Publicatiedatum: 12-04-2018
Het lijkt een geintje, en dat is het natuurlijk ook. Tegelijkertijd meen ik het serieus. Misschien ben je een mens die veel verschillende dingen doet. Een ondernemer die uiteenlopende diensten aanbiedt en daarmee gevarieerde doelgroepen bedient. Een ZZP-er die zich geen raad weet met aanbevelingen als ‘kies je niche’, ‘beperk je doelgroep’ en ‘je kunt niet alles doen’.
Tegen jou zou ik willen zeggen: hierbij heb je toestemming om alles te doen wat je zo leuk vindt en waar je zo goed in bent. Doe alsjeblieft alles wat je wilt, houd niets achter, gebruik je talenten, wees blij en veelzijdig.
Tegelijkertijd vind je het misschien lastig om in je communicatie en marketing duidelijk en geloofwaardig over te komen. En dan kom je dus weer uit bij die adviezen om je te beperken, om keuzes te maken. Maar waarom? Welke gedachte zit daarachter?
Om klanten te trekken moet je duidelijk communiceren. En het is over het algemeen duidelijker om één ding te vertellen, dan tien dingen tegelijk. Daarom dus.
Maar er is nóg iets aan de hand. Om klanten te trekken moet je laten zien wie je bent als mens. Want jij bent anders dan al die andere collega’s die dezelfde diensten aanbieden. Jouw leukste klanten zijn - verrassing! - de klanten die het beste bij je passen. Niet zozeer bij wat je kunt, maar bij wie je bent. En als je toevallig nogal veelzijdig bent, dan ben je dat dus. Verstoppen heeft geen zin.
Wanneer de opdracht om duidelijk én veelzijdig te zijn voelt als een onmogelijke spagaat dan helpt het om eens op een rij te zetten wat je allemaal doet (en zou willen doen) en voor wie, en waarom. Zoek je rode draad, je centrale thema, je paraplu, je onderstroom van persoonlijke waarden. Zie je die niet? Schakel dan een ander mens in die je uithoort en spiegelt, want voor een liefdevol meedenkende buitenstaander is het vaak veel duidelijker dan voor jezelf.
Maak daarna een communicatieplan om voor jezelf overzicht te krijgen in de doelen die je wilt bereiken, de boodschappen die je wilt verspreiden en de middelen die je daarvoor kiest. Waar is het nodig om extra naar buiten te treden, en waar volstaat een ‘onderhoudsdosis’? Hoe kun je ervoor zorgen dat de verschillende uitingen toch bij elkaar passen?
Kies een focus voor je communicatie. Dat geeft je de rust om intussen al die verschillende dingen te kunnen blijven doen. En vertrouw erop dat die focus (op bepaalde activiteiten, voor een bepaalde doelgroep) ervoor zorgt dat ook die andere doelgroepen op je af blijven komen. Omdat ze een klik met je ervaren en zelf wel begrijpen dat je ook voor hen iets kunt betekenen.
Klik hier als je mijn persoonlijke verhaal over veel verschillende dingen doen, ook wilt lezen.
Want daar wil ik je niet zonder toestemming mee lastig vallen…
Of lees mijn blog met tips voor het kiezen van jouw doelgroep.
Hartelijke groet!
Loes Vork
Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.
Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...