplekken waar je je laptop open kunt klappen om even flink aan de slag te gaan. Ik help je met het bijschaven van bijvoorbeeld de invalshoek (kan de lezer zich erin herkennen?) inleiding, opbouw, kop, tussenkoppen, actieve formuleringen, spelling etc. en het vinden van passend, rechtenvrij beeld.
Heb je nog geen concept-blogs, of weet je niet waarover je kunt schrijven? Dan krijg je van mij creatieve schrijfoefeningen waaruit meerdere onderwerpen tevoorschijn komen. Die kun je thuis verder uitwerken en de volgende keer meenemen om ze af te maken.
Deelname kost 45 euro excl. btw., er is plaats voor maximaal 3 personen, aanmelden is verplicht.
Kijk in mijn agenda voor de data van de blog ochtenden.
Hartelijke groet, Loes
Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.
Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...