Publicatiedatum: 02-06-2020
Je mag een nieuwsbrief alleen sturen naar mensen die daarvoor toestemming hebben gegeven. En je mag hem sturen aan de mensen voor wie je werkt als je een nieuwsbrief hebt die onderdeel is van je dienst of product (zonder de nieuwsbrief zou je je werk voor hen niet goed kunnen doen).
Voor zelfstandige dienstverleners zoals trainers en adviseurs kan een goede nieuwsbrief een zeer waardevol marketinginstrument zijn. Je komt met een nieuwsbrief regelmatig in beeld. Jouw aanwezigheid in de mailbox van je klant is veel dichterbij dan een bericht via social media. Onder een goede nieuwsbrief versta ik een bericht dat waardevolle informatie bevat of een ander ‘cadeautje’ zoals herkenning, vermaak of inspiratie, zodat de lezer er echt blij mee is.
Maar hoe begin je met een nieuwsbrief als je nog helemaal geen mailadressen hebt? Of als je wel een maillijst hebt, maar zonder toestemming?
Je kunt met een lege lijst beginnen en deze langzaam (organisch) opbouwen. Stap voor stap komen er mensen bij die jouw berichten echt willen ontvangen. Je vraagt vanaf vandaag aan iedere klant, relatie en kennis die je persoonlijk spreekt of ze op je maillijst willen. Op je site plaats je natuurlijk ook een formulier of button om mensen uit te nodigen. Op deze manier ontstaan de beste, meest waardevolle maillijsten. Je lezers zijn blij met je en zeer betrokken.
Een andere manier is om al je contacten éénmalig een mail of nieuwsbrief te sturen, en daarin de vraag te stellen: wil je je op deze nieuwsbrief abonneren? Je kunt dit bericht sturen aan de adressen in je mailprogramma of klantenbestand, maar bijvoorbeeld ook aan al je LinkedIn connecties (die kun je exporteren uit LinkedIn en importeren in je mailprogramma). Vraag jezelf wel af of deze mensen blij zullen zijn met je bericht, of dat je hen ermee ergert. Bijna niemand is blij met ongewenste reclame!
Helaas krijg je maar weinig aanmeldingen na zo’n actie. Daarom is de verleiding groot om de vraag om te draaien en te stellen: als je je niet afmeldt of niet reageert, kom je op de lijst. Die handelswijze is echter niet AVG-proof. Je moet de toestemming namelijk actief krijgen. Het is ook niet toegestaan om het aanvink boxje alvast van een groen vinkje voorzien…
Wanneer je kiest voor het eenmalige bericht aan je netwerk, hoe kun je dan het aantal aanmeldingen zo hoog laten zijn?
- Zend een nieuwsbrief waar de ontvanger echt iets aan heeft. Bied waarde!
- Stel de vraag heel duidelijk.
- Houd bij wie wel en niet hebben gereageerd en verzin een passende follow-up.
Het is nuttig om te kijken welke mensen zich afmelden. Als daar goede contacten van je bij zijn, is het de moeite waard om aan hen te vragen waarom ze je nieuwsbrief niet willen ontvangen. Je leert ervan waar je doelgroep behoefte aan heeft en hoe je je nieuwsbrief kunt verbeteren.
De mensen die zich aanmelden verdienen een fijne reactie. Laat hen weten dat je de aanmelding echt waardeert. Een kort maar persoonlijk berichtje is heel effectief. Overigens moet je de aanmeldingen bewaren om aan te kunnen tonen dat je de toestemming hebt verkregen.
En dan degenen die niet reageren, wat kun je daarmee? Je kunt het hen natuurlijk nog een keer vragen, misschien persoonlijk als je hen toch spreekt. Je kan ook denken ‘ze vinden het vast wel goed’ en hen op je lijst laten staan. In dat geval handel je niet volgens de AVG en kun je ergernis opwekken bij je doelgroep. Als je je aan de regels wilt houden moet je de niet-reageerders van je lijst af halen. Nogmaals: voor dienstverleners is een kleine lijst van betrokken mensen veel waardevoller dan een grote lijst van mensen die niks met je hebben.
Als je steengoede nieuwsbrieven maakt en die ook via social media deelt, zul je langzaam maar zeker je publiek uitbreiden. Zoals altijd in de marketing gaat het om kwaliteit en geduld…
Hartelijke groet uit Gouda,
Loes Vork
Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.
Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...