blog loes vork gouda

Hoe kom je aan goede afbeeldingen voor je marketing

Afbeeldingen vervullen een belangrijke rol in de communicatie. Hoe kom je aan geschikte, rechtenvrije afbeeldingen?


Vork van pexels.comTips voor het gebruik van afbeeldingen en foto’s op je site en in je social media updates

• Beeld is een belangrijk onderdeel van je huisstijl. Als je hierin eenheid weet te creëren, dan vergroot dat je herkenbaarheid en uitstraling.
• Beeld komt rechtstreeks binnen bij de ontvanger, appelleert meteen aan de emotie, aan het ‘voelen’. Tekst komt pas via het denken bij het voelen en het handelen.
• Social media updates met afbeelding worden beter gelezen, vaker geopend (en daardoor nog weer vaker vertoond) en beter onthouden dan social media updates zonder beeld.

Zelf gemaakte foto’s, tekeningen en infographics

Eigen materiaal is altijd beter dan overgenomen materiaal. Als je zelf goed bent in fotografie of illustreren dan heb je geluk!

Professioneel materiaal, speciaal voor jou gemaakt

Dit is de beste optie, maar het vraagt om een investering. Als je moet kiezen, zorg dan in ieder geval voor professionele portretfoto’s die je kunt gebruiken op je site en voor je social media profielen. Maak een slimme planning om in één sessie zo veel mogelijk materiaal te verzamelen. Je kunt tegenwoordig ook abonnementen nemen op (personal branding- of product-) fotografie of video's, met regelmatige shoots voor nieuw materiaal op maat.

Op internet gevonden foto’s

Op internet kun je ook mooie foto’s vinden. Maar misschien is je beeld al door anderen gebruikt en herkennen mensen het. Het is minder eigen. Je vindt niet altijd precies wat je zoekt. En je moet de auteursrechten respecteren! Je mag foto’s nooit zomaar gebruiken, tenzij daar uitdrukkelijk toestemming voor wordt gegeven. Via Google kun je zoeken naar rechtenvrije afbeeldingen, maar helaas is de licentie die Google vermeldt niet altijd juist. Je kunt beter speciale sites voor rechtenvrije afbeeldingen raadplegen. Of vraag zelf toestemming aan de eigenaar van de foto die je bv. op Instagram of Flickr hebt gevonden. Vermeld de juiste bron.

Professioneel, rechtenvrij materiaal

Via internet vind je vele aanbieders van professioneel foto- en beeldmateriaal, soms gratis en soms betaald. Dan koop je de rechten, soms exclusief (alleen voor jou) en soms gedeeld.

Kijk bijvoorbeeld op:

Infographics

Een infographic is een visuele weergave van informatie. Met deze gratis tools kun je zelf aan de slag:

Schermafbeeldingen

Op je PC kun je schermafbeeldingen maken via PRTSC (printscreen knop). Of gebruik gratis software als Jing of Gyazo.

Citaten

Via Powerpoint kun je heel eenvoudig een tekst over een afbeelding plaatsen, bijvoorbeeld een citaat over een foto. Sla het op als JPG bestand.

Organiseer je materiaal

Inventariseer wat je al hebt aan beeld. Geef de foto’s namen of maak mappen per thema zodat je ze snel terug kunt vinden. Geef je afbeeldingen beschrijvende namen, dat is ook goed voor je SEO.

Houd je aan je huisstijl

Afbeeldingen zijn zeer kenmerkend voor jouw eigen huisstijl. Onderscheid je door keuzes te maken voor afmetingen, onderwerp, kleurgebruik, kaders / randjes, vaste manier van afsnijden, bv. altijd close-up of schuin, altijd een fel roze accent…

In deze blog lees je meer over de kracht van afbeeldingen: https://vorkcommunicatie.nl/blog/2016/05/13/de-kracht-van-afbeeldingen/

Hartelijke groet,
Loes Vork

Leuk artikel?

Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.


Zoek op trefwoorden

  • Marketing (52)
  • Authenticiteit (28)
  • Social media (23)
  • Bloggen (13)
  • Stralend Werven (12)
  • Ondernemerschap (12)
  • Site (11)
  • Doelgroep (10)
  • Schrijven (5)
  • Nieuwsbrieven (5)

  • Archief


    Nieuwsbrief

    Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...