Publicatiedatum: 06-08-2019
Als je in de communicatie en marketing werkt, valt er voortdurend bij te leren. Mijn meest recente leerproject, waar ik nu al zo’n 3 jaar mee bezig ben, is de marketingkant van het uitbrengen van een boek. Niet een roman, maar een boek over jouw vakgebied, dat je publiceert als onderdeel van de marketingstrategie voor je eigen bedrijf.
Ik ben nieuwsgierig en houd ervan om nieuwe terreinen te verkennen. Daarnaast probeer ik de dingen zo veel mogelijk zelf uit zodat ik uit eigen ervaring kan spreken wanneer ik advies geef.
Mijn kennistour bracht me in contact met interessante mensen. Ik werd lid van VIDM om schrijvers en ondernemers te spreken die zelf een boek hebben uitgegeven of dat willen doen, en partijen die dat begeleiden. Ik volgde een workshop bij een schrijfcoach, bezocht een printing-on-demand drukkerij en sprak met 3 uitgevers. Ik las boeken over het zelf uitgeven en promoten van je boek, en ik bezocht het Selfpublishing Event in Amsterdam.
Tegelijkertijd schreef ik mijn eerste eigen boek, dat ik eind september zal presenteren. Het gaat over de creatieve techniek boekselen (dus niet over marketing). Dat is een spannend avontuur! Misschien wordt het boek een succes en ben ik zó door de eerste oplage heen. Misschien valt het tegen en doe ik er nog jaren over om er een paar te verkopen…. Maar zelfs al wordt het een flop, dan heb ik nog steeds enorm veel geleerd waarmee ik mijn klanten kan helpen voor hun marketing- en communicatiestrategie. In deze blog deel ik een paar van mijn bevindingen.
Als je advies geeft, training of therapie, dan drijft je marketing op de taak om je doelgroep ervan te overtuigen dat je deskundig bent op je vakgebied, dat je betrouwbaar bent en dat je benaderbaar bent. In een boek kun je dat allemaal laten zien: je deelt je expertise en de manier waarop je dat doet toont hoe jij bent als persoon.
Een boek op jouw naam wordt gezien als bewijs dat je meetelt in je vakgebied. Je kunt het boek dus inzetten om je expertstatus te (be)vestigen en om een groter bereik te krijgen. Je wordt bekender en je kunt grotere aantallen klanten helpen. In mijn geval: via mijn boek kunnen veel meer mensen kennismaken met mijn creatieve hobby, dan via de workshops die ik geef aan mijn huiskamertafel.
Maar je kunt een boek ook inzetten als middel om je klanten beter te helpen. Dat kan bijvoorbeeld met een boek waarin je dieper in gaat op de stappen die ze van jou in een training of tijdens de therapie hebben geleerd. Of met een reeks oefeningen om het geleerde echt toe te passen. Of met inspirerende en motiverende voorbeeldverhalen.
Je kunt een boek zien als een extra middel om geld te verdienen. Dan wil je winst maken op de verkoop van ieder exemplaar van je boek.
Maar het is ook mogelijk dat je boek in dienst staat van een ander doel, zoals meer verdienen met je advies en je trainingen. Je kunt je tarief wellicht verhogen omdat je expert bent met een boek op je naam, en je krijgt meer aanvragen voor je advies en je trainingen. In dit geval hoef je misschien niet eens winst te maken met de verkoop van je boek, en is zelfs verlies verdedigbaar.
Je kunt een boek ook inzetten om je klanten te verwennen: als cadeautje, bedankje of relatiegeschenk.
Via een boek kun je duidelijk te maken waar jouw bedrijf voor staat, wat de waarden zijn en de manier van werken, om nieuw personeel te werven en/of om intern alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Vaak wordt daarvoor het verhaal van het ontstaan van het bedrijf verteld. Dit werkt ook om de band met je partners, leveranciers, franchisehouders of andere relaties te verstevigen.
Tot slot kun je je boek zien als manier om een maatschappelijke verandering teweeg te brengen. Om je punt te maken, om de wereld te verbeteren. Om mensen bewust te maken van het gebrek aan toegankelijkheid bijvoorbeeld, of van de ernst van klimaatverandering.
Het doel dat je met je boek wilt bereiken is heel, heel belangrijk. Het bepaalt de keuzes die je maakt. Bijvoorbeeld of het maken en verkopen van je boek winstgevend moet zijn, of slechts kostendekkend, of dat je boek zelfs geld mag kosten. Er zijn heel veel keuzes te maken als je een boek uitbrengt, en iedere keuze kan goed zijn, als het maar past bij je doel.
• Wat is je doel
• Wie is de doelgroep
• Wat heeft je doelgroep nodig
• Wat is je budget, wat mag het kosten en wat moet het opleveren
• Wat past bij jou
• Wat kun je zelf en wat besteed je uit
Mijn boek Uitgelezen verschijnt op 26 september 2019, oplage 1.000 exemplaren, gebonden, genaaid, full color, harde kaft, leeslint. In mijn boek leg ik uit wat de creatieve techniek boekselen inhoudt, vertel ik persoonlijke anekdotes die toelichten hoe ik ben gaan boekselen en wat de hobby voor mij betekent en neem ik de lezer stap voor stap mee om het zelf te gaan doen. Het boek staat vol met opdrachten, uitleg over materialen en technieken en veel inspirerende beelden en verhalen. Na de presentatie van mijn boek ga ik op tournee langs creatieve beurzen om het boek te promoten. Het boek is alleen verkrijgbaar via mijzelf en enkele Goudse partners.
Zie www.boekselen.nl.
Wil je persoonlijk advies voor de marketing van jouw boek? In een individuele strategiesessie help ik je zodat je zelf flink aan de slag kunt met de promotie van je boek. We maken samen een strategie voor optimale vindbaarheid en zichtbaarheid en eventueel richten we ook je online middelen in. De sessie sluit precies aan bij wat je nodig hebt. Klik hier om meer te lezen over de strategiesessies.
Hartelijke groet uit Gouda,
Loes Vork
Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.
Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...