Kies je doelgroep niche

Waarom is het goed om een doelgroep te kiezen?

Kies je doelgroep: waarom moet dat en hoe doe je dat? Als je probeert te communiceren dat je voor iedereen wilt werken, voelt niemand zich echt aangesproken. In dit artikel vind je tips om zelf je doelgroep (niche) te kiezen. De klanten voor wie jij het meest kunt betekenen.


Bijgewerkt december 2022

Jouw werk is waarschijnlijk toepasselijk voor verschillende soorten klanten. Voor mannen en vrouwen, voor verschillende leeftijden, voor verschillende problemen. Er is niets mis mee om voor verschillende en zeer uiteenlopende doelgroepen te werken. Het heeft echter wel als nadeel dat je communicatie-uitingen steeds een andere stijl hebben. En dat geeft naar buiten toe de indruk dat je ‘zwalkt’. Mensen hebben moeite om te onthouden wat je nu precies doet, omdat je steeds iets anders vertelt. Wanneert je probeert te communiceren dat je voor iedereen wilt werken, voelt niemand zich echt aangesproken.

Maak daarom een keuze in je doelgroep

Oftewel: kies je niche. Dit betekent niet dat je niet mag werken voor andere mensen, maar het betekent dat je ervoor kiest om je in je communicatie en (online) marketing te concentreren op één doelgroep: jouw favoriete doelgroep.

Jouw ideale, favoriete doelgroep is..

Spiegel- de doelgroep waarbij je het gevoel hebt dat ze het meeste aan jouw werk hebben;
- de doelgroep die je het liefste helpt;
- de doelgroep waarvan je zelf ook energie krijgt;
- een doelgroep die je kunt bereiken;
- een doelgroep die in staat is om geld uit te geven aan jouw werk;
- een doelgroep die bestaat uit mensen met wie je iets gemeenschappelijk hebt.

Als je kiest voor één doelgroep wordt je communicatie duidelijker en gemakkelijker

  • Het opstapel-effect doet beter zijn werk doordat je uitingen worden herkend als bij elkaar horend;
  • Mensen bevelen je gemakkelijker aan omdat ze begrijpen voor wie je iets kunt betekenen;
  • Je weet welke middelen je moet kiezen, namelijk de middelen die je doelgroep zelf ook gebruikt;
  • Je weet welke toon je moet kiezen: formeel of informeel. Je weet ook of je heel toegankelijk en eenvoudig moet communiceren, of dat je wat meer de diepte in kunt gaan;
  • Je weet waar je doelgroep tegenaan loopt of welke behoeften of problemen je doelgroep heeft;
  • Je weet wat je doelgroep wil lezen in je blogs en updates;
  • Je krijgt meer energie van je werk. Je verliest minder energie aan klanten die niet bij je passen.

Bang om klanten mis te lopen?

Misschien ben je bang dat je klanten misloopt door een doelgroep te kiezen. Die angst blijkt in de praktijk ongegrond. Je andere doelgroepen vinden óók herkenning in jouw uitingen omdat ze zo dicht liggen bij wie je bent als persoon. Ze zijn echt en authentiek en jouw kracht en enthousiasme zijn erin voelbaar. Je trekt er ook klanten mee die niet precies in je doelgroep vallen, maar die wel een klik met je hebben en die op basis van jouw heldere, consequente communicatie zelf de conclusie trekken dat jij hen toch kunt helpen.

Als je voor meerdere, zeer verschillende doelgroepen werkt en daar verschillende dingen voor doet, kun je overwegen om voor iedere tak van je bedrijf andere middelen te kiezen en andere uitingen te verspreiden. Dan gebruik je bijvoorbeeld Facebook voor je diensten aan particulieren, en LinkedIn voor je andere diensten aan bedrijven. Bij verwijzingen naar je site, gebruik je voor iedere doelgroep een andere landingspagina. Dan is meteen helder wat je voor hen te bieden hebt, en de andere werkzaamheden vallen dan in de categorie ‘ook nog’.

