zichtbaarheid en vindbaarheid online communicatie gouda

Zichtbaarheid en vindbaarheid: wat is het en hoe bevorder je het

Online streeft vrijwel iedereen met een eigen bedrijf of praktijk naar vindbaarheid (SEO & SEA) en zichtbaarheid. Maar wat is het eigenlijk, en hoe werk je eraan?


Vindbaarheid wil zeggen dat jij wordt gevonden wanneer iemand zoekt met woorden die op jouw werk van toepassing zijn, via een zoekmachine zoals Google of binnen een social media platform. Op Google heb je een goede vindbaarheid wanneer jouw site bij een specifieke, relevante zoekopdracht op pagina 1 verschijnt. 

Organische vindbaarheid (SEO) is het resultaat van je eigen inspanningen. Adverteren voor een betere vindbaarheid kan natuurlijk ook, dat is SEA. Ik ben zelf gespecialiseerd in gratis online toepassingen en geef je dan ook tips waarmee je zelf, zonder adverteren je vindbaarheid kunt verbeteren.

Zichtbaarheid zegt iets over de manier waarop je dan in beeld bent, als je in beeld komt. Ziet het er aantrekkelijk en herkenbaar uit, benut je alle kansen, zet je aan tot actie en is het gemakkelijk om contact met je op te nemen?

Waarom is vindbaarheid op Google belangrijk?

Vindbaar en zichtbaar online marketing goudaNegentig procent van de Nederlanders gebruikt Google om informatie op te zoeken. Wanneer jouw bedrijf op pagina 1 van de zoekresultaten verschijnt, trek je veel bezoekers naar je site. Maar ook als je je klanten vooral via-via krijgt, is optimale vindbaarheid via Google van belang. De meeste mensen die via-via een naam krijgen aangereikt, gaan even snel online op zoek naar meer informatie. Als je dan niet meteen te vinden bent, heb je kans dat de zoeker afhaakt. Je had dus een mooie kans door die persoonlijke aanbeveling, maar je hebt hem niet kunnen benutten.

Hoe ver je gaat in het bevorderen van je vindbaarheid, bepaal je zelf.

Om mezelf als voorbeeld te nemen: ik heb een communicatiebureau maar kan als éénpitter niet verwachten op pagina 1 in de zoekresultaten te komen op het woord ‘communicatiebureau’. Daar zijn er namelijk heel veel van, en de grotere communicatiebureaus hebben veel meer mankracht en hogere budgetten.

Maar als je zoekt op ‘communicatie’ samen met ‘Gouda’ vind je mij op pagina 1 met mijn locatie en op pagina 2 met mijn site. En ‘communicatie’ met ‘Vork’ biedt een pagina met zoekresultaten die uitsluitend over mij gaan. Zonder te adverteren.

Oftewel: als lokale dienstverlener gaat het je vooral om goede vindbaarheid voor de mensen die jou gericht zoeken. Dat kan prima zonder te adverteren. Maar als je bijvoorbeeld een webshop hebt en grote aantallen bezoekers die jou nog niet kennen naar je site wil trekken, dan wil je ook op de algemenere zoektermen gevonden worden. Dan is adverteren een verstandig idee, waarvoor ik de expertise zou inhuren.

Hoe bepaalt Google de zoekresultaten?

Hoe Google de zoekresultaten samenstelt is een geheim recept dat voortdurend wordt bijgesteld. Maar je hoeft het recept niet letterlijk te kennen om te weten wat wel en niet werkt. Als je de gedachte erachter maar begrijpt. En die is dat Google graag relevante zoekresultaten biedt op een zoekopdracht. Oftewel dat de zoeker sites krijgt voorgeschoteld waar hij of zij echt iets aan heeft. Dus als je een bakker zoekt, krijg je niet per se de bakker te zien die online de meeste moeite heeft gedaan om vindbaar te zijn, maar wel een bakker die aansluit bij het profiel dat Google van jou heeft gemaakt op basis van je locatie en je gedrag (bijvoorbeeld eerdere zoekresultaten).

Waar iemand woont en wat zijn interesses zijn, dat kun jij niet beïnvloeden. Maar wel hoe je de inhoud, techniek en linkbuilding van je site optimaal vindbaar inricht.

Inhoud: vindbare content

Zonder content (tekst en beeld) zou er niets op je site staan, en kan er ook dus niets gevonden worden. Met iedere nieuwe pagina of blog op je site, voeg je extra woorden en beeldelementen toe die vindbaar zijn. Wanneer je een blog- of nieuwsrubriek op je site hebt dwing je jezelf om regelmatig nieuwe inhoud toe te voegen, zodat de hoeveelheid content groeit. Je laat daarmee zien dat je site echt gaat over het onderwerp dat je claimt.

