Publicatiedatum: 21-04-2020
Ik wil een blog schrijven en google mijn onderwerp. Talloze vakgenoten hebben er ook al over geschreven. De moed zakt me in mijn schoenen. Wie ben ik om daar nog iets aan toe te voegen? Herkenbaar?
Waarschijnlijk is het bovenstaande heel herkenbaar. En weet je, het is ook echt zo: alles is al eens gedaan, en waarschijnlijk ook wel eens béter dan jij het nu doet. Wat is dan het nut ervan om jouw stem aan dat koor toe te voegen?
Denk aan jouw kring van bekenden en zakelijke relaties. Voor hen ben jij de vertegenwoordiger van jouw beroepsgroep. Zij lezen niet de vakbladen of blogs die jij leest. De dingen die gaande zijn op jouw vakgebied willen ze graag van jou horen. En het liefst met jouw persoonlijke invalshoek daarbij, of op jouw eigen, aparte manier.
Vergelijk het maar met de bakker waar jij je brood koopt. Wat fijn dat hij toch bakker is geworden, ook al zijn er al talloze andere bakkers op de wereld! Deze bakker is voor jou de beste of het gemakkelijkst te bereiken. En als je een vraag hebt over brood, dan stel je die aan hem, en niet aan een willekeurige andere bakker.
Ook als je besluit om iets niet zelf te schrijven, maar om een artikel van iemand anders te delen, wil ik van jou weten waarom je ervoor kiest om dit met mij te delen. Vind je het goed, of juist niet, en waarom precies? Denk je er hetzelfde over, of toch anders? Heb je er een eigen voorbeeld bij? Waarom denk jij dat dit relevant is voor mij? Voeg altijd een persoonlijke inleiding toe als je teksten van anderen deelt. Maar liever nog: schrijf je eigen versie. Het is van betekenis voor jouw deel van de wereld.
Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.
Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...