Publicatiedatum: 31-05-2018
Facebook heeft profielen voor mensen en pagina’s voor bedrijven. Toch zie ik regelmatig dat mensen een (extra) Facebook profiel aanmaken voor hun bedrijf. Is dat handig? En hoe combineer je je profiel met je pagina?
Als je overduidelijk een profiel gebruikt voor je bedrijf, met een logo als profielfoto en bedrijfsnaam in plaats van een persoonlijke naam en alleen reclameberichten, loop je de kans dat Facebook je profiel ongevraagd en onaangekondigd verwijdert of omzet naar een pagina.
Dat kun je maar beter voorkomen door voor je bedrijf een Facebook pagina te maken. Die maak en beheer je via je persoonlijke profiel, maar een buitenstaander ziet niet dat de pagina aan jouw profiel is gekoppeld.
Verder is het goed om te weten dat een profiel en een pagina technisch verschillen.
De belangrijkste manier om rechtstreeks aan iemand te vragen of hij of zij je pagina wil liken, is via je profiel aan iemand die je vriend is. Hierom is het dus fijn om zowel een profiel te hebben als een pagina. (Verder kun je het alléén aan mensen vragen die een paginabericht hebben geliked, via dat bericht.)
Als je privé niet op Facebook wilt, maar wel voor je bedrijf, dan kun je het profiel dat je aanmaakt om bij je pagina te kunnen gewoon geen aandacht geven, behalve dan dat je vriendschappen accepteert en aangeeft op welke pagina je te vinden bent. Desnoods plaats je bovenaan 1 bericht dat men voor contact op je pagina moet zijn. Uiteraard met een linkje erbij.
Is er verschil in bereik tussen Facebook pagina’s en profielen? Men zegt dat profielen een hoger bereik hebben, maar zeker weten doe ik het niet aangezien ik van mijn profiel geen statistieken heb. Ik denk dat het er vooral om gaat hoe interessant je berichten zijn voor je doelgroep. Op beide plekken krijgen persoonlijke berichten meer reacties dan zakelijke berichten. En dat is logisch, omdat leuke en/of persoonlijke verhalen nu eenmaal boeiender zijn dan reclameboodschappen.
Dus op je pagina krijg je een zo groot mogelijk bereik door ook daar aantrekkelijke inhoud te plaatsen zoals persoonlijke verhalen, opzienbarende feiten, handige tips en vermaak. Plaats dingen waarop mensen graag reageren en die ze zo leuk vinden dat ze het willen delen. Het helpt ook om op je bedrijfspagina een persoonlijke foto te gebruiken in plaats van een logo, als je een persoonlijke dienstverlener bent. Mensen praten graag met mensen. Af en toe kun je de berichten van je pagina ook op je profiel delen voor een groter bereik.
Wil je op Facebook graag ook privé praten met een select groepje vrienden en/of familieleden? Dan kun je je vrienden onderbrengen in lijsten, en per bericht bedenken wie dit mogen zien. Daar zitten twee risico’s aan: ten eerste moet je heel erg opletten dat je ieder bericht de juiste instelling mee geeft. Ten tweede kan alles wat je online zet toch worden gekopieerd en doorgestuurd. Plaats dus nooit dingen online die je klanten niet van je mogen weten. Een alternatieve oplossing is om 2 profielen te maken. Een onder je volledige naam en met een verbinding naar je pagina, voor alle openbare berichten. En een onder een schuilnaam alleen voor intimi. Dan wordt dit profiel namelijk niet gevonden door mensen die zoeken op jouw naam. Nadeel: je moet apart inloggen.
Pagina’s zijn openbaar. Als je iets voor een selecte groep wilt publiceren, maak dan een groep aan. Je kunt dan zelf via de instellingen bepalen of de groep geheim is of niet, en of de leden zelf óók berichten mogen plaatsen (al dan niet na goedkeuring door de beheerders).
Meer weten over Facebook? Informeer naar de individuele social media trainingen door Vork Communicatie. Ook voor groepen en op afspraak.
Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.
Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...