ParapluZoek een mooie paraplu

Het is wel aan te bevelen om een paraplu te zoeken waar al je werkzaamheden onder vallen. Het klinkt misschien gek, maar waarschijnlijk komt jouw werk in essentie toch steeds op hetzelfde neer. Wat is dat precies? Door die kwaliteit te benoemen in al je uitingen, krijg je eenheid en is het voor de buitenwereld logisch hoe je de verschillende werkzaamheden kunt combineren. Om jouw paraplu te vinden heb je vaak iemand anders nodig met wie je kunt sparren: buitenstaanders zien het gemakkelijker dan jijzelf.

Vragen om jouw favoriete doelgroep te vinden

  1. Wat is volgens jou een ‘doelgroep’? Maak je eigen definitie.
  2. Welke soorten klanten heb je? Maak een lijstje van jouw verschillende doelgroepen.
  3. Denk terug aan je laatste klussen. Welke vond je het leukst? Wat voor klant was dat?
  4. Kies vijf waarden die voor jou persoonlijk belangrijk zijn (zie de waardenlijst hieronder).
  5. Heb je zelf ooit moeten leren, waar je nu anderen mee helpt? Zo ja, wat was dat dan en op welk moment in je leven?
  6. Denk aan concurrenten / collega’s die ‘precies hetzelfde’ doen als jij. Erger je je wel eens als je ziet hoe zij hun vak uitoefenen? Waar erger je je dan precies aan?
  7. Ervaar je wel eens ‘flow’ in je werk? Het gevoel dat het vanzelf gaat? Kun je je zo’n moment herinneren, wat was je aan het doen?
  8. Is jouw doelgroep een groep die je met ‘u’ aan moet spreken of met ‘jij’. En wat ben je zelf: meer een u-mens of een jij-mens?
  9. Werk je in de praktijk vaker voor mannen of vaker voor vrouwen? Is dat ook waar je persoonlijke voorkeur ligt?
  10. Werk je in de praktijk vaker voor mensen van een bepaalde leeftijd, zoals kinderen, studenten, volwassenen of ouderen? Is dat ook waar je persoonlijke voorkeur ligt?
  11. Is er een groep klanten waarvoor je werkt, bij wie het probleem net wat nijpender is waardoor ze jou sneller in zullen schakelen?
  12. Is er een groep klanten waarvoor je wil werken, maar die steeds aangeven dat je te duur bent of dat ze het niet kunnen betalen?
  13. Is er een groep klanten waarvoor je werkt, die gemakkelijk geld kan besteden aan jouw dienst?
  14. Maak je wel eens mee dat je wordt benaderd door een potentiele klant die echt niet bij je past, en / of die een verkeerd beeld had van wat jij doet? Wat dacht hij of zij?
  15. Zijn er klanten die je enorm veel energie kosten? Wat voor mensen zijn dat?
  16. Van wat voor dingen houden je klanten? Wat voor mensen zijn het, behalve hun persoonlijke of zakelijke behoeften?

Welke waarden vind jij belangrijk?

Het kiezen van je doelgroep begint met zelfreflectie. Voordat je gaat nadenken over het soort klanten waarvoor je het liefst wilt werken én het beste kunt werken, moet je weten wie je zelf bent. Het bepalen van je belangrijkste waarden kan de 1e aanzet zijn. Lees de onderstaande lijst door en bedenk welke 5 waarden voor jou belangrijk zijn, zowel persoonlijk als in je werk.

  • Plezier
  • Spiritualiteit
  • Vriendschap
  • Schoonheid
  • Gezondheid
  • Betere leefwereld
  • Veiligheid
  • Levensdoel
  • Familie
  • Rechtvaardigheid
  • Verantwoordelijkheid
  • Respect
  • Uiterlijk
  • Stimulatie
  • Verbondenheid
  • Zeggenschap
  • Religie
  • Een comfortabel leven
  • Innerlijke groei
  • Zelfrespect
  • Geluk
  • Autonomie
  • Geld
  • Goed doen
  • Sociale erkenning

Wil je meer weten? Of heb je belangstelling voor training, coaching of praktische ondersteuning op et gebied van (online) communicatie en marketing? Neem contact op met Loes Vork.

Leuk artikel?

Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.


Zoek op trefwoorden

  • Marketing (52)
  • Authenticiteit (28)
  • Social media (23)
  • Bloggen (13)
  • Stralend Werven (12)
  • Ondernemerschap (12)
  • Site (11)
  • Doelgroep (10)
  • Schrijven (5)
  • Nieuwsbrieven (5)

  • Archief


    Nieuwsbrief

    Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...