Maak je afbeeldingen, foto’s en video’s goed vindbaar met bestandnamen die zoektermen bevatten, beschrijvende alt-teksten, bijschriften en ondertiteling.

Geef iedere pagina een url die beschrijvend is, en een metadescription die in de zoekresultaten zichtbaar wordt in de voorvertoning. Een goede metabeschrijving dekt de lading, bevat de in jouw niche veelgebruikte zoektermen en verleidt de lezer om door te klikken naar de pagina (hier kom ik straks nog even op terug).

Techniek: mobile-first, snel en up-to-date

Als je site in eerste instantie voor de desktop (=gewone computer of laptop) ontworpen is, moet hij beslist responsive zijn. Dat betekent dat hij automatisch meeschaalt met kleinere schermen zoals de mobiele telefoon en de tablet. Maar steeds vaker worden nieuwe site ‘mobile first’ ontworpen: geschikt voor de smartphone, en met aanpassingen ook desktop te bekijken.

Ook de snelheid van laden is van belang. En dat de techniek is bijgewerkt: zorg ervoor dat de technische updates voor je site (van bijvoorbeeld WordPress) steeds worden bijgewerkt, zodat alles up-to-date is.

Linkbuilding: een web van verwijzingen

Een site die in een web van relevante verwijzingen hangt, wordt beter gevonden. Je kunt linkjes plaatsen naar andere sites die ook over jouw onderwerp gaan en die betrouwbaar worden geacht, en ernaar streven om zelf ook verwijzingen op relevante sites te krijgen. Ook linkjes binnen je site, bijvoorbeeld van een blog naar een productpagina, leveren een bijdrage. Monsterblogs of containerblogs ;-) bieden mooie aanknopingspunten voor interne linkbuilding.

Zichtbaar: herkenbaar, gemakkelijk en aantrekkelijk

Je hebt een goede zichtbaarheid wanneer jouw vermelding in de zoekresultaten aantrekkelijk is om op te klikken, en volledig. Het is beslist aan te raden om Google Mijn Bedrijf aan te maken en optimaal in te richten. En om je locatie te laten verifiëren, zodat je bedrijf in Google Maps wordt getoond.

Op die manier zien we jou niet alleen vermeld in de zoekresultaten, maar ook bovenaan (mobiel) of rechts (desktop) met een bedrijfsvermelding met meteen je contactgegevens, locatie, openingstijden en eventuele posts met recente aanbiedingen, nieuws of evenementen. Goede Google-reviews zorgen ook voor meer bezoekers op je site.

Controleer je metabeschrijvingen

Controleer zelf welke pagina’s van jouw site bekend zijn bij Google, en of deze aantrekkelijk worden weergegeven in de zoekresultaten. Dat doe je door in het zoekscherm de url van je site in te typen met site: ervoor, dus bijvoorbeeld site:vorkcommunicatie.nl. Lees je metadescriptions en trek je conclusies. Op sommige sites kun je niet zelf metadescripties maken. Als dat het geval is, of je bent vergeten ze te maken, dan worden gewoon de eerste woorden van die pagina vertoond. Dan is het maar beter dat je meteen met de deur in huis valt en in de eerste zin zonder omhalen vertelt wat je wilt vertellen.

Huisstijl

Huisstijl speelt ook een belangrijke rol in de zichtbaarheid. Als je een eigen vormgeving hebt dan ben je consequent in de kleuren die je gebruikt, maar ook de beelden, lettertypes en aanspreekstijl. Zo worden je uitingen herkenbaar en weten de mensen meteen dat jij het bent. Visuele herkenning werkt in een zeer korte tijd (sneller dan lezen) en vaak onbewust.

Verbeter je zichtbaarheid en vindbaarheid zelf

Laat je niet afschrikken door moeilijke termen, gebruik gewoon je gezonde verstand. Vraag desnoods aan je sitebouwer om een stap-voor-stap instructie voor je te maken. Als je het bovenstaande artikel hebt gelezen, dan kun je ongetwijfeld wat actiepunten voor jezelf noteren om online nog beter voor de dag te komen. Waar ga jij mee beginnen? En heb je misschien nog een tip voor ons, of een vraag? Ik hoor het graag!

En als je het samen wil doen, dan weet je me te vinden voor een hands-on strategiesessie.

Veel plezier met je marketing!
Loes Vork van Vork Communicatie, Gouda

Leuk artikel?

Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.


Zoek op trefwoorden

  • Marketing (52)
  • Authenticiteit (28)
  • Social media (23)
  • Bloggen (13)
  • Stralend Werven (12)
  • Ondernemerschap (12)
  • Site (11)
  • Doelgroep (10)
  • Schrijven (5)
  • Nieuwsbrieven (5)

  • Archief


    Nieuwsbrief

    Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...