actief op linkedin

Actief met LinkedIn

Als je begint met LinkedIn dan start je met het inrichten van je profiel. Vervolgens nodig je de mensen in je zakelijke netwerk uit om ook op LinkedIn een connectie te leggen. Of misschien wacht je af totdat anderen jou uitnodigen. Resultaat: een profiel met een verzameling connecties. Vraag: Wat heb je daaraan? Antwoord: helemaal niks, als je er niet actief mee aan de slag gaat. In deze blog beschrijf ik hoe je LinkedIn actief kunt gebruiken om je netwerk en dus ook je eigen bedrijf te versterken.


Oftewel: je maakt je eigen LinkedIn strategie

Zoals iedere strategie start die met het bepalen van het doel dat je via LinkedIn wilt bereiken. Dat is geen doel dat je nu gaat zitten bedenken, maar een doel dat aansluit bij de bedrijfsdoel(en) die je al hebt vastgesteld. Hoop ik.

netwerk cirkelsPak je bedrijfsdoel erbij

Wat wil je de komende tijd bereiken voor jouw onderneming? Wil je een nieuw product lanceren of heb je misschien een omzetdoel? Wil je beter contact met je huidige klanten of wil je in contact komen met nieuwe klanten? Misschien heb je geen bedrijf maar zoek je werk, of heb je werk maar wil je je netwerk uitbreiden om je werk gemakkelijker te kunnen doen of voor iets wat je in de toekomst wilt gaan doen. Dat zijn natuurlijk ook prima doelen.

Je LinkedIn doel is een afgeleide daarvan. Je bedenkt dus wat je kunt doen op LinkedIn om aan je bedrijfsdoelen te werken. Hieronder bespreek ik de verschillende mogelijkheden.

Herschrijf de onderdelen van je profiel

Nu je weet aan welke doelen je wilt werken, weet je ook welke boodschap je via je profiel wilt vertellen. De meest geschikte plaatsen daarvoor zijn de headline, je samenvatting en de toelichtingen bij de functies die je nu vervult en in die je in het recente verleden vervulde.

Voorbeeld: je geeft trainingen aan groepen maar ook individueel. De laatste categorie wil je uitbreiden. Lees je profiel door en wees alert op de plaatsen waar je je focus duidelijker kunt maken. Je gaat dus schrijven dat je individuele trainingen geeft, maar ook aan groepen. Zie je het verschil? Je richt de schijnwerpers op de dingen die je nu extra goed in beeld wilt brengen.

Breng relevante partijen in kaart

Als je weet aan welke doelen je wilt werken voor je bedrijf, dan kun je een lijst maken van mensen en bedrijven die jou kunnen helpen om die doelen te bereiken. Dat zijn bijvoorbeeld mensen die je al kent, en die nuttige contacten hebben. Het zijn contacten die je graag als klant zou zien. Het zijn ook mensen van wie je dingen kunt leren of die je motiveren om aan je doel te blijven werken. Het zijn bedrijven die aan dezelfde doelgroepen leveren en met wie je samen wilt werken. Misschien ken je ze al, misschien nog niet.

Ik noem de lijst van deze belangrijke partijen je ‘volglijst’. Omdat ze belangrijk zijn, wil je op de hoogte blijven van de dingen die ze plaatsen én je wilt zo goed mogelijk bij hen in beeld komen en blijven. Neem een vast terugkerend moment in je agenda om deze mensen en bedrijven op LinkedIn op te zoeken (via het zoekvenster) en hun recente posts en activiteiten te bekijken.

Lees het, zodat je op de hoogte bent. Geef een ‘like’ als je het bericht oprecht interessant vindt. Plaats een reactie als je iets zinnigs weet te verzinnen. Dus niet alleen maar ‘leuk’ of ‘gefeliciteerd’ maar probeer er een beetje inhoud aan te geven. Je laat daarmee zien waar je verstand van hebt en hoe je bent als mens. En wanneer je het bericht ook waardevol vindt voor je eigen volgers dan deel je het op je eigen tijdlijn. Voeg dan altijd een bericht toe waaróm je dit interessant vindt voor je volgers.

Wat is het effect van deze strategie? Je blijft op de hoogte van de ontwikkelingen bij de partijen die belangrijk voor je zijn. Je wacht niet af wat de algoritmes van LinkedIn je voorschotelen aan berichten (in je tijdlijn) maar neemt zelf de teugels in handen. Doordat je leest, reageert, commentaar geeft en deelt, beïnvloed je die algoritmes wel waardoor die andere partijen jouw berichten meer gaan zien. Ze ontvangen ook meldingen van jouw reacties, waardoor jij top of mind blijft bij deze mensen. Ze zijn (als je het goed doet, en niet stalkt!) blij met je reacties want die verhogen het bereik van hun berichten. Bovendien word je zelf zichtbaar in hun netwerk. Win-win-win-win-win.

netwerkenPlaats updates

Het is niet toevallig dat ik nu pas begin over de mogelijkheid om zelf berichten te plaatsen, al dan niet met foto, link of video. De meeste ondernemers maken de fout om niet te investeren in hun netwerk, maar wel allerlei reclame-achtige berichten te publiceren. Tuurlijk, het kan, maar is niet erg effectief.

