Publicatiedatum: 14-02-2019
De laatste keer dat ik een netwerkbijeenkomst bezocht, vertelde ik in plaats van mijn gebruikelijke pitch een verhaal over een klant die ik die week had geholpen. Ik vertelde met welke vraag ze bij mij kwam, wat we in twee uur aan haar marketing hebben gedaan, en wat ze mij na afloop mailde. En ik merkte echt verschil bij mijn publiek. Mijn woorden kregen meer aandacht en ik merkte dat mijn publiek met me meeleefde. Verhalen zijn bijzonder krachtig
Het vertellen van verhalen is een vorm van communicatie die in de mens zit ingebakken. Informatie wordt van oudsher overgedragen via verhalen. Dit heeft tot gevolg dat we de structuur van verhalen snel herkennen en een verhaal goed kunnen onthouden en navertellen. Een verhaal met een gezonde portie (positieve) emotie heeft extra effect.
Wanneer het verhaal ook nog eens beeldend wordt verteld, op een manier die het voorstellingsvermogen van de luisteraar levendig aanspreekt, is het effect ronduit verbluffend. Het publiek vergeet alles om zich heen, ziet geen onderscheid meer tussen sterke en zwakke argumenten, ervaart meer positieve gevoelens en heeft minder kritische gedachten.
Als je een eigen bedrijf of praktijk hebt, kun je persoonlijke verhalen gebruiken om ervoor te zorgen dat je klanten en gewenste klanten je beter leren kennen, dat ze je mogen, en dat ze je vertrouwen. Uiteraard moeten dat echte verhalen zijn (authentiek). Bovendien is het de kunst om dat te doen met precies de goede hoeveelheid openhartigheid. Als je te weinig vertelt ontstaat er geen verbinding, en als je te veel vertelt wordt het gênant. Je kunt verhalen van jezelf vertellen, maar ook van klanten, op voorwaarde dat zij akkoord zijn of dat je het verhaal anonimiseert.
Je verhalen zijn op allerlei plaatsen te gebruiken, zoals: in de teksten op je site, als pitch, in je blogs, als social media updates, in je nieuwsbrieven, in je trainingen en in je folders. De vorm kan bestaan uit tekst, beeld, video of audio. Hoe meer zintuigen er tegelijk worden aangesproken, hoe beter.
Een goed marketingverhaal is altijd verbonden met je ‘why’ en met de waarden van waaruit je leeft en werkt. Die zul je dus eerst voor jezelf op een rij moeten zetten. Ook gaat een goed marketingverhaal vergezeld van beeld (foto, illustratie of video) dat het verhaal ondersteunt.
Vind je het lastig om een verhaal te bedenken? Vaak zijn de verhalen er al, en zijn ze dichterbij en eenvoudiger dan je denkt. Geef eens antwoord op een van de volgende vragen, en formuleer dat in de woorden die je ook zou gebruiken wanneer je het vertelt aan een goede bekende. Gebruik dus gewone woorden die bij je passen, en een toegankelijk stijl.
* Wanneer besloot je voor jezelf te beginnen en waarom?
* Wie gaf je het laatste compliment voor je werk, en waarvoor was dat, wat had je gedaan en wat leverde dat op voor je klant.
* Wat was je eerste betaalde baan en wat heb je daar geleerd.
* Wat wilde je vroeger worden en waarom, wat leek je daar zo leuk aan. En zit dat nu in je werk?
* Beschrijf de laatste klus waar je trots op bent. Wat was daarin de uitdaging en hoe heb je dat opgelost?
* Leg eens uit waar je logo voor staat en hoe je eraan bent gekomen.
* Welke vragen stellen klanten zoal aan jou, en wat is dan jouw antwoord. Beschrijf 1 vraag en maak hem eventueel algemener. Vertel niet alleen de feiten maar leg ook uit waarom.
* Vertel over je hobby en maak een vergelijking met je werk.
Hulp nodig om jouw verhalen te vangen en om te zetten in materiaal voor je site, social media en presentatie? Ik hoor je uit en breng het onder woorden tijdens een individuele strategiesessie bij Loes Vork van Vork Communicatie.
Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.
Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...