Je krijgt wat je bent - The Optimist

Je krijgt wat je bent

Het mei/juninummer 2018 van het tijdschrift The Optimist draagt als thema 'Maak Verbinding!'. Ik zond een lezersbijdrage in over dit thema. Je vindt het op pagina 36 in het artikel 'Hoe staat u in verbinding?'. Het werd een beetje ingekort, maar hier in mijn eigen blog heb ik ruimte voor de uitgebreide versie.


Hoe staat u in verbinding? The Optimist, mei/juni 2018, pagina 36

Je krijgt wat je bent 

Stel je voor dat je over de markt loopt en dat je álle gesprekken die daar worden gevoerd kunt beluisteren. Je bent nieuwsgierig! Toch denk ik dat je snel moe wordt en dat je constateert dat er vaak maar weinig diepgang in zit. Je zit niet te wachten op al die kletspraatjes.

Zo is het ook met social media. Online is het dus wel mogelijk om alles te volgen, als je dat zou willen. Dat is behoorlijk vermoeiend. En teleurstellend als je hoopte op diepgang. Maar het leidt wel lekker af als je niet zo goed weet wat je moet met je dag of met jezelf.

De techniek maakt het dus mogelijk, maar dat wil nog niet zeggen dat je het moet doen. Denk eerst eens na over wat je wilt bereiken, en via welke wegen je daaraan gaat werken. Het is mijn werk om dat te bekijken met zelfstandige dienstverleners die zichtbaar en vindbaar willen zijn voor hun klanten. Maar ook particulieren kunnen zich afvragen hoe zij willen leven en wat ze nu echt belangrijk vinden, voordat ze de beslissingen uitbesteden aan het online ‘zwarte gat’.

De online techniek is er speciaal op ingericht om de aandacht zo lang mogelijk vast te houden. Men speelt in op je nieuwsgierigheid en behoefte aan beloning en ergens bij horen. Als je je daartegen wilt wapenen, maak dan een concreet plan en kies de momenten waarop je online gaat. Bijvoorbeeld een moment met een duidelijk einde vanwege een persoonlijke afspraak. En zet al die meldingen uit als je rust wilt.

Gaat het online “allemaal helemaal nergens over”? Nee. Ook op de markt vinden hartverwarmende gesprekken plaats. Hoe kom je daarbij? Door ze zelf te voeren. Online wordt je gedrag geanalyseerd, en krijg je vertoond wat je kennelijk interessant vindt, omdat je daar altijd op klikt. Je krijgt wat je bent. Als je oppervlakkig of kunstmatig bent, krijg je eenzijdige ‘kijk-mij-eens’ berichten. Ben je agressief of klagerig, dan staat je tijdlijn vol met nog meer haat en gedoe. Heb je echte, mooie mensen om je heen, dan staan er op jouw tijdlijn de prachtigste, eerlijke berichten. Die je een mooie aanleiding geven om snel weer eens af te spreken. In het echt.

Loes Vork, Gouda

Leuk artikel?

Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.


Zoek op trefwoorden

  • Marketing (52)
  • Authenticiteit (28)
  • Social media (23)
  • Bloggen (13)
  • Stralend Werven (12)
  • Ondernemerschap (12)
  • Site (11)
  • Doelgroep (10)
  • Schrijven (5)
  • Nieuwsbrieven (5)

  • Archief


    Nieuwsbrief

    Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...