Als je je doelen weet, weet je ook voor welke doelgroep je waardevolle berichten wilt schrijven. Kruip in de huid van je doelgroep en bedenk wat zij interessant zullen vinden om van jou te lezen. Wat vinden ze belangrijk, wat vinden ze leuk, wat is nuttig voor hen, wat maakt hun leven en werk plezieriger, gemakkelijker, duurzamer, rustiger… Vul maar in.

Plaats updates die positief en opbouwend zijn, informatief en onderhoudend, verbindend en inspirerend. Als je dat goed doet, bouw je bereik op en betrokkenheid en goodwill en kun je ook best af en toe reclame maken zonder dat je connecties dat vervelend vinden.

Plaats artikelen

Behalve de kortere updates of posts, kun je ook artikelen plaatsen op je LinkedIn profiel.  Hiermee profileer je jezelf als deskundige op jouw vakgebied. Je maakt je artikel op met een mooie afbeelding, een goede kop, een tekst en een CTA = Call to Action. Je denkt dus na over wat je wilt dat de lezer na afloop gaat doen, en je vraagt daar expliciet om in je afsluiting.

Als je blogt, kun je je blogs dus ook als een artikel op LinkedIn publiceren. Je hoeft in dit geval niet bang te zijn voor een Google bestraffing met slechtere zoekresultaten wegens ‘duplicate content’ (wat het geval is bij exact dezelfde teksten op meerdere sites). Dit geldt namelijk niet voor doorplaatsing op social media.

Kies of je op LinkedIn de complete blog plaatst, of alleen een inleiding met een linkje naar je site om verder te lezen.  De voordelen van het plaatsen van de hele blog op LinkedIn:

  • De lezer hoeft niet extra te klikken;
  • De lezer hoeft LinkedIn niet te verlaten;
  • De lezer heeft alle tools in de nabijheid om jouw blog te waarderen met een like, reactie of share omdat de inhoud hem bevalt; de interactie is op LinkedIn gemakkelijker dan op je site;
  • De interactie die je krijgt van je lezer, heeft op LinkedIn meer effect op je bereik dan op je site;
  • Je biedt de waarde meteen op LinkedIn, en je hebt dus niet een ‘leeg’ lokkertje waar men op zichzelf nog niets aan heeft.

Vind je het een nadeel dat de blog zo niet naar je site leidt? Dat hoeft niks uit te maken, als je je gewenste Call to Action maar goed vorm geeft in de afsluiting van je artikel. Met een sterke CTA leid je de lezers alsnog naar je site. En dan natuurlijk niet opnieuw naar je blog, maar rechtstreeks naar de pagina die je voor die gewenste actie hebt ontworpen. Bijvoorbeeld: “Wil je meer van deze nuttige tips? Schrijf je dan in voor mijn nieuwsbrief (linkje naar de aanmeldpagina)”.

Gebruik groepen en discussies

De groepen en discussies bieden ook mogelijkheden voor actief gebruik van LinkedIn, maar zijn lang niet voor iedereen relevant. Bedenk goed waar je focus ligt en hoe veel tijd en energie je ergens in wilt investeren.  

  • Lid worden van relevante groepen
  • Groepsdiscussies lezen en eraan bijdragen
  • Zelf discussies starten in groepen
  • Een groep oprichten en beheren

Monitor je profielbezoek

Houd bij hoe vaak en door wie je profiel wordt bekeken. Op je Home vind je links het blokje XX personen bekeken uw profiel.  Hiermee kun je meten wat het effect is van je PR-activiteiten op LinkedIn en daarbuiten.  Ook via Ik > Profiel weergeven kun je deze info vinden. Als je een gratis LinkedIn account hebt zie je de laatste 5 personen die je profiel hebben bekeken. Ken je ze? Kun je plaatsen dat ze je profiel bekeken? Bepaal je vervolgactie: bellen, of het profiel terug bekijken. Of uitnodigen om te linken. Je kunt ook zien wie er tussen jou en de onbekende in zitten. 

Geef en vraag aanbevelingen

Het geven van een oprechte aanbeveling is een heel goede manier om een contact te verstevigen. Je kunt anderen ook om een aanbeveling vragen, maar doe dat liever persoonlijk en ‘als het ijzer heet is’. Je bepaalt zelf of je een aanbeveling accepteert, en of je hem laat zien op je profiel. Je kunt een aanbeveling niet zelf aanpassen.

verbindenVerbind mensen met elkaar

Je kweekt goodwill als je mensen uit je netwerk met elkaar in contact brengt omdat ze wat aan elkaar kunnen hebben. Dat doe je op basis van een vraag die aan jou is gesteld of die je opvangt. Leg helder uit aan beide partijen waarom jij denkt dat het nuttig is dat zij elkaar leren kennen.

