Post waar je klanten blij van worden

Net zo lief geen nieuwsbrief?

Ik ontmoet veel ondernemers die een hekel hebben aan nieuwsbrieven en ze dan ook liever niet sturen. Ze hebben het gevoel dat ze hun klanten ermee lastig vallen, omdat die klanten waarschijnlijk al veel te veel nutteloze mailtjes krijgen.


Ik ben het helemaal met je eens!

Het is absoluut niet de bedoeling dat je klanten last van je hebben.

Tegelijkertijd is het mailen van een nieuwsbrief de manier waarmee je online het dichtste bij je klant kunt komen: in zijn of haar inbox. Bovendien zijn er ook manieren om dat GOED te doen, zodat je lezer blij met je is. Dus misschien wil je toch nog even verder lezen?

Eerst nog iets over die volle inbox.

Mijn inbox is inderdaad overvol, en de kans is groot dat die van jou dat ook is. Maar klopt je veronderstelling dat je klant ook te veel mail krijgt? Heb je het wel eens gevraagd?

Ten tweede: het zijn de nutteloze mailtjes die ergernis wekken.

Dus knoop driedubbel in je oren dat jouw nieuwsbrieven geen nutteloze mailtjes mogen zijn.

Het is je dagelijks werk om je klanten ergens mee te helpen.

Dat doe je op jouw eigen manier. Je bent op zijn minst vakkundig, en daarnaast misschien ook nog gezellig, informatief, belangstellend, creatief, zorgvuldig, inspirerend, of vul jouw unieke eigenschappen maar in. Waarom zou je dan nutteloze nieuwsbrieven gaan sturen? Dat past toch helemaal niet bij je? Zorg er gewoon voor dat je nieuwsbrief net zo goed is als je werk. Daar doe je je klanten een plezier mee.

Waar moet je dan over schrijven?

Als je de informatiestroom in je marketing goed hebt geregeld, hoef je nooit zonder onderwerpen te zitten.

Om zichtbaar te zijn moet je dingen van jezelf en je werk laten zien. Om online vindbaar te zijn heb je content ( inhoud) nodig op je site. Voor zoekmachines geldt: hoe meer woorden hoe beter. Als je deze punten bij elkaar op telt is het een goed idee om te gaan bloggen. Over dingen waar je klant belangstelling voor heeft, bij voorkeur op een manier waardoor ze je ook als mens beter leren kennen.

Bepaal de regelmaat waarin je blogt, bijvoorbeeld eens per maand. Vervolgens bepaal je hoe vaak je je nieuwsbrief  wil versturen. Het is handig om dat minder vaak te doen, bijvoorbeeld eens per 2 maanden. Dit betekent dat je voor iedere nieuwsbrief al 2 onderwerpen kant en klaar hebt staan: namelijk je laatste blogs. Voeg er misschien nog een nieuwtje aan toe en je agenda, en klaar ben je.

Je maakt dus geen nieuwe content voor je nieuwsbrief.

Je richt de schijnwerper op interessante informatie die je al eerder produceerde en die je relaties hoogstwaarschijnlijk hebben gemist. Want lang niet iedereen ziet jouw social media berichten, en mensen gaan zelden uit zichzelf naar een site om te zien of er een soms een nieuwe blog is.

Nieuwsbrieven voor je bedrijfAls je waardevolle inhoud biedt, val je de ontvanger dus niet lastig. Bovendien mag je alleen nieuwsbrieven sturen aan mensen die dat goed vinden (vanwege de AVG). Je hebt dus helemaal geen ontvangers die ervan balen, want die hebben zichzelf niet aangemeld. Of na een poosje afgemeld.

Je schrijft voor een select groepje fans. Die willen heel graag van je horen!

Tip: lees ook mijn blog over bloggen, met manieren om aan goede onderwerpen te komen.

Hartelijke groet,
Loes Vork

 

 

 

Leuk artikel?

Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.


Zoek op trefwoorden

  • Marketing (52)
  • Authenticiteit (28)
  • Social media (23)
  • Bloggen (13)
  • Stralend Werven (12)
  • Ondernemerschap (12)
  • Site (11)
  • Doelgroep (10)
  • Schrijven (5)
  • Nieuwsbrieven (5)

  • Archief


    Nieuwsbrief

    Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...