Publicatiedatum: 01-05-2018
Je marketing volhouden, hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat je je zelfgekozen acties ook echt gaat DOEN? Ik geef je zeven creatieve en slimme methodes die je daarvoor in kunt zetten.
Blog door Loes Vork
Je hebt plannen gemaakt voor je marketing. Het is een mooi lijstje van acties om zichtbaarder te worden, zodat nieuwe klanten je zullen vinden. Er staan acties op voor meer omzet en/of meer klanten, acties voor je pakket van marketing middelen (ga je nieuwe toevoegen?) én acties om jezelf te ondersteunen.
Dit plan zal je echt meer zichtbaarheid en nieuwe klanten opleveren, op voorwaarde dat je de bijbehorende acties ook daadwerkelijk uitvoert. Niet voor eventjes, maar consequent, gedurende een langere periode.
Volhouden is moeilijk. Het gebeurt mij regelmatig dat ik geen zin heb om de buitenwereld te vertellen wat ik nu weer ‘in de aanbieding’ heb, omdat ik denk dat ze dat onderhand wel weten. Ik heb het nu al zo vaak verteld…
Toch is het nodig om steeds opnieuw contact op te nemen met je klanten en prospects (potentiële klanten). Want slechts heel weinig mensen worden klant na het eerste contact met jou. De meeste ‘handel’ komt pas tot stand na acht of meer contactmomenten. Trek daaruit je conclusies!
Zonder volharding wordt alles wat je al hebt ondernomen voor je marketing zinloos. Verloren moeite. Heb je geld uitgegeven aan bijvoorbeeld de ontwikkeling van een mooie site, en laat je je marketing daarna maar een beetje lopen? Dan is het weggegooid geld en heeft de kostbare investering geen resultaat.
Volhouden, hoe doe je dat? Hoe zorg je ervoor dat je je zelfgekozen acties ook echt gaat DOEN? Ik geef je zeven methodes die je daarvoor in kunt zetten.
Kies de acties die je ‘leuk’ vindt. Vooral in het begin, als je je nog niet zo comfortabel voelt in de uitvoering van je marketing, is het heel belangrijk om uit te gaan van je eigen plezier. Plezier is een noodzakelijke voorwaarde voor het consequent uitvoeren van je acties. Als het met hangen en wurgen moet, is de kans groot dat je het al snel laat zitten. En dan heb je geen resultaat.
Heb je je doelen en actieplan alleen in je hoofd? Dan wordt het al krachtiger door het op te schrijven. Ga vooral nog een stap verder door je doel op te hangen op een plek waar je vaak komt, en waar het in het oog springt. Iedere keer dat je oog erop valt, draagt bij aan het bewaren van je focus. Zelfs wanneer het onbewust gebeurt!
Zeg hardop aan welke doelen je werkt en wat je actieplan is. Vertel het aan je gezinsleden, aan collega-ondernemers of zet het op internet. Om niet af te gaan in het openbaar, zul je je meer gaan inspannen. Maar er is nog een leuk effect: de kans is groot dat mensen gaan vragen of het lukt. Je omgeving gaat je helpen om je focus te bewaren. Sterker nog: men gaat je hulp aanbieden.
Bijzonder krachtig: zoek een marketingmaatje, een blogbuddy, een intervisievriend of een accountabilitypartner. Maakt niet uit welke naam je het beestje geeft, als je maar op zeer regelmatige basis je vorderingen bespreekt met iemand anders.
Heb jij ‘m ook, die kritische stem in je hoofd die die zegt dat het niet gaat lukken? Of die lang stil staat bij wat er mis ging? Maar je wilt nu juist niet stil staan, je wilt in de actie blijven. Daarom gaan we de positieve geluiden meer volume geven. Vier je successen! Geef de positieve dingen structureel aandacht zodat ze kunnen groeien. Een positieve affirmatie draagt hieraan bij: verwoord datgene wat je wilt bereiken op een positieve manier. “Ik mag succesvol zijn”.
Het wordt nog krachtiger wanneer je je successen visueel maakt, hoe klein ze ook zijn. Verzin iets dat je letterlijk ziet groeien, zoals een lijstje, een schaal die vol raakt met visitekaartjes of een prikbord.
Je kunt ook mij inhuren als jouw persoonlijke stok achter de deur. In een individuele strategiesessie kan ik je marketing plannen met je doornemen en verder vorm geven, je praktisch helpen met de dingen die je lastig vindt en een planning maken voor de komende weken of maanden. Na afloop heb je weer echt zin om ermee verder te gaan. En als je weer zo’n positief zetje nodig hebt, dan maken we weer een afspraak.
Je kunt ook mijn maandelijkse social media werkochtenden bezoeken in de Chocoladefabriek: iedere tweede woensdagochtend van de maand. Je houdt je online marketing kennis bij, je ontmoet andere ondernemers en je kunt je kleine vragen meteen aan me stellen. Deze werkochtenden zijn gratis.
Wanneer bloggen een vast onderdeel is van je online marketing strategie, dan kan deelname aan mijn huiskamer blog ochtenden je echt helpen om dat vol te houden. Hiervoor vraag ik een kleine vergoeding.
Welke technieken ga jij inzetten om het vol te houden? Je hoeft geen keuze te maken: gebruik ze allemaal. Noteer voor jezelf bij onderdeel van je online marketing plannen hoe jij dat gaat volhouden: met plezier, zichtbaar, hardop, samen, positief en groei. Je kunt het!
Heb je helemaal tot hier gelezen?! Vond je het een bruikbaar artikel? Je doet me een groot plezier door het te delen, bijvoorbeeld via LinkedIn. Dank!
Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.
Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...