Zoek naar mensen met wie je in contact wilt komen

Via het zoekscherm bovenaan kun je zoeken op personen, vacatures, bedrijven, groepen en onderwijsinstellingen. Geavanceerd zoeken gaat een stapje verder.  Rechts naast de volledige zoekresultaten kun je veel meer zoekcriteria invullen en bepalen hoe je je zoekresultaten wilt filteren.

Wanneer de gezochte persoon een tweedegraads connectie is, kun je op diens profiel via gemeenschappelijke connecties (onder Hoogtepunten) zien via welke persoon of personen jullie met elkaar verbonden zijn. Je kunt zo’n tussenpersoon benaderen om inlichtingen in te winnen of een warme introductie te vragen.

Ontwikkel je LinkedIn routine

Heb je een dringend doel, dan zul je dagelijks veel tijd willen besteden aan LinkedIn. Wil je gestaag een netwerk opbouwen naast al je andere werkzaamheden, dan is het voldoende om een of twee keer per week enkele acties uit te voeren. Bepaal hoeveel tijd je per dag / week / maand aan LinkedIn wilt besteden. Is er een vast moment in je werkschema dat je hiervoor kunt benutten?

Maak een keuze uit de hierna volgende tactieken, pas ze aan of ontwerp ze zelf. Plaats deze acties in je werkschema per dag, per week of per maand. Bekijk per maand of kwartaal of jouw lijstje van acties nog voldoet. Noteer deze evaluatiemomenten in je agenda en stel je acties dan bij. Als je doel verandert, moet je ook je tactiek veranderen.

Voorbeelden van terugkerende LinkedIn acties

  • Iedere ochtend de updates op je startpagina lezen;
  • Iedere dag of week bekijken wie je profiel hebben bezocht, en nagaan of dat nieuwe contacten zijn die je wilt benaderen;
  • Iedere dag twee contacten voorzien van een persoonlijke reactie;
  • Iedere week aan vier discussies een inhoudelijke bijdrage leveren;
  • Eens per maand je groepen bekijken, je afmelden van de oninteressante en aanmelden voor nieuwe;
  • Iedere dag onder koffietijd interessante discussies lezen;
  • Eens per week ter inspiratie een avond dwalen door groepsdiscussies, links en andere gebeurtenissen op LinkedIn;
  • Na iedere netwerkbijeenkomst, cursus en ontmoeting de nieuwe contacten uitnodigen om te linken;
  • Iedere week of iedere dag een status update plaatsen;
  • Iedere week een persoonlijke afspraak maken met een contact;
  • Iedere dag een company profile bezoeken van een bedrijf waarvoor je zou willen werken, en een manier vinden om contact te leggen.

Loes VorkOntmoet anderen – in het echt!

Voor professionele dienstverleners is en blijft de persoonlijke aanbeveling de krachtigste manieren om aan klanten te komen. Hoe kan LinkedIn daaraan een bijdrage leveren?  LinkedIn is een hulpmiddel om de persoonlijke ontmoetingen tot stand te brengen en om dit contact op een positieve, voedende manier te onderhouden.

Door óók online regelmatig contact te hebben met je relatie blijf je ‘top of mind’ bij de ander, zodat deze sneller aan jou denkt wanneer er een gelegenheid is om jou aan te bevelen.  Hij of zij weet bovendien meer van jou, waardoor de aanbeveling meer inhoud kan krijgen.

Onbekenden zien via je berichten en je profiel meer van jou en je vakmanschap, en krijgen het gevoel dat ze je alvast persoonlijk leren kennen. Daardoor wordt het minder spannend om contact met je op te nemen. Bovendien kunnen ze zien  of ze via een bekende met jou in contact kunnen komen, wat misschien veiliger of gemakkelijker voelt.

Jijzelf bent beter op de hoogte van het reilen en zeilen van je contacten, waardoor je goed voorbereid bent en sneller de diepte in kunt gaan bij een persoonlijke ontmoeting.  De updates op LinkedIn kunnen je ook aanleidingen verschaffen om persoonlijk contact op te nemen (’Ik zag dat je een nieuwe baan hebt, gefeliciteerd! Zullen we weer eens een kopje koffie doen?’).

P.S.:

Evenementen: sinds najaar 2019 is het weer mogelijk om evenementen te plaatsen via je LinkedIn profiel. Deze functie is beschikbaar wanneer je de taal voor jezelf instelt op het Engels.

 

Meer lezen over LinkedIn? Klik hier over mijn blog over updates op je profiel of bedrijfspagina.

Wil je reageren op deze blog? Dat kan op LinkedIn (klik hier)

Hartelijke groet uit Gouda,
Loes Vork

 

 

Leuk artikel?

Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.


Zoek op trefwoorden

  • Marketing (41)
  • Authenticiteit (23)
  • Social media (20)
  • Stralend Werven (11)
  • Bloggen (11)
  • Site (10)
  • Doelgroep (10)
  • Ondernemerschap (7)
  • Nieuwsbrieven (5)
  • Schrijven (5)

  • Archief


    Nieuwsbrief

    Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...

    Aanmelden nieuwsbrief