Publicatiedatum: 19-08-2020
Op je Facebook pagina plaats je berichten van jouw bedrijf of organisatie. Je maakt die berichten zelf, maar je kunt ook berichten van andere pagina’s delen. Deze blog beschrijft hoe je dat optimaal doet en hoe je ze zelfs kunt inplannen.
Over het verschil tussen facebook profielen en pagina’s schreef ik al eerder een blog: klik hier
Handig om die blog eerst even te lezen.
Begin met een lijstje te maken van de Facebook pagina’s die relevant voor je zijn. Dat zijn bedrijven met wie je samenwerkt, bedrijven die je kent en tof vindt, en organisaties die nieuws en kennis verspreiden op jouw vakgebied. Je kunt bijvoorbeeld in Word een lijstje maken van de linkjes naar deze pagina’s zodat je ze gemakkelijk kunt bezoeken.
Ik kijk dus niet in mijn tijdlijn naar wat Facebook mij voorschotelt (dat bewaar ik voor in mijn vrije tijd), maar ik bepaal zelf welke berichten ik ga bekijken. Dit kun je inplannen op een vast moment per dag, week of maand, afhankelijk van hoe urgent de situatie is.
Deze pagina’s geef je natuurlijk een ‘like’ als persoon. Maar je kunt de pagina ook als pagina gaan volgen. Dat doe je via de drie puntjes rechts naast het ‘vind ik leuk’ duimpje.
Bezoek nu de pagina’s van je lijstje. Als je een bericht ziet dat je interessant vindt, dan zie je rechtsonder in dat bericht (onder de foto, in het interactiegedeelte) je eigen fotootje of logo staan, met een uitklap v-tje erbij. Als je dit uitklapt kun je kiezen in welke rol je je reactie plaatst of deelt: als persoon of als bedrijf. Nadat je je rol hebt gekozen, plaats je je reactie en/of deel je het bericht.
Wanneer je een interessant bericht van Facebook op een later moment wil delen via Hootsuite, dan kun je bovenin het bericht op de datum en tijd klikken waarop het bericht werd geplaatst. Het bericht wordt nu in een nieuw venster geopend en in de adresbalk van je browser zie je de url staan van het bericht. Die kun je gebruiken voor het bericht dat je inplant via Hootsuite. De voorvertoning gaat misschien niet helemaal goed. Die kun je weghalen zodat alleen de aanklikbare link over blijft. Zet er eventueel een eigen afbeelding bij.
Hoe dan ook: als je ervoor kiest om een bericht van iemand anders te delen op je eigen pagina, vertel er dan bij waarom je dat doet. Leg uit aan jouw fans waarom je dit bericht de moeite waard vindt. Ook dit is een kans om te laten zien waar jij verstand van hebt en hoe je in elkaar zit.
Als je als pagina reageert op het bericht van een andere pagina, dan zien de volgers van die pagina dat jij bestaat. Bovendien merkt dat andere bedrijf dat jij betrokken bent. Als je dat goed doet zijn ze blij me je, want jouw reactie verhoogt hun bereik. Doordat ze zien dat je regelmatig actief bent, blijf jij top of mind bij hen. Jouw volgers zien met wie je samenwerkt en waar jij je informatie vandaan haalt. Dat komt betrouwbaar over. Je bent ook niet alleen maar met jezelf aan het leuren, maar je gunt ook anderen wat aandacht (als ze goed zijn in hun werk). Tot slot beinvloed je de algoritmes met deze acties, zodat jouw berichten beter worden gezien door mensen voor wie het relevant is.
Veel plezier op Facebook!
Loes Vork
Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.
Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...