Publicatiedatum: 12-01-2018
Content marketing verovert plaats ten opzichte van de traditionele marketing die niet meer zo goed lijkt te werken. De wereld is veranderd, de marketing middelen die we gebruiken zijn veranderd (online) en onze klanten hebben andere behoeften dan voorheen. Maar wat is het eigenlijk, content marketing? Ik krijg er veel vragen over. Daarom een blog over dit onderwerp.
Ik heb geen baard en ik draag geen bretels. Toch ben ik hip, want ik ben introvert. De tijdschriften staan tegenwoordig bol van de artikelen over deze persoonlijke eigenschap. Maar ik ben ook hip omdat ik dol ben op content marketing. Val mij niet lastig met geneuzel of geleur, vertel me liever een boeiend verhaal dat echt ergens over gaat.
En daarin ben ik niet de enige, want iedereen heeft het over content marketing. Terecht, want de traditionele marketing technieken lijken niet meer zo goed te werken. De wereld is veranderd, de marketing middelen die we gebruiken zijn veranderd (online) en onze klanten hebben andere behoeften dan voorheen.
Content marketing is marketing door middel van inhoud. Je geeft informatie die nuttig is, of je deelt herkenbare verhalen, of je biedt vermaak, in plaats van dat je loopt te leuren met je aanbod. Je bouwt met die inhoud een band op met je (potentiele) klanten, die zelf ook op jouw content kunnen reageren. Ze leren je beter kennen. En ze zijn blij met jou omdat je bruikbare tips deelt of broodnodige herkenning biedt. Je komt met name in contact met publiek dat dezelfde dingen belangrijk vindt als jij en dat is vooral interessant voor dienstverleners.
De traditionele marketing bestaat daarentegen vooral uit zenden. Het is een soort bombardement van boodschappen geworden. Dat werkt steeds minder goed omdat het zo veel is en omdat het eenzijdige communicatie is. Dit is een van de reden waardoor content marketing in beeld is gekomen, want die kent meer verdieping en kan tweezijdig zijn.
Het dagelijks leven zit vol met technologie en automatisering. Daardoor is de wereld groter geworden maar ook onoverzichtelijker en ingewikkelder. Consumenten wachten niet af maar gaan zelf actief op zoek naar informatie en gebruiken daarvoor online middelen. Bovendien zijn ze mondiger geworden: ze laten (in het openbaar!) weten wat zij willen. Ze willen serieus genomen worden. Ze willen niet lastig gevallen worden met reclame als het niet relevant is. En ze hebben een groeiende behoefte aan hulp om overzicht te krijgen en keuzes te maken. Maar ook aan persoonlijke aandacht (als tegenwicht voor het online gebeuren), aan herkenning en aan voeding. Precies de dingen die je via content marketing kunt bieden aan je doelgroep.
Omdat consumenten online informatie zoeken is het belangrijk dat je online vindbaar en zichtbaar bent. De SEO techniek (search engine optimization = zoekmachineoptimalisatie) zorgt ervoor dat je beter vindbaar bent wanneer je letterlijk meer content op je site hebt staan, oftewel woorden en zinnen en afbeeldingen en video’s. Dus de online techniek stuurt ook aan op meer content marketing.
Voor dienstverleners zoals therapeuten, adviseurs, coaches en trainers is content marketing extra belangrijk omdat je hiermee bij uitstek aan je ‘know, like and trust factor’ kunt werken. Mensen leren je kennen, ervaren een klik en gaan je vertrouwen. En daarmee verlaag je de hoge drempel zodat men naar je toe durft te komen.
Het schrijven van blogs (verhalen die je zelf publiceert op je site) is een goede basis voor content marketing. In blogs kun je namelijk de diepte in met informatie, voorbeelden, achtergronden, recensies, tips, persoonlijke ervaringen, observaties en andere dingen die herkenbaar zijn voor je doelgroep. Je laat zien wie je bent en welke dingen je belangrijk vindt.
De blogs op je site zijn bovendien een fijn uitgangspunt voor je online marketing. Want nadat je de blog op je site hebt gezet, schakel je social media in om mensen op je nieuwe blog te attenderen. Het levert ook onderwerpen op voor je nieuwsbrief, waarin je wederom naar je site verwijst. En in de afsluiting van de blog op je site neem je een CTA op. (Daarover een andere keer meer.)
Wil je ook gaan bloggen maar heb je hulp nodig bij het vinden van goede onderwerpen? Of kun je wel een beetje eindredactie gebruiken om hem pakkender te maken, vlot leesbaar, zonder taalfouten en met een fijne kop en een logische volgorde? Bezoek dan eens een van mijn huiskamer blogochtenden. Soms op vrijdagochtend en soms op maandagochtend. Je leest er meer over op mijn site. http://www.vorkcommunicatie.nl/huiskamer-blogochtend.html
Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.
Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...