Over doelen en richtingen marketing online

M

T   06 19473050

Over doelen, richtingen en wat je zelf belangrijk vindt

Het stellen van doelen heeft voor- en nadelen. Van SMART krijg ik spontaan de zenuwen, maar dat kan liggen aan mijn persoonlijke stijl van doelstellen. Ondernemersdoelen als 'meer winst' motiveren me niet echt. Toch weet ik welke richting ik op wil. En jij?


doelen richtingen marketingIk vind het fijn om mezelf doelen te stellen omdat het mijn leven en werk overzichtelijker maakt. Het dwingt me om na te denken over wat ik wel en niet belangrijk vind. En als ik dan weet wat ik wél belangrijk vind, dan helpt het me om die andere dingen (wat meer) los te laten. En om me daar niet (of tenminste wat minder) schuldig over te voelen. “Een mens kan niet alles tegelijk” vertel ik mezelf. Zonder mijn doelen zou ik dat stiekem tóch proberen te doen: alles tegelijk. En met een hoge lat.

Ben je compleet stuurloos zonder doelen? Ik denk het niet. Maar het vergroot wellicht het risico dat je om je heen gaat kijken naar hoe andere ondernemers het doen, en dat je jezelf daarmee gaat vergelijken. Voor het gemak vergeet je dat je daarbij alleen af gaat op de buitenkant. Er zijn echter maar weinig ondernemers open en eerlijk over hun inkomsten. Je hoort de succesverhalen maar de rest blijft stil. Terwijl er volgens het CBS toch heel wat ondernemers zijn die onder uitkeringsniveau leven. Verborgen armoede onder ZZP’ers… en ondertussen maken we elkaar gek met schone schijn.

Volgens de ‘SMART’ theorie moet je je doelen behalve (onder meer) specifiek en meetbaar ook uitdagend maken. Niet te makkelijk, want dan zou je niet je best doen. En niet te moeilijk, want dan zou je het bij voorbaat al opgeven. Toch schijnt dit iets genuanceerder te liggen. Als mens heb je een bepaalde stijl van doelstellingen die bij je passen. Als je prestatie georiënteerd bent, dan probeer je je eigen prestaties te verbeteren. Dan ben je dus blij met een persoonlijk record, ook al was die in het tempo van een slak. Als je succes georiënteerd bent, dan wil je graag winnen van anderen. Verlies je dan baal je, ook al waren je tegenstanders uitzonderlijk goed en was jij maar een heel klein beetje minder goed. Ben je op falen georiënteerd dan probeer je vooral te voorkomen dat je faalt. In dat geval heb je liever realistische dan heel uitdagende doelen.

doelen richtingen online marketingOndernemersdoelen worden meestal gesteld in termen van omzet, winst en aantallen klanten. Natuurlijk moet ik met mijn werk mijn inkomen verdienen, maar een doel om mijn omzet te verhogen van x naar y motiveert me niet. Ik vind het wel fijn als mijn winst toeneemt (vooral als mijn werkdruk tegelijkertijd af mag nemen), maar liever voel ik me van waarde voor en verbonden met de mensen om me heen. En leer ik nieuwe dingen. En heb ik ook nog tijd en financiële ruimte om andere dingen te doen, met mijn gezin bijvoorbeeld. Of lekker alleen.

Doelen kunnen ook een nadeel hebben, namelijk dat je star wordt. Dat je zo met je doelen bezig bent dat je vergeet om je heen te kijken en flexibel in te spelen op veranderingen in je omgeving. Misschien is het beter om een richting te bepalen in plaats van een keihard doel. Zodat je weet welke kant je op gaat, maar wel de ruimte hebt om om je heen te blijven kijken.

doelen richtingen marketingWeet jij welke kant je op wilt het komende jaar?

Mijn mix van concrete doelen en globale richtingen luidt als volgt:

Ik wil even veel of een beetje meer winst maken, maar wel meer rust ervaren in mijn werk. Daarmee bedoel ik niet dat ik minder uren wil werken, maar wel dat ik mezelf tijdens het werk rustiger voel, met meer vertrouwen in mezelf.

Ik wil heel graag 12 deelnemers voor Stralend Werven op 29 maart. Dit doel stel ik zo concreet omdat ik de vorige keer een beetje lui was in het werven van deelnemers. En daarmee doe ik niet alleen mezelf tekort maar ook mijn medetrainers en de hulp die ik extra kan inhuren bij voldoende deelnemers. Het voelt doodeng om het hier op te schrijven want daardoor kunnen jullie allemaal checken of het straks gelukt is. Maar hé, misschien wil jij je wel aanmelden!

Tot slot wil ik meer genieten van het contact met de mensen om me heen. Mijn gezin, mijn vrienden en mijn leuke klanten. Meer van mezelf laten zien aan anderen, en dat voelt doodeng. Maar ik weet dat het me geen goed doet als ik mijn luiken dicht houd.

Dus….

 

De foto's bij deze blog zijn gemaakt door Herma van Boheemen van Personal Pictures.

 

Zoek op trefwoorden

  • Marketing (21)
  • Authenticiteit (16)
  • Stralend Werven (11)
  • Social media (10)
  • Bloggen (7)
  • Doelgroep (6)
  • Ondernemerschap (6)
  • Schrijven (5)
  • Site (4)
  • Facebook (3)

  • Archief


    Nieuwsbrief

    Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...

    Aanmelden nieuwsbrief