Strategiesessie voor je zelfuitgegeven boek

Dingen die 'moeten' als je een boek uitbrengt

Als aankomend auteur en zelfuitgever krijg ik gevraagd en ongevraagd adviezen (waarschuwingen ook) over dingen die ik beslist wel of niet moet doen. Nou, als iemand zegt dat ik iets moet, dan vraag ik me meteen af waarom en krijg ik allerlei ideeën over hoe het ook anders kan.


‘Je moet een ISBN nummer hebben’

Nederlandse en Belgische boeken met een ISBN nummer worden opgenomen in de TitelBank. Dat is een openbare database met informatie over het boek, recensies en verkrijgbaarheid. Het nummer vereenvoudigt het bestellen, bevoorraden en afrekenen van boeken. Maar je kunt ook prima een boek zonder ISBN nummer maken. Wanneer je het boek alleen zelf verspreidt onder select publiek en bekendheid en vindbaarheid niet belangrijk voor je zijn, dan heb je geen ISBN nummer nodig.

‘Je moet het Centraal Boekhuis inschakelen voor je verkoop’

Je kunt een abonnement nemen bij het Centraal Boekhuis (daarvoor moet je een ISBN nummer hebben) en dan regelen zij voor je dat boekhandelaren je boek kunnen bestellen en dat het via bol.com wordt verkocht. Het Centraal Boekhuis neemt een stukje oplage in voorraad. Je betaalt het abonnement en 40% van de verkoopprijs.

Zonder Centraal Boekhuis is het lastig om de boekhandels te bereiken. Het is echter de vraag of je dat per se wilt. Het schijnt dat gemiddeld 10% van alle boeken via de boekhandels wordt verkocht. Is het voor jouw doel nodig om in de boekhandels te liggen? Of misschien alleen bij de lokale of gespecialiseerde boekhandel, die je persoonlijk kunt benaderen?

Via het CB is je boek dus gemakkelijk te bestellen door boekhandels, maar dat zullen ze alleen willen doen als ze van je boek hebben gehoord. Die marketing moet je toch echt zelf doen.

‘Je moet via bol.com verkrijgbaar zijn’

Waarom? Dat hangt ook weer af van je doel. Bol.com vraagt minstens 40% (maar soms ook meer) van de verkoopprijs. Je verdient dus vrij weinig. Maar het levert wel een hoge vindbaarheid en zichtbaarheid op. Als mensen via Google op de titel van jouw boek zoeken (als resultaat van jouw marketinginspanningen), staan de bol.com vermeldingen bovenaan.

Dit betekent óók dat de vermelding op bol.com jouw eigen online verkoop zal verminderen, als je zelf een webshop hebt. Terwijl je bij verkoop via je eigen webshop misschien een hogere opbrengst hebt (even uitrekenen wat het verzenden kost aan verpakking, porto, mankracht en kosten voor je webshop).

Maar wat veel belangrijker is: als je zelf je boek verkoopt heb je rechtstreeks contact met je klant. Je weet wie je boek koopt en je hebt de contactgegevens. Dat is nu juist zo waardevol voor je, want je wilt deze mensen graag op de hoogte brengen van de verdere activiteiten, producten en diensten van je bedrijf.  

Aan de andere kant: als je zelf beslist niets wilt doen aan het verzenden van je boek dan is het natuurlijk fantastisch om dit aan een partij te kunnen uitbesteden die hierin is gespecialiseerd. De marketing moet je echter nog steeds zelf doen. 

‘Je mag niet spelen met de prijs van je boek’

Het is in de wet vastgelegd dat de verkoopprijs van een boek een vaste prijs moet zijn. Je mag dus niet korting geven via bijvoorbeeld je eigen webshop. Maar er zijn 2 dingen die wel mogen. Het eerste is een tijdelijk lagere prijs in de voorverkoop. En je mag een cadeautje toevoegen aan je boek om het aantrekkelijker te maken om het rechtstreeks bij jou te kopen.

hulp bij de marketing van je boek

‘Via een uitgeverij is beter dan zelf uitgeven’

Als je zelf uitgeeft moet je ook zelf de redactie, correctie, vormgeving, planning, financiering, druk, verspreiding, opslag en marketing regelen. Een beetje ondernemer vindt dat misschien helemaal geen probleem. Maar als je daar wel tegenop ziet dan is een uitgever die dat allemaal voor je regelt heel fijn. Wederom: aan de marketing zul je hoe dan ook zelf een flinke bijdrage moeten leveren. Bij een uitgeverij verdien je per boek meestal ongeveer 10% van de verkoopprijs. 

Samenwerken met een uitgeverij kan heel fijn zijn voor de bevestiging die het geeft: kennelijk is jouw boek goed, want ze willen het uitgeven. Toch valt dat wel mee want ook uitgeverijen geven soms boeken uit die helemaal niet blijken te lopen. Of die helemaal niet zo goed zijn. Het is dus geen garantie. Bovendien overstelpen ze je ook niet echt met persoonlijke aandacht, is mijn ervaring. Daar hebben ze simpelweg geen tijd / budget voor. 

Toch heerst het hardnekkige vooroordeel dat zelfuitgegeven boeken van slechte kwaliteit zijn, in tegenstelling tot boeken van een 'echte' uitgeverij . Boekhandelaren laten je daarom links liggen. Daar moet je dus tegenop boksen door extra kwaliteit te leveren.

Je moet kwaliteit leveren

Inderdaad, geen aanhalingstekens: je moet kwaliteit leveren. Wat mij betreft is dit verplicht voor iedere auteur en zelfuitgever. Laat je boek redigeren, huur een corrector in voor de laatste controle en laat het professioneel opmaken. Niet omdat de boekhandel dat zo belangrijk vindt, maar omdat het gaat om jouw imago, jouw bedrijf, jouw vakmanschap. Een slordig boek geeft mij de indruk dat je je klanten minacht en dat je je eigen werk niet serieus neemt. Doe het goed, of doe het niet.

Wil je persoonlijk advies voor de marketing van jouw boek? In een individuele strategiesessie help ik je zodat je zelf flink aan de slag kunt met de promotie van je boek. We maken samen een strategie voor optimale vindbaarheid en zichtbaarheid en eventueel richten we ook je online middelen in. De sessie sluit precies aan bij wat je nodig hebt. Klik hier om meer te lezen over de strategiesessies.

Hartelijke groet uit Gouda,
Loes Vork

 

 

Leuk artikel?

Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.


Zoek op trefwoorden

  • Marketing (52)
  • Authenticiteit (28)
  • Social media (23)
  • Bloggen (13)
  • Stralend Werven (12)
  • Ondernemerschap (12)
  • Site (11)
  • Doelgroep (10)
  • Schrijven (5)
  • Nieuwsbrieven (5)

  • Archief


    Nieuwsbrief

    Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...