Publicatiedatum: 07-05-2019
Je publiceert regelmatig blogs op je site. Dat is een prachtig onderdeel van je online marketing. In deze blog lees je waar je op moet letten om extra effect te hebben met je blogs, en wat kun je er verder nog mee kunt. Heb je een aanvulling op deze 27 tips? Laat het me weten!
Het is verstandig om je blog even te laten liggen en hem daarna (hardop) te lezen om foutjes eruit te halen. Huur een eindredacteur in als je zelf niet taalvast bent. Taalfouten doen afbreuk aan je professionele uitstraling.
Veel mensen hebben geen tijd om je blog van a tot z te lezen, maar zij scannen de kop, de eerste zinnen en de tussenkoppen. Componeer deze onderdelen van je tekst zodanig dat ze op zichzelf het verhaal vertellen, en de lezer verleiden om de tekst in te duiken.
Controleer of je blog de woorden bevat waarop je gevonden wil worden. Niet te vaak, maar ook niet te weinig. Denk ook aan synoniemen.
Zoek illustraties die je verhaal ondersteunen en de voorvertoningen via social media mooier maken. Gebruik eigen of rechtenvrij materiaal (bv. via pixabay of pexels).
Geef aan wat de leestijd is voor je blog. Een korte leestijd kan je publiek overhalen om er toch eventjes voor te gaan zitten. Een lange leestijd kan voor nu afschrikken, maar laat wel zien dat het een stevig artikel is dat wellicht de moeite waard is om te bewaren voor later.
Voeg interne en externe linkjes toe aan je blog naar andere relevante informatie. Als tekstlinkjes en / of een lijstjevonderaan je blog. Goede linkbuilding bevordert je vindbaarheid.
Bedenk wat je wilt dat de lezer gaat doen na het lezen van je blog, en stel dit expliciet voor aan het einde van je blog. Maak er eventueel een button van.
Plaats de blog op je site en maak daarbij een URL die de inhoud van de blog weergeeft (zoektermen).
Onderzoek of er andere sites of platforms bestaan waar je je blog als gastblogger mag publiceren. Pas hiervoor je blog aan zodat hij niet exact hetzelfde is; dat voorkomt keldering in de Google zoekresultaten vanwege ‘duplicate content’.
Je kunt je blog in haar geheel publiceren op o.a. je LinkedIn profiel (artikel), je Facebook profiel of pagina (notitie) en misschien zelfs compleet als bijschrift op Instagram. Hier geldt geen bestraffing voor ‘duplicate content’.
Schrijf meerdere, verschillende social media berichten naar aanleiding van je blog. Ieder kort bericht is op zichzelf de moeite waard (informatief, aangenaam, prikkelend) en verwijst bovendien naar de volledige blog (link). Ook gebruik je hashtags om op bepaalde termen beter gevonden te worden. Deze social media berichten plaats je met grote tussenpozen (bv. 2 maanden) op social media. Ertussendoor komen natuurlijk allerlei andere berichten. Op deze manier kun je jaren profiteren van de goede inhoud van je een tijdloze en goede blog. Het inplannen kun je doen met bv. Hootsuite.
Interactie (like, reageer, deel) zorgt voor een hoger bereik. Vraag je medewerkers of businesspartners om jouw updates te liken. Probeer extra interactie uit te lokken door een vraag te stellen of mensen te taggen (als het relevant is). Like de blog-update op je bedrijfspagina als persoon en deel het op je persoonlijke profiel.
Maak een korte video met je smartphone waarin je een introductie geeft op je blog. Plaats deze op YouTube en op social media, met een link naar je blog.
Vermeld je laatste blog(s) in je nieuwsbrief. Schrijf een pakkende inleiding en plaats een link naar de volledige blog. Je kunt ook 1 nieuwsbrief maken van 1 volledige blog. Verwijs dan naar iets anders op je site (CTA).
Plaats een linkje naar je laatste blog in je automatische e-mail ondertekening. Zo krijgen je huidige werkcontacten hem extra onder ogen.
Vermeld op je standaard drukwerk zoals visitekaartjes en bedrijfsfolder dat je een blog hebt, en wat de lezer eraan heeft om die blog te lezen.
voeg in je persbericht linkjes toe naar relevante blogs.
‘1 blog is geen blog.’ Pas wanneer je over een langere periode regelmatig nieuwe blogs publiceert, word je zichtbaar bij je doelgroep. Je bespaart tijd door meerdere blog tegelijk te schrijven en die vooruit te plannen.
Herlees je blogs van 1 jaar oud of ouder en pas dingen aan (maar niet de url!). Dat voorkomt dat er verouderde informatie op je site staat. Bovendien waardeert Google pagina’s die goed worden bijgehouden. Voeg ook linkjes toe naar nieuwe inhoud op je site.
Houd een lezing of presentatie over het onderwerp van je blog. Schrijf
(netwerk-) organisaties aan met de onderwerpen waarover jij een presentatie kunt houden.
Print je blog uit en geef hem mee aan de bezoekers van je evenement, de mensen die je spreekt tijdens een netwerkbijeenkomst, etc.
Bied de blog aan bij relevante tijdschriften. Als je dit doet, moet je hem nog niet zelf publiceren. Dat doe je pas op het moment dat hij ook in het blad verschijnt. Je vermeldt er dan ook bij dat je blog in een tijdschrift is gepubliceerd, dat geeft extra gewicht.
Verzamel je blogs in een boek. Het kan ook een kleine uitgave zijn voor een speciale gelegenheid.
Bundel enkele blogs als relatiegeschenk aan je klanten.
Stip je laatste blog aan (of je relevantste blog) wanneer je voor een groep staat voor bijvoorbeeld een training, workshop, evenement of pitch.
Zoek naar updates en gesprekken op social media die over je blogonderwerpen gaan. Geef er antwoord op (lever een waardevolle bijdrage) en besluit met een link naar je blog. Reageer ook op blogs van andere mensen (maar niet met reclame).
Publiceer op je eigen site een lijst van favoriete bloggers op jouw vakgebied. Stel hen daarvan op de hoogte. Als ze jouw blogs ook goed vinden, zullen ze jou ook willen promoten.
Heb jij nog aanvullingen op deze lijst? Laat het me weten, dan voeg ik ze toe. Met je naam erbij, als je dat wilt. Veel plezier met je blogs!
Hartelijke groet uit Gouda,
Loes Vork
Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.
Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...