Publicatiedatum: 12-02-2020
Het is in de meeste gevallen handig om social media in te zetten voor een betere zichtbaarheid en vindbaarheid van je bedrijf. Maar welk platform kun je dan het beste kiezen? In deze blog neem ik je mee door de zes stappen waarmee je je keuze kunt bepalen.
1. Bepaal wat je doel is.
Weet wat je wilt bereiken. Wil je beter contact opbouwen met je klanten of je netwerk? Wil je landelijke of internationale bekendheid verwerven met jouw expertise? Heb je grote aantallen bezoekers nodig voor je webshop? Wil je achterhalen wat de problemen en behoeften van je doelgroep zijn? Wil je mensen inspireren? Wil je kennis delen? Wil je meer via-via aanbevelingen? Wil je laten zien wie je bent als mens? Wil je contact leggen met tieners, ouderen, gezinnen, bedrijven?
Zonder duidelijk doel is het zinloos om naar de volgende stappen te gaan. Bij meerdere doelen zul je waarschijnlijk verschillende strategieën moeten ontwikkelen, met verschillende social media platforms. Stel jezelf dan de vraag of je al die doelen tegelijk wilt bereiken, of dat je er één centraal stelt voor de komende tijd.
2. Ga na welke personen erop zitten.
Newcom publiceert ieder jaar een rapport over het social media gebruik in Nederland. Je kunt het hier downloaden: https://www.newcom.nl/socialmedia2019?page=socialmedia2019.
(Marketingfacts heeft de resultaten samengevat in dit blog: https://www.marketingfacts.nl/berichten/social-media-in-nederland-2019-facebook-verliest-meer-dan-een-half-miljoen )
Wanneer je weet welke leeftijdscategorie je wilt bereiken, dan kun je in het rapport vinden welke social media het meest door deze mensen worden gebruikt. Het zijn landelijke cijfers.
Maar het zou kunnen dat in jouw unieke plekje op de markt (jouw niche) toevallig andere gebruiken gelden. Hoe kom je daarachter? Heel simpel: vraag gedurende enkele weken aan je klanten en aan andere mensen die je in je werkveld ontmoet welke social media zij gebruiken. Kwestie van turven. Herhaal dit onderzoek af en toe, want het gebruik van social media is veranderlijk.
3. Ga na welke onderwerpen er gepast zijn.
Ieder platform heeft zijn of haar eigen onderwerpen. LinkedIn is zakelijk, Facebook is meer particulier. Instagram en Pinterest gaan onder meer over design, lifestyle en creativiteit. Twitter is typisch een platform voor de actualiteit. Waar past jouw boodschap het beste?
4. Ga na wat de technische mogelijkheden en onmogelijkheden zijn
Ik noem een paar voorbeelden. Wil je berichten kunnen inplannen? Dat kan alleen op Facebook pagina’s. Of door een hulpmiddel zoals Hootsuite te gebruiken. Wil je aanklikbare linkjes in je berichten opnemen? Dat kan niet op Instagram (tenzij je zeer hoge aantallen volgers hebt), dus dan zul je met een Instagram landingspagina op je site moeten gaan werken en de vermelding ‘link in bio’. Wil je op zoektermen of via hashtags gevonden worden door mensen buiten je netwerk? Wil je je smartphone gebruiken of werk je liever via de laptop? Is beeld belangrijk voor je boodschap? Video?
Als je onbekend bent met de verschillende social media platforms kun je het gemakkelijkst in je omgeving navragen wie er al wel op zitten, en of daar mogelijk is wat jij zou willen. Collega-ondernemers helpen je graag. Of bezoek een netwerkbijeenkomst en vraag de andere bezoekers naar hun ervaringen.
5. Houd rekening met je persoonlijke voorkeur.
Stel dat uit alle bovenstaande punten blijkt dat Facebook voor jou de plek is. Maar je hebt een hekel aan Facebook. Heeft het dan zin om eraan te beginnen? Waarschijnlijk niet. Want om effect te hebben, zijn continuïteit en zichtbaar enthousiasme belangrijk. En die twee zijn met elkaar verbonden: zonder enthousiasme is de continuïteit ook moeilijk op te brengen. Als je een ZZP’er bent, heb je waarschijnlijk al voldoende aan een bereik van honderden personen. In dat geval kun je het je veroorloven om een platform te kiezen waar de aantallen lager zijn, maar je bereik effectiever. Omdat je het daar naar je zin hebt. Als je wel voor de grote aantallen gaat, verzin er dan iets op, zoals uitbesteden aan iemand die er wel lol in heeft. Dat werkt het beste.
6. Beleg je broodje verstandig.
Wel eens een pistoletje gezond gegeten? Heerlijk, met sla, komkommer, tomaat, ei, kaas en wie weet wat nog meer. Maar bij de eerste hap valt de helft ertussenuit. Jouw lekkerste online broodje kun je maar beter hanteerbaar houden. Je hoeft echt niet overal aanwezig te zijn. Daar heb je niet eens de tijd voor! Beperk je keuze en zorg ervoor dat je op die plekken consequent bent en enthousiast. Online accounts waaraan je kunt zien dat er al een poos niets meer is gebeurd, zijn slechte reclame voor jouw bedrijf. Gebruik ze of hef ze op.
Veel plezier!
Loes Vork
Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.
Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...