Schrijven vanuit je hart

Ondernemen en communiceren vanuit je hart, zonder je klant te vergeten

Met 4 praktische tips waarmee je je tekst naar je klant brengt. *** Ik gaf een klant adviezen voor een tekst op haar site, omdat die te veel vanuit haarzelf was geschreven en onvoldoende de lezer aansprak. Mijn advies bracht haar in verwarring, want het is voor haar belangrijk om vanuit haar hart te ondernemen. De teksten die ze schrijf komen uit haarzelf en voelen heel eigen. Daarbij speelt intuïtie een belangrijke rol.


Is mijn ‘zakelijke’ advies daarmee in tegenspraak? Ik denk van niet.

Sterker nog, teksten zonder eigenheid en diepgang zijn in mijn ogen kansloos. Er moet iets ‘echts’ achter zitten. Als je het lef hebt om recht uit het hart te spreken, ben ik je grootste fan.

Daarnaast geef ik je het volgende in overweging. Wanneer je helemaal vanuit jezelf werkt en schrijft, blijf je bij jezelf en heb je nog geen verbinding met de klant. Er is nóg iets nodig.

Je hebt er drie stoelen voor nodig

Ga eerst op je eigen stoel zitten en breng alles onder woorden op een manier die voor jou past. Hoe minder zelfkritiek, hoe beter. Schrijf maar lekker door, zonder al te veel na te denken.

Ga daarna op de stoel van je klant zitten, en bedenk hoe het met hem of haar gaat. Er zijn problemen waar je klant vanaf wil, en behoeften die de klant wil vervullen. Hoe voelt dat voor je klant? Wat zoekt hij en hoe zou hij dat onder woorden brengen?

Ga nu op de stoel in het midden zitten en pas je tekst aan zodat je klant zich erin herkent. Vaak is dat niet eens zo ingewikkeld.

Vier praktische tips waarmee je je tekst naar je klant brengt:

  1. Verander de volgorde. Begin met wat het resultaat is van jouw werk. En vertel pas op het einde welke technieken je ervoor in zet en met wie je samenwerkt enzo.

  2. Maak een kop die nieuwsgierig maakt, of die al iets vertelt over het resultaat, of die verwijst naar de vraag waarmee je klant zit. Die kop bepaalt namelijk of de lezer de moeite neemt om de rest te lezen. Zonder goede kop geen lezers.

  3. Controleer je tekst op vaktermen. Leg die eventueel uit, want wat voor jou vanzelfsprekend is, kan voor je (nieuwe) klant onbegrijpelijk zijn. Of vervang ze door de woorden die je klant zelf zou gebruiken. Een mix is prima.

  4. Maak je tekst overtuigender, aantrekkelijker en korter door de actieve stijl te gebruiken. Zoek met name naar de woorden ‘kunnen’, ‘zullen’ en ‘worden’ en schrap die. 

    Voorbeeld: Je zult verkwikt thuis komen -> Je komt verkwikt thuis.


Vanuit je hartVind je het lastig? Dat kan ik me goed voorstellen, want zo schrijven is een vak apart. Daarom mogen mijn klanten, als ze dat willen, helemaal vanuit zichzelf schrijven, en de tekst dan bij mij ‘over de schutting’ gooien. Ik herschrijf de tekst zodat hij communicatief krachtiger wordt. En foutloos natuurlijk.

Daarna krijg je je tekst terug en controleer je of hij nog ‘van jou’ is. Daar ben je zelf de baas over en ik ben niet beledigd als je bepaalde dingen toch anders wilt beschrijven.

Is dat duur? Valt mee! Soms ben ik er in een half uur al uit. Ik ben er sneller in dan jij ;-).

Ik moet wel een voorbehoud maken: dit kan ik alleen goed en snel voor ondernemers die ik ken. Anders kan ik mij niet invoelen!

Hartelijke groet,
Loes Vork

 

Leuk artikel?

Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.


Zoek op trefwoorden

  • Marketing (52)
  • Authenticiteit (28)
  • Social media (23)
  • Bloggen (13)
  • Stralend Werven (12)
  • Ondernemerschap (12)
  • Site (11)
  • Doelgroep (10)
  • Schrijven (5)
  • Nieuwsbrieven (5)

  • Archief


    Nieuwsbrief

    Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...