Containerblogs Monsterartikelen

Containerblogs: wie bedacht het, wat is het en wat heb je eraan voor je marketing?

Ik gebruikte een nieuw woord tijdens een training, terwijl ik dacht dat het gewoon een bestaande term was: containerblog. Het klonk volkomen logisch, en dat is het ook. Maar de term containerblog wordt verder alleen gebruikt in de vervoersbranche, en niet in de marketing. Tot vandaag. Ik bedoelde een monsterblog, maar zeg nou zelf, een ‘containerblog’ heeft toch zo veel meer inhoud?!


 

Zeer veel inhoud

Een containerblog of een containerartikel is een pagina op je site die zeer veel inhoud bevat. Denk aan: duizenden woorden. Het gaat echter niet om het aantal woorden, maar om de inhoud.

Waardevolle inhoud

Containerblog 1 MonsterartikelJe deelt je kennis en je containerblog wordt daarmee een waardevol naslagwerk voor je fans. Ze zijn er wel een poosje zoet mee, en dat heeft Google natuurlijk ook in de gaten.

Als je fans de inhoud inderdaad waardevol vinden, zullen ze je artikel graag met anderen delen en dat levert weer extra bezoekers op.

Boordevol zoektermen en linkjes, en dan ook nog eens leesbaar

Het is een soort oer-artikel op jouw vakgebied. In een containerartikel kun je lekker veel zoektermen kwijt, zonder dat het onleesbaar wordt. Een goede containerblog bevat ook nog eens een fijne hoeveelheid interne linkjes naar andere pagina’s op je site, waar je nog meer relevante informatie geeft. De interne linkjes dragen bij aan je linkbuilding en dus aan je SEO. Externe linkjes naar betrouwbare bronnen van informatie zijn ook een nuttige toevoeging.

Scanbaar en verleidelijk

Containerblog 5 MonsterartikelHoe maak je zo’n groot artikel toch leesbaar? Houd er rekening mee dat de meeste bezoekers niet meteen lezen, maar eerst scannen. Dat doen ze in de vorm van een ‘F’. Oftewel: ze beginnen linksboven, lezen de kop, keren terug naar links, scrollen naar beneden, en lezen tussenkoppen. Pas op het moment dat een kop of tussenkop of afbeelding extra aandacht trekt (omdat het aansluit bij wat ze zoeken) gaan ze de bijbehorende tekst lezen. En daarna misschien alsnog wat tekst ervoor en erna.

Dus: verdeel je monsterartikel in alinea’s met koppen en tussenkoppen die zowel de lading dekken als nieuwsgierig maken (wat nog een hele kunst is). En gebruik afbeeldingen die het verhaal ook nog eens vertellen.

Bron voor social media berichten

Zo’n containerblog is een prachtige basis voor je online marketing. Je kunt er kleine gedeelten uit halen, die op zichzelf waardevolle content zijn, en die gebruiken voor social media updates. Zo’n social media bericht kan bestaan uit tekst en afbeelding en link, maar nog beter maak je er een korte video van waarin je het zelf vertelt. In het bijschrift verwijs je met een link naar de monsterblog.

Containerblog 3 MonsterartikelEn in het monsterartikel zelf voeg je de video ook toe voor degenen die liever kijken dan lezen. Het fijne is dat je die video’s niet allemaal af hoeft te hebben op het moment dat je de monsterblog publiceert: je kunt de blog blijven aanvullen en bijwerken. Ook je tekst hoeft nog niet compleet te zijn. Je kunt steeds nieuwe paragrafen toevoegen. Als je de url maar niet wijzigt.

Ik wens je monsterlijk veel plezier met je containerblog!
Loes Vork, Vork Communicatie, Gouda

Leuk artikel?

Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.


Zoek op trefwoorden

  • Marketing (52)
  • Authenticiteit (28)
  • Social media (23)
  • Bloggen (13)
  • Stralend Werven (12)
  • Ondernemerschap (12)
  • Site (11)
  • Doelgroep (10)
  • Schrijven (5)
  • Nieuwsbrieven (5)

  • Archief


    Nieuwsbrief

    Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...