Publicatiedatum: 10-07-2018
Marketing is mijn dagelijks werk, maar ik kan er soms zo’n hekel aan hebben. Kromme tenen als ik collega’s hoor over de ‘geheime’ formule die gegarandeerd werkt, en die je bij hen kan kopen of leren. Of van die Amerikaanse methodes met veel geschreeuw en weinig wol, aangezien het in groten getale wordt toegepast door mensen die verzuimen hun eigen bezieling eraan toe te voegen.
En nu dus je ‘authentieke verhaal’. Dat niemand meer gelooft, omdat we worden overspoeld door getuigenissen door ‘medewerkers’ (acteurs), ervaringen van ‘klanten’ (fotomodellen) en referenties op ‘onafhankelijke’ platforms, die door het betreffende bedrijf zelf zijn ingevuld.
Authentiek is nep geworden en een verhaal gelijk aan een sprookje. Alles behalve echt. Met als gevolg dat het werkelijke, persoonlijke relaas dat we vorige week publiceerden voor een klant, op Facebook werd voorzien van het commentaar ‘Ja ja, geloof je het zelf?!’.
Eerlijk, persoonlijk, echt en oprecht. Ik vind dat marketing zo hoort te zijn. Positief en ondersteunend bovendien. Ik ga er toch maar geduldig en enigszins koppig mee door. In het vertrouwen dat iedereen die de moeite neemt om niet alleen op de eerste indruk af te gaan, erachter komt hoe de vork in de steel zit. In het vertrouwen dat eerlijk écht het langst duurt.
Hartelijke groet uit Gouda,
Loes Vork
Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.
Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...