Publicatiedatum: 17-04-2019
| Trefwoorden: Marketing, Doelgroep
37 Tips voor de marketing van je workshops. Jouw creatieve of zakelijke workshops en cursussen zijn om blij van te worden: ze zijn leuk, gezellig, leerzaam, inspirerend, positief, helend, ontspannend en / of voedend. Daar wil je natuurlijk zo veel mogelijk klanten voor. Hoe ga je je workshop promoten?
Marketing voor je workshops of cursussen - TIPS
Er zijn heel veel dingen die je kunt doen voor je marketing. Maar hoe weet je nou wat wel en niet werkt? Het antwoord is eenvoudig: alles KAN werken (het maakt dus niet uit wat je kiest), maar alleen de dingen die je stug volhoudt, ZULLEN werken. En hoe zorg je ervoor dat je het volhoudt?
1. Maak een plan: met een concrete planning weet je wat je op welke dag te doen staat.
2. Kies een maatje of sparring partner om mee te overleggen. Dat zorgt ervoor dat je de juiste keuzes maak, dat de marketing leuker wordt en dat je het beter volhoudt.
3. Zorg voor plezier: kies de marketing middelen die je leuk vindt. Zorg ervoor dat je het naar je zin hebt, dan straalt het enthousiasme overal in door. Dat trekt mensen aan.
Wat ga jij vandaag nog doen aan je marketing?
- Geef je workshop een aantrekkelijke naam die de lading dekt. De naam moet meteen duidelijk maken waar het over gaat.
- Maak een beschrijving van de doelgroep. Voor welke mensen is jouw workshop interessant. Beschrijf daarna welke problemen of behoeften deze mensen hebben, waar jouw workshop de oplossing voor is.
- Maak voor iedere workshop een beschrijving van wat je gaat doen, en wat er zo leuk aan is. Benoem het resultaat. Je formuleert je tekst vanuit de klant en zijn behoeften / problemen, zodat deze zich herkent.
- Laat jezelf zien. Letterlijk met een (portret) foto maar ook in het verhaal. Zorg ervoor dat de mensen via je uitingen een beeld krijgen van wie je bent als persoon. Ze komen niet alleen voor jouw 'creatieve kunstje' maar ook voor jou.
- Maak een flyer over je workshops. Stuur hem op naar je vrienden en vertel erbij hoe trots je bent. Leg hem ook op plekken waar je doelgroep komt. Vraag daar toestemming voor. Ga na een poosje opnieuw langs om je stapeltje aan te vullen of te verversen.
- Beletter je auto, je fiets, je trui, jas of tas.
- Maak een nieuwsbrief die net als je workshops barst van de creativiteit en inspiratie, zodat mensen het leuk vinden om hem te ontvangen.
- Vraag aan iedereen die je ontmoet of ze je leuke, inspirerende nieuwsbrief willen ontvangen. Laat de mailadressen op een formulier schrijven (dat je bewaart) of regel de aanmelding via een nieuwsbrief programma zoals MailChimp, zodat je voldoet aan de AVG.
- Vertel over je werk tijdens een verjaardag. Niet om reclame te maken, maar omdat je er zo’n plezier in hebt. Maar eerst vraag je aan de ander wat hij of zij doet.
- Geef een gratis (mini) workshop of sessie aan goede bekenden en vraag of ze erover door willen vertellen.
- Hang een poster op het prikbord van je werk, de school van je kinderen, sportclub, buurthuis, supermarkt, bibliotheken, je eigen raam.
- Hang een naambordje bij je deur.
- Richt een etalage in of hang een mini-etalage / kijkdoos / Goudkistje aan je gevel.
- Maak een eigen site.
- Geef iedere workshop een eigen pagina op je site.
- Zorg voor vermelding op andere sites, zoals sites van collega’s (wederzijdse vermeldingen) en overkoepelende organisaties (qua omgeving en/of branche).
- Sluit aan bij een evenement waar je laagdrempelig kunt laten zien wat je doet, bijvoorbeeld straatfeest, schoolfeest, festival, Geluksroute, babybeurs, ladies night, braderie …
- Maak visitekaartjes en zet er ook een foto van jezelf op.
