Publicatiedatum: 07-03-2019
Als eigenaar van een bedrijf of praktijk heb je ook de marketing op je bordje liggen, terwijl dat niet je vak is. Toch ben ik ervan overtuigd dat je alles in huis hebt om zelf je marketing effectief te kunnen doen. Marketing is namelijk niet ingewikkeld.
Je weet precies hoe je huidige klanten jou hebben gevonden. En als je dat niet weet dan begin je vandaag met het aan iedere klant te vragen: hoe kwam je bij mij terecht? Hoe heb je van mij gehoord? Verzamel de antwoorden en trek je conclusies.
Natuurlijk kun je nieuwe dingen uitproberen, maar waarom zou je de methode die bewezen succesvol is terzijde schuiven? Via-via heeft gewerkt en zal voor je blijven werken. Je hoeft geen nieuw tovertrucje te verzinnen. Zorg er gewoon voor dat via-via nog beter voor je werkt. Hoe? Door je netwerk te onderhouden op een positieve, voedende manier.
Bovendien werk jij iedere dag voor je klanten, dus ik mag hopen dat je ze goed kent. Je weet zelf welke problemen en behoeften ze hebben en welke taal ze spreken. Jouw marketingtaak is om daarbij aan te sluiten. Wanneer je werk echt bij je past en je leuke klanten hebt, gaat dat als vanzelf. Jullie lijken op elkaar en vinden dezelfde dingen belangrijk.
Marketing is moeilijk doordat het alleen effect heeft als je authentiek, doelgericht en consequent te werk gaat.
Het moet echt zijn. Als je alleen werkt om een inkomen te hebben, zonder dat je er ook persoonlijke vervulling in vindt, heb je dus een probleem. Je klant vindt bij jou niets om een klik mee te hebben. Dit geldt voor 1-pitters, maar ook voor grote bedrijven. Grote bedrijven investeren stevig in het vinden en uitdragen van een identiteit met specifieke waarden. Die waarden komen tot uitdrukking in de producten en diensten en in de communicatie en marketing.
Trucjes zoals kant-en-klaar sales funnels en marketing challenges kunnen absoluut resultaat opleveren, maar helaas alleen op de korte termijn. Voor goede resultaten op de lange termijn moet je echt en consequent zijn. Betrouwbaar en jezelf.
Eén perfecte blog is net zo veel waard als helemaal geen blog. Eén prachtige nieuwsbrief of interessante video is zonde van je tijd, als het daarbij blijft. Je moet voortdurend van je laten horen, dus ook wanneer je denkt dat iedereen het onderhand wel weet.
Het is mijn werk om ondernemers te helpen om zelf hun marketing te doen. Ik vertel je niet hoe je dat moet doen, maar luister naar je en vat het voor je samen in een persoonlijke, authentieke strategie. En ik ben de stok achter je deur die ervoor zorgt dat je het volhoudt en dat je niet gaat ‘zwabberen’.
Meer weten? Lees over mijn strategiesessies en maak een afspraak!
App of mail me voor een intake!
Je bereikt me het beste per app (als je haast hebt) of mail (als het geen haast heeft).
Mijn telefoon staat uit wanneer ik trainingen geef of vrij ben.
Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.
Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...