Marketing Volhoud technieken

Hoe houd je je marketing motivatie levend

Hoe blijf je gemotiveerd om te bloggen, om nieuwsbrieven te maken, om steeds maar weer jezelf te laten zien? De vraag werd aan mij gesteld, en ik stel hem weer aan jou.


Als je een eigen bedrijf hebt maar jezelf niet laat zien of horen, dan kunnen je klanten je moeilijk vinden. Je weet dus best dat je een site of een bord op je gevel moet hebben en dat je ook op andere plaatsen aanwezig moet zijn. Tijdens netwerkgelegenheden bijvoorbeeld, of op social media, of via nieuwsbrieven aan je relaties.

Daarbij bereik je vrijwel zeker het moment dat je denkt: “Dit heb ik al zó vaak verteld, hier zit toch niemand meer op te wachten?!”.

En dat is een misvatting. Want je schrijft niet voor jezelf, maar voor je klanten. En wat voor jou onderhand wel gesneden koek is, is voor je klanten nog steeds interessant. Ze hebben je vorige 3 of 20 uitingen wel voorbij zien komen, maar toen waren ze nog even druk met wat anders. Of het probleem was nog niet nijpend genoeg. Of er was geen geld om uit te geven aan jouw dienst of product. Maar op een dag is de tijd wel rijp, en dan krijg je een reactie.

Het motiveert al om te weten dat het gewoon zo werkt: mensen moeten meerdere keren van je horen voordat ze contact opnemen. Dus ga nog maar eventjes zo door.

Extra motivatie krijg je als iemand reageert op jouw uiting: een ‘like’ op je Facebook update of een antwoord op je nieuwsbrief. Dat bewijst je dat je boodschap niet in een zwart gat is verdwenen. Koester zulke reacties en wees zelf ook eens zo tof om een ander te voorzien van een motiverende reactie. Ondernemen doe je namelijk nooit alleen, ook niet als éénpitter.

Waar je óók blij van wordt, is van referenties van je klanten. Vraag erom! Dat is sowieso een nuttige actie want referenties zijn een prachtig en krachtig onderdeel van je marketing. Je doet jezelf een plezier door bijvoorbeeld eens per maand een klant te vragen om een reactie op jouw werk. En na het genieten voeg je hem toe aan je site.

Dat kan bijvoorbeeld door een mail te sturen met de volgende vragen:

  • Met welk probleem of welke behoefte had je te maken toen je ‘Mijn bedrijf’ inschakelde?
  • Op welke manier hoorde je van ‘Mijn bedrijf’?
  • Wat heeft ‘Mijn bedrijf’ precies voor je gedaan (werkzaamheden)?
  • Op welke manier deed ‘Mijn bedrijf’ dat?
  • Wat heeft dat opgeleverd voor jou?
  • In welke gevallen zou je ‘Mijn bedrijf’ aanraden aan anderen?
  • Ken je bedrijven die op dit moment behoefte hebben aan ‘Mijn bedrijf’? Wil je mij daar misschien introduceren?

Ik kreeg een mail van een klant die zelf net een referentie terug kreeg, met nog extra toevoegingen vol lof. Dit was de reactie die hij kreeg: “Uiteraard willen wij een introductie verzorgen voor jouw bedrijf, er is een aantal bedrijven in ons netwerk met een potentie. We hebben zeer grote waardering voor je bedrijf en boven alles voor jou als persoon. Dus op naar nog veel meer mooie projecten en samenwerking!”.

Als dát je niet motiveert….

Volhouden KleefkruidAls je zelf een positieve reactie krijgt, of een staande ovatie (goed gedaan!) dan ben je helemaal blij. Profiteer daarvan door in die stemming je nieuwe teksten te schrijven. Dan worden die ook blij en enthousiast. En daar worden je klanten dan weer blij van.

Laatste tip om gemotiveerd te blijven: spreek met andere ondernemers af om bij elkaar aan tafel te werken aan de nieuwe marketing uitingen. Dit doe je natuurlijk niet met zeurneuzen maar met mensen die jou positief stemmen. Het is gezellig, je dwingt jezelf om echt aan het werk te gaan en je kunt fijn overleggen als je ergens over twijfelt.

Veel plezier!
Loes

Leuk artikel?

Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.


Zoek op trefwoorden

  • Marketing (21)
  • Authenticiteit (16)
  • Stralend Werven (11)
  • Social media (10)
  • Bloggen (7)
  • Doelgroep (6)
  • Ondernemerschap (6)
  • Schrijven (5)
  • Site (4)
  • Facebook (3)

  • Archief


    Nieuwsbrief

    Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...

    Aanmelden nieuwsbrief