- Schrijf een blog over waarom je bent gaan doen wat je doet.
- Vraag aan alle klanten hoe ze van jou hebben gehoord. Zo leer je wat wel en niet werkt.
- Geef na afloop van je workshop informatie mee over de andere leuke dingen die je organiseert of verkoopt.
- Vraag aan tevreden klanten of ze willen opschrijven wat ze van jouw workshops vinden. Publiceer de getuigenissen op je site en/of LinkedIn profiel, en Google Mijn Bedrijf..
- Zoek collega’s op social media en kijk de kunst af, of ontdek juist hoe jij het niet wilt doen.
- Plaats inspirerende berichten op social media met mooie foto’s, illustraties of video’s.
- Gebruik Hootsuite om automatisch updates (leuke, tijdloze berichten) te plaatsen op social media, zodat je je handen vrij hebt om spontane en actuele dingen toe te voegen en je toch zichtbaar blijft als je het een keer vergeet.
- Ontwerp een weggevertje waardoor de mensen nog regelmatig aan jou moeten denken.
- Werk samen met een andere partij. Dat vergroot je netwerk, plezier en daadkracht.
- Verzorg een lezing of een inleiding (gratis) zodat de mensen je leren kennen.
- Verstuur persberichten en aankondigingen aan de lokale kranten. Ga er stug mee door, ook al wordt er niet vaak iets geplaatst. Bel een journalist en vraag hoe je meer kans op plaatsing maakt.
- Draag bij aan grotere bewegingen, dat vergroot de kans op gratis publiciteit en op reacties: landelijk thema, het seizoen, de dag van… En het geeft je inspiratie als je die een keer niet zelf hebt.
- Organiseer een wedstrijd of speciale actie waarbij wat leuks te winnen valt..
- Sluit je aan bij een platform van collega’s. Groene Hart Creatief is een voorbeeld van zo'n platform, speciaal voor aanbieders van creatieve workshops en cursussen in het Groene Hart.
- Onderhoud het contact met mensen die al klant zijn (geweest) zodat ze aan je denken op het moment dat het gepast is om jou bij iemand anders aan te bevelen of om zelf nog eens te komen. Bedankt altijd voor een aanbeveling.
- Ga netwerken. Leer nieuwe mensen kennen, bijvoorbeeld bij Open Coffee, Seats2Meet, BNI, een aanschuifdiner, startersdag of bij een cursus die je zelf volgt. Vergeet je visitekaartjes niet!
- Wees niet teleurgesteld als een workshop niet door gaat. Annuleer hem niet officieel, maar laat de datum stilzwijgend voorbij gaan. Je hebt nu niet 1-op-1 resultaat van je inspanningen, maar je marketing heeft wel degelijk geleid tot meer zichtbaarheid. Misschien krijgt je een verzoek voor een groep, of heb je de volgende keer wel voldoende deelnemers. Van de workshops die ik zelf inplan en bekend maak gaat ongeveer 1/3 door. Daarentegen geef ik veel workshops op afspaak, op locatie en voor groepen. Die mensen hebben mij gevonden dankzij de aankondigingen van die andere workshops, die niet door gingen.
- Heb geduld. De meeste mensen moeten meerdere keren van je gehoord hebben voordat ze naar je toe komen.
- Stel geen mensen teleur. Als je te weinig deelnemers hebt voor je workshop, verzin dan een alternatief voor de mensen die zich WEL hebben aangemeld. Misschien een huiskamerversie zodat je geen locatiekosten hebt. Of plan in overleg een nieuwe datum en vraag of ze nog andere mensen kennen die interesse hebben.
Deze tips zijn een cadeautje van Loes Vork van Vork Communicatie, tevens oprichter van Groene Hart Creatief. Je kunt bij haar terecht voor marketing ondersteuning en social media training. Haar maandelijkse social media werkochtenden zijn ook heel zinvol voor mensen die workshops en cursussen geven en daarmee zichtbaar en vindbaar willen zijn.
Heb je ook een tip, die hier nog niet bij staat? Mail me dan, dan voeg ik hem toe aan deze blog. Met jouw naam erbij; goed voor je zichtbaarheid!