Je persoonlijke ruimte innemen

Bij persoonlijke communicatie is niet alleen de inhoud belangrijk, maar ook hoe je het zegt (je lichaamstaal) en de mate waarin je verbinding maakt met de ander. Als je een dienstverlener bent zoals een trainer, therapeut, coach of adviseur, heeft dit tot gevolg dat je marketing niet alleen een zakelijke uitdaging is, maar ook een persoonlijke ontwikkelingsreis.


Voor mijn werk geef ik regelmatig trainingen en presentaties. Dat gaat prima, ik krijg complimenten van de deelnemers. Het programma zit goed in elkaar. De inhoud klopt. Maar ik voel ook hoe veel moeite het me kost.

Dwars door alle innerlijke overtuigingen heen

Iedere keer hoor ik in mezelf uitspraken als ‘je moet bescheiden zijn’ en ‘je moet niet denken dat je wat voorstelt’ en ‘niemand zit op jou te wachten’. Ik forceer mezelf daar dwars doorheen en dat kost dus veel energie. Ik wil leren om met minder moeite voor een groep te staan en ik hoop dat mijn presentatie daardoor ook zal verbeteren.

Labantraining

De Labantraining bij Peter Meijer in Gouda stond al een poos op mijn verlanglijstje, maar een mens kan niet alles tegelijk. Maar eind vorig jaar was het dan eindelijk zo ver. Ik heb de training nu afgerond en ik kijk er zeer positief op terug. Ik vertel jullie daar graag over!

De training is fijn van opzet. Hij bestaat uit acht bijeenkomsten. Dat biedt gelegenheid om te wennen aan de groep. Dat duurt bij mij altijd wel een poosje. Het is een kleine groep. Dat vond ik fijn, veilig en overzichtelijk. De groep was groot genoeg om variatie in voorbeelden te hebben, en klein genoeg om steeds iedereen aan bod te kunnen laten komen. De training was iedere week. Dat brengt snelheid en zet de boel een beetje onder druk.

Oefeningen

We kregen concrete oefeningen als huiswerk. Dat lukte niet altijd, maar je bent er toch wel de hele week in je hoofd mee bezig. En daardoor ben je ook voortdurend alert op bijvoorbeeld lichaamshouding van jezelf en anderen en het effect ervan.

We kregen ook veel oefeningen die iedereen om de beurt voor de groep moest doen. Vreselijk! Je weet dat je straks zelf ook aan de beurt bent. Maar wel goed. Want alleen door het daadwerkelijk te doen bereik je resultaat. Het kijken naar de anderen is ook heel waardevol. Wanneer iemand anders een keer de mist in gaat vind ik dat nooit erg. Hoe anders is dat als ik zelf iets fout doe! Ieder mens is de moeite waard en mag fouten maken, ik dus ook. Met die gedachte heb ik opnieuw volop kunnen oefenen (wat dit betreft ben en blijf ik 'under construction').

Wat zijn de belangrijkste dingen die ik heb geleerd?

Communicatie en marketing: neem je persoonlijke ruimte inIk wil niet meer terug naar 'achter'

Bij aanvang was mijn comfortabele plek in mijn persoonlijke ruimte ergens achterin en aan de zijkant. Maar nadat ik in een oefening kon ervaren hoe het is om ‘voor’ te staan, hoe krachtig en plezierig dat is, wilde ik niet meer naar die oude plek terug. Het mag wel in de krant, Loes in opstand, want ik heb zelfs een oefening in 'achter' geweigerd.

Zinnen die mij helpen

Bij het uitbeelden van en oefenen met de zes verschillende posities merkte ik dat het mij helpt als ik een zin in gedachten neem die erbij hoort. Ik bedacht die zinnen zelf. Bij ‘breed’ is mijn zin ‘Hier ben ik’. Ik geef mezelf toestemming om er echt helemaal te zijn op dat podium. Ik besef: bij een training betalen mensen mij ervoor om daar te staan, dan moet ik dat ook doen!  Bij ‘voor’ is mijn zin ‘Ik heb zin in jullie’. Dit is een heel spannende voor mij. Verbinding maken. Angst voor afwijzing. Maar in de groep zat iedereen me zo vriendelijk en verwachtingsvol aan te kijken dat ik het toch durfde. En dat beviel.

Meteen in de praktijk

Het was heel fijn dat ik gedurende de training voor mijn werk ook minstens wekelijks voor groepen stond en dus meteen in de praktijk kon brengen wat ik leerde, en kon ervaren wat het me bracht. De laatste keren kon ik duidelijk verschil waarnemen. Ik ben rustiger. Ik ben meer mezelf. Ik ben opener. Ik ben meer in het moment. Ik ben me bewuster van mijn plek en van de manier waarop ik loop en sta. Ik ben meer in verbinding met de mensen voor wie ik werk. 

Inhoud alleen is niet voldoende

Het heeft me weer eens extra duidelijk gemaakt dat communicatie uit zo veel aspecten bestaat. Ik begon er deze blog al mee: met een perfecte inhoud ben je er nog niet. Je expertise en vakmanschap zijn soms niet voldoende.

Als je merkt dat jezelf presenteren veel moeite kost, of dat je woorden een ander effect op mensen hebben dan jij bedoelt, dan is het zinvol om eens naar de andere onderdelen van de communicatie te kijken. Hoe is je lichaamstaal? Hoe neem je je eigen ruimte in? Hoe maak je verbinding met de ander?

Ik wens je heel veel plezier daarbij!
Loes

 

Leuk artikel?

Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.


Zoek op trefwoorden

  • Marketing (52)
  • Authenticiteit (28)
  • Social media (23)
  • Bloggen (13)
  • Stralend Werven (12)
  • Ondernemerschap (12)
  • Site (11)
  • Doelgroep (10)
  • Schrijven (5)
  • Nieuwsbrieven (5)

  • Archief


    Nieuwsbrief

    Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...