Publicatiedatum: 14-12-2018
Deze week hield ik een mini-onderzoek onder 12 Goudse ondernemers over het effect van het ontvangen van een cadeautje, en over de dingen die ze zelf graag zouden ontvangen. Zo kwamen we op verschillende methoden om je zakelijke netwerk warm te houden, en op de aspecten die daarbij een rol spelen.
Via je warme netwerk kom je aan je klanten en vind je de ondersteuning die je zelf nodig hebt. Een goed netwerk is voldoende groot en gevarieerd. Maar belangrijker nog is het dat je netwerk zich echt met je verbonden voelt. Dat ze je goed kennen, dat ze je vertrouwen en dat ze met plezier en waardering aan je denken. En dat bevorder je door je netwerk ‘warm te houden’.
Waarschijnlijk doe je zelf ongemerkt al het een en ander aan het warm houden van je netwerk.
Als je een bekende tegen komt, dan groet je die. Of je neemt de tijd voor een praatje. Misschien ben jij zo iemand die dan ook nog de naam kent, en persoonlijke dingen heeft onthouden om naar terug te vragen. Maar ook als je reageert op een social media bericht dan levert dat een bijdrage aan het warm houden.
Tenzij je die persoon afbrandt natuurlijk! Warm houden doe je maar beter op een positieve, ondersteunende, voedende manier. Dus ook liever niet met reclameboodschappen, tenzij je iets hebt dat heel aantrekkelijk is voor je relatie (dus in zijn of haar belang en niet in het belang van jouw omzetcijfers).
Behalve het warm houden dat je vanzelf al doet, kun je ook dingen bedenken die je gestructureerd inzet.
Deze week deed ik tijdens de maandelijkse social media werkochtend een mini-onderzoek onder 12 Goudse ondernemers.
Er waren uiteraard veel positieve antwoorden. We voelen ons erkend en gezien. En verrast, gewaardeerd, dankbaar, verheugd, blij, nieuwsgierig, vrolijk en hoopvol.
Maar we kunnen er ook van schrikken. Het lastig vinden. In verlegenheid worden gebracht. Of zelfs angstig of argwanend reageren: wat wil je van mij?! Misschien zijn we er niet blij mee maar mogen we het gegeven paard niet in de bek kijken.
Dit zijn de antwoorden, op alfabetische volgorde: aandacht, bloemetje, boek, boekenbon, compliment, concertkaartje, ervaring, fotoboekje, gezamenlijk uitje, glimlach, iets creatiefs, iets handgemaakts, iets persoonlijks, iets uit de natuur, iets zelfgemaakts, kaarsen, kaart met persoonlijk berichtje, kleine, onverwachte gift, lekker eten, lekker luchtje, muziek, platform, stijlvol kerststuk, streekproduct, terrasje, theaterbon, thee, tijd alleen, tips, uitnodiging, warm gevoel van binnen, wijn.
Wat opvalt is dat niet-materiele giften hoog gewaardeerd worden, evenals dingen die persoonlijk zijn en waaraan zorg is besteed. Het kerstpakket met luxe producten, waar werknemers vroeger blij mee waren, wordt nu vaak gezien als ongezonde en overbodige rommel. Wijn geven aan klanten die om geloofsredenen geen alcohol nuttigen is ronduit beledigend.
Iedere ondernemer geeft uiteraard een ander antwoord op die vraag. Het gaat erom dat je je relaties kent en kunt inschatten wat gewaardeerd wordt. Je maakt een keuze uit de vele manieren voor warm houden door te kijken naar je budget, de uitvoerbaarheid, de beschikbare tijd, de benodigde aantallen, de voorkeuren van je klanten, de waarden van je bedrijf, de timing en de gewenste mate van persoonlijkheid.
Daarbij gaat het om het vinden van het juiste evenwicht. Je wilt blij maken zonder te belasten. En je wilt een effect dat in verhouding staat tot de investering die je doet in tijd, geld en moeite. Waarschijnlijk zijn je contacten niet allemaal even belangrijk voor je, en kun je categorieën maken om te bepalen wat voor wie gepast is. Op je A-lijst staan dan de belangrijkste contacten.
Behalve de bovenstaande ideeën zijn er ook zakelijke warmhoudmethodes. Het zijn marketing middelen die eraan bijdragen dat je contacten aan je blijven denken. Bijvoorbeeld: afspraak, artikel doorsturen, autoresponder, blog, brochure, feestje, kaart, magazine, mailing per post, marketingpakket, netwerken, nieuwsbrief, podcast , reactie via social media, relatiegeschenk, social media bericht, telefoontje, toevoeging op of bij je factuur, training, video, vlog, vragenuurtje, workshop.
Een contactmanagamentsysteem kan je helpen om voor ieder individueel contact bij te houden op welke moment je welke actie wenst uit te voeren. Zo’n systeem kan bestaan uit een simpel lijstje in Excel tot en met een uitgebreid CMS, afhankelijk van de hoeveelheid klanten en relaties die je hebt en hoe belangrijk het relatiebeheer is voor jouw bedrijf.
Door jouw reactie, geef je de gever ook weer wat terug. Persoonlijk en oprecht. Daar kan geen systeem tegenop.
Hartelijke groet,
Loes Vork
Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.
Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...