Marketing middelen lijst

M

T   06 19473050

Marketing inspiratie voor degenen die zichzelf liever niet naar voren werken

Ik spreek veel ondernemers die moeite hebben met hun marketing. Ze zijn goed in hun werk en hebben er ook geen problemen mee om iemand anders te promoten. Maar voor zichzelf… En ik herken het helemaal! Voor mij zijn communicatie en marketing dagelijkse kost, maar ik voel ook iedere dag dat het spannend is en ongemakkelijk. Het voelt als iets wat eigenlijk niet mag: jezelf zichtbaar maken. Je bent toch zeker niet meer of beter dan een ander?


Als je een eigen bedrijf hebt, moet je echter wel zichtbaar en vindbaar zijn, anders krijg je geen klanten. Maar de manier waaróp je dat doet kan vele vormen hebben.  Het is de kunst om de vorm te vinden die precies past bij wie je bent.  Zodat je niet een geforceerd kunstje doet (bijvoorbeeld een ‘bewezen’ marketingformule volgen), maar jezelf kunt zijn. Je kunt jezelf met veel bombarie presenteren, en als je extravert bent is dat prima! Maar je kunt ook op een bescheiden of dienende manier marketing bedrijven. Met effect.

In al mijn strategiesessies en trainingen zit dit uitgangspunt verwerkt: kies wat bij je past, wees jezelf, op die manier heb je plezier en straal je. En daar komen mensen op af die bij jou passen. Ook mijn marketing training Stralend Werven is hierop gebaseerd. Je kunt nog meedoen: op donderdag 29 maart 2018 van 9.00 tot 16.00 uur in Gouda.

Tijdens Stralend Werven leer je de marketing basics: de principes die werkzaam zijn voor dienstverleners. Je ontdekt je toegevoegde waarde, je maakt je Straalverhaal en je krijgt een introductie in de online marketing.  Na afloop zie je je eigen strategie vóór je en weet je wat je wilt doen. Met het uitgebreide werkboek kun je vervolgens je eigen marketingplan maken.

Ik sluit deze blog af met een inspiratielijst voor je marketing. Er zijn zó veel mogelijkheden, en ze kunnen stuk voor stuk effectief zijn, maar niet voor iedereen. Ze zijn effectief als ze bij je passen zodat je ze op een echte, authentieke manier in kunt zetten. Zodat je ze stralend en overtuigd inzet. En zodat je ze consequent inzet.

Want dat is de ‘toverformule’ voor effectieve marketing: wees echt, aansprekend en consequent.

Apelbloesem-marketing-stralend-wervenNeem de lijst door en voorzie ieder middel van een markering:

V = doe ik al of heb ik al
X = wil ik niet
O = wil ik (misschien) wel
? = ik weet niet wat dit is

Bepaal vervolgens in welke middelen je je verder wilt verdiepen, en hoe je daarbij de ondersteuning en of kennis kunt vinden die je nodig hebt. Je kunt de onderstaande lijst ook downloaden en uitprinten (klik hier).  Veel plezier!

Mogelijke middelen voor je marketing

  • Advertenties
  • Ambassadeurs (mensen die uit eigen enthousiasme en ervaring over jou vertellen)
  • Artikelen, onderzoeksbrieven, whitepapers
  • Automatische mail ondertekening / handtekening inrichten
  • Autoresponders
  • Badge
  • Bedrijfsstrategie (opbouw van je dienstenpakket, inzicht in waar je geeft en waar je verdient)
  • Beschrijving van je diensten
  • Bloggen
  • Briefkaart
  • Briefpapier
  • Brochure
  • CTA’s op iedere pagina van je site
  • Concurrentieonderzoek
  • Contact management systeem
  • Demonstratiemodellen / showmodellen van je producten
  • Direct mail (geadresseerde post of e-mail)
  • Doelgroeponderzoek
  • E-book, e-zine
  • Elevator pitch
  • Facebook profiel / bedrijfspagina / strategie / promotie
  • Factuurformulier
  • Flyer, folder
  • Google+ account / strategie
  • Google advertenties
  • Google Mijn Bedrijf / posts / events
  • Huisstijl ontwerp
  • Instagram account / strategie / promotie
  • Intervisiegroep
  • Introductievideo van 10 seconden (teaser)
  • Klantendag / gebruikersdag
  • Kledingstijl advies
  • Kwalificerende vragen opstellen (inleiding voor het verkoopgesprek)
  • Lijst van extra warm te houden klanten en contacten
  • Lijst van gelegenheden om te flyeren / te bloggen / presentaties te geven / te netwerken etc.
  • Lijst van hot prospects en leads
  • Lijst van problemen van je doelgroep
  • LinkedIn profiel / bedrijfspagina / strategie / promotie
  • Mailinglijst van alle klanten, gerubriceerd
  • Netwerkvaardigheden
  • Niche bepalen
  • Nieuwsbrief
  • Onderwerpen om over te kunnen spreken / bloggen / updates te schrijven
  • Online strategie
  • Opleidingsbudget
  • Pay-off of slogan
  • Persbericht en persinformatie, perslijst
  • Pinterest account / strategie / promotie
  • Portfolio
  • PR-draaiboek voor terugkerende gebeurtenissen / evenementen
  • Presentatievaardigheden
  • Prijslijst
  • Professionele portretfoto
  • Programma voor professionele verzending van nieuwsbrieven per mail (zoals MailChimp)
  • Radio commercial
  • Referral partners (bronnen voor leads = waardevolle verwijzingen)
  • Sales funnel
  • Sales funnel (reis die een prospect maakt door je marketing)
  • Scrips en visuals voor je presentatie
  • Standaard marketing brief
  • Telemarketing: belscrips en belvaardigheid
  • Tijdschrift
  • Twitter account / strategie / promotie
  • Verdienmodel (wijze waarop je bedrijf geld verdient, bv verkoop, abonnement)
  • Verkoopscript, verkoopvaardigheden
  • Videopitch
  • Visitekaartje
  • Volglijst van mensen die belangrijk zijn voor jouw bedrijf
  • Website
  • WhatsApp groep
  • YouTube kanaal



Zou je graag een blog van mij lezen over een specifiek onderwerp? Laat het me weten!

Wil je meer weten over Stralend Werven, klik dan hier. Ik geef deze training twee keer per jaar voor individuele aanmelding, en op verzoek & op maat voor opleidingen voor therapeuten.

Hartelijke groet,
Loes Vork

Zoek op trefwoorden

  • Marketing (21)
  • Authenticiteit (16)
  • Stralend Werven (11)
  • Social media (10)
  • Bloggen (7)
  • Doelgroep (6)
  • Ondernemerschap (6)
  • Schrijven (5)
  • Site (4)
  • Facebook (3)

  • Archief


    Nieuwsbrief

    Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...

    Aanmelden nieuwsbrief