Publicatiedatum: 29-11-2019
De inhaakkalender of de issue kalender: regelmatig wordt hij genoemd of geroemd als inspiratiebron voor leuke, dan wel goede social media berichten. Het is een overzicht van alle ‘dagen van’ en ‘weken van’ etc. en soms staan ook de belangrijkste sportevenementen erop zoals de Olympische Spelen en de Tour de France. Ik heb dergelijke kalenders zelf ook diverse malen opgevraagd met het plan om er iets mee te doen. Toch kwam het er nauwelijks van. Wat denken jullie: is dat een gemiste kans of loopt het wel los?
Als je dagelijks worstelt met de vraag ‘wat moet ik nu weer op social media zetten’ dan is het misschien fijn om in te kunnen haken op een ‘dag van’. Maar dan graag wel omdat het inhoudelijk klopt, en dus niet al te ver gezocht.
Heb je echt iets te vertellen?
Als je echt iets te vertellen hebt dat aansluit bij de betreffende dag, zoals een nieuwtje, bijzondere informatie of misschien iets grappigs, dan kun je opvallen bij nieuwe mensen die ook met die dag bezig zijn en die de hashtag gebruiken op zoek naar relevante berichten. Dat is fijn.
De dagen die echt belangrijk zijn op jouw vakgebied, die weet je hopelijk wel zonder zo’n kalender. Het lijkt me een beetje gek om zo’n belangrijke dag te missen. Hoewel je als een van de vele inhakers tussen al je vakgenoten nu ook weer niet bijster origineel bezig bent.
Er zijn ook legio ‘dagen van’ waarmee eigenlijk niets gebeurt.
Ze zijn ooit bedacht maar de organisatie die erachter zat heeft de media niet weten te bereiken. Dan profiteer je dus ook niet van extra aandacht.
Mijn conclusie is: als je zelf echt niks meer weet, kun je altijd nog een inhaakkalender erbij pakken. Inspiratie kan tenslotte overal vandaan komen.
Maar er is een betere oplossing.
Maak een strategie. Ga er eens even goed voor zitten en bedenk welke mensen je via je social media berichten wilt bereiken, en waarom. Maak vervolgens een lijst van behoeften die je doelgroep heeft. Waar zitten ze mee, wat willen ze bereiken, waar willen ze vanaf? Die lijst gebruik je iedere keer als je een bericht moet maken. Of je schrijft in één keer meerdere berichten zodat je een voorraadje hebt. Die lijst is je ‘content plan’.
Maak er ook een gewoonte van om iedere keer dat je een klant spreekt, alert te zijn op de dingen die hij of zij tegen je zegt of aan je vraagt. Het zijn vaak de kleinste, simpelste vragen of opmerkingen waar je leuke update van kan maken. Echte updates waar je doelgroep blij mee is.
Veel plezier!
Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.
Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...