Publicatiedatum: 29-03-2018
Kies je doelgroep: waarom moet dat en hoe doe je dat? Als je probeert te communiceren dat je voor iedereen wilt werken, voelt niemand zich echt aangesproken. In dit artikel vind je tips om zelf je doelgroep (niche) te kiezen. De klanten voor wie jij het meest kunt betekenen.
Bijgewerkt december 2022
Jouw werk is waarschijnlijk toepasselijk voor verschillende soorten klanten. Voor mannen en vrouwen, voor verschillende leeftijden, voor verschillende problemen. Er is niets mis mee om voor verschillende en zeer uiteenlopende doelgroepen te werken. Het heeft echter wel als nadeel dat je communicatie-uitingen steeds een andere stijl hebben. En dat geeft naar buiten toe de indruk dat je ‘zwalkt’. Mensen hebben moeite om te onthouden wat je nu precies doet, omdat je steeds iets anders vertelt. Wanneert je probeert te communiceren dat je voor iedereen wilt werken, voelt niemand zich echt aangesproken.
Oftewel: kies je niche. Dit betekent niet dat je niet mag werken voor andere mensen, maar het betekent dat je ervoor kiest om je in je communicatie en (online) marketing te concentreren op één doelgroep: jouw favoriete doelgroep.
- de doelgroep waarbij je het gevoel hebt dat ze het meeste aan jouw werk hebben;
- de doelgroep die je het liefste helpt;
- de doelgroep waarvan je zelf ook energie krijgt;
- een doelgroep die je kunt bereiken;
- een doelgroep die in staat is om geld uit te geven aan jouw werk;
- een doelgroep die bestaat uit mensen met wie je iets gemeenschappelijk hebt.
Misschien ben je bang dat je klanten misloopt door een doelgroep te kiezen. Die angst blijkt in de praktijk ongegrond. Je andere doelgroepen vinden óók herkenning in jouw uitingen omdat ze zo dicht liggen bij wie je bent als persoon. Ze zijn echt en authentiek en jouw kracht en enthousiasme zijn erin voelbaar. Je trekt er ook klanten mee die niet precies in je doelgroep vallen, maar die wel een klik met je hebben en die op basis van jouw heldere, consequente communicatie zelf de conclusie trekken dat jij hen toch kunt helpen.
Als je voor meerdere, zeer verschillende doelgroepen werkt en daar verschillende dingen voor doet, kun je overwegen om voor iedere tak van je bedrijf andere middelen te kiezen en andere uitingen te verspreiden. Dan gebruik je bijvoorbeeld Facebook voor je diensten aan particulieren, en LinkedIn voor je andere diensten aan bedrijven. Bij verwijzingen naar je site, gebruik je voor iedere doelgroep een andere landingspagina. Dan is meteen helder wat je voor hen te bieden hebt, en de andere werkzaamheden vallen dan in de categorie ‘ook nog’.
Het is wel aan te bevelen om een paraplu te zoeken waar al je werkzaamheden onder vallen. Het klinkt misschien gek, maar waarschijnlijk komt jouw werk in essentie toch steeds op hetzelfde neer. Wat is dat precies? Door die kwaliteit te benoemen in al je uitingen, krijg je eenheid en is het voor de buitenwereld logisch hoe je de verschillende werkzaamheden kunt combineren. Om jouw paraplu te vinden heb je vaak iemand anders nodig met wie je kunt sparren: buitenstaanders zien het gemakkelijker dan jijzelf.
Het kiezen van je doelgroep begint met zelfreflectie. Voordat je gaat nadenken over het soort klanten waarvoor je het liefst wilt werken én het beste kunt werken, moet je weten wie je zelf bent. Het bepalen van je belangrijkste waarden kan de 1e aanzet zijn. Lees de onderstaande lijst door en bedenk welke 5 waarden voor jou belangrijk zijn, zowel persoonlijk als in je werk.
Wil je meer weten? Of heb je belangstelling voor training, coaching of praktische ondersteuning op et gebied van (online) communicatie en marketing? Neem contact op met Loes Vork.
Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.
Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...