Publicatiedatum: 07-10-2020
Zal ik je het recept geven voor succesvolle marketing? Zodat jij het alleen maar hoeft te kopiëren om voortaan voldoende klanten te hebben? Maar je kent de uitdrukking misschien wel: Als iets te mooi lijkt om waar te kunnen zijn, dan ís het waarschijnlijk ook te mooi om waar te kunnen zijn.
Ik geef marketingadvies, dat is mijn werk. Dus het is logisch dat ondernemers aan mij vragen wat ze moeten doen. Welke social media moet ik gebruiken? Moet ik adverteren? Moet ik blogs gaan schrijven? Moet ik…
Degene die de vraag stelt hoopt op een eenduidig, bevestigend en gemakkelijk toepasbaar antwoord waardoor de klanten zullen toestromen. Bijvoorbeeld: ga op Instagram, plaats daar 3 berichten per week / dag / uur, dan ben je echt goed bezig en komt het 'helemaal goed'.
Maar helaas, zo werkt het niet. In plaats daarvan heb ik een lijst vragen voor je. Wie ben je? Wat doe je? Ben je een dienstverlener (want dat is mijn favoriete doelgroep)? Wie of wat wil je bereiken? Waar houd je van in je werk? Waar heb je plezier in? Op welke manier ben jij anders dan je vakgenoten?
Je had het kunnen weten als je mijn logo hebt gezien! Als communicatiekundige stel ik de wie-wat-waar-wanneer-hoe-en-waarom-vragen voortdurend. En mijn journalistieke ervaring komt ook goed van pas: ik mag graag andere mensen uithoren en het resultaat in woorden vangen. Daar heb ik plezier in (de diagnose luidt: ‘chronisch nieuwsgierig’) en daarmee kan ik je echt helpen.
Als ik weet wie je bent, dan kan ik inschatten welke marketing wel en niet bij je past. Het moet namelijk een marketingstrategie zijn die ervoor zorgt dat je in contact komt met mensen met wie je een 'klik' zult hebben. Van die leuke klanten waar je zelf ook energie van krijgt, omdat je ze extra goed kunt helpen. Je hebt die klik door gedeelde waarden en normen. Dus hoe beter je weet wie je zelf bent en welke dingen je belangrijk vindt in je leven en in je werk, hoe beter je dat kunt tonen in je marketing en hoe beter de klanten die erop reageren bij je passen. Je kunt beter wat minder mensen bereiken die vertrouwen in je hebben, dan heel veel mensen met wie je eigenlijk niets gemeen hebt.
Ik laat je persoonlijke voorkeuren ook mee wegen bij het kiezen van de marketingmiddelen. Dus als je bijvoorbeeld Facebook helemaal niks vindt (let wel: na onderzoek en niet op basis van vooroordelen), dan gebruiken we dat niet, ook al ‘zit daar je hele doelgroep’. Want als je met hangen en wurgen op Facebook gaat, straal je geen enthousiasme uit en waarschijnlijk houd je het ook niet vol. En dat zijn nu net de twee dingen die je nodig hebt voor effectieve marketing: energie en consequent volhouden.
Het mooie is dat bijna alle marketingmiddelen die je kunt bedenken, effectief zijn. Als ze maar consequent worden toegepast, duidelijk maken wat jij waard bent en onder ogen komen van een doelgroep die groot genoeg van omvang is. Misschien ben jij meer iemand voor een kraampje op de markt. Of om te gaan vloggen? Hoe meer enthousiasme en plezier je toont op de plek die je kiest, hoe beter het werkt. Je krijgt meer en leukere reacties, anderen vertellen het graag door en dat stimuleert je om ermee verder te gaan. Je straalt in je vakmanschap en daar komen nieuwe klanten op af.
Ook ik heb de marketing voor mijn eigen bedrijf zodanig vorm gegeven dat het echt 'Loes' is. Dat het bestaat uit activiteiten die bij me passen en die ik leuk vind om te doen. En ik kan je verzekeren dat een kant-en-klaar funnel of imponeren met vaktermen NIET 'Loes' is. Wat dan wel?
Voor mij is een combinatie van kennis delen en netwerken een goede manier om in contact te komen met nieuwe mensen. Ik vind het plezieriger om iets te geven (bruikbare tips, aandacht), dan om te vragen (word mijn klant). Ik heb dus wel moeten leren om toch óók te vragen, bijvoorbeeld aan het einde van een bijeenkomst, omdat ik het anders helemaal niet zou doen en dat is natuurlijk niet handig.
‘Gewoon’ netwerken vind ik behoorlijk spannend. Ook ben ik iemand die graag weet waar ze aan toe is. Daarom heb ik mezelf aangesloten bij een intensief ondernemersnetwerk met een vaste agenda, wat me een veilig en vertrouwd gevoel geeft. Bovendien is het credo van deze club 'Geven loont', dus je begrijpt waarom ik daar warm voor loop.
Daarnaast organiseer ik al jaren mijn eigen netwerkbijeenkomsten waar ik gratis mijn kennis deel: de maandelijkse social media werkochtenden. Ik weet waar ik aan toe ben (want ik verzorg de training en ontvang de bezoekers), ik deel mijn kennis (wat ik erg leuk vind om te doen en waarmee ik ook mensen kan helpen die me niet zouden kunnen betalen) en de bezoekers leren me goed kennen. Ik moet de werkochtenden iedere maand aankondigen en dat dwingt me om actief te blijven. Voor de klanten die daaruit komen hoef ik geen offertes te maken. Ze laten op een gegeven moment simpelweg weten dat ze met mij willen werken. Ze weten al wat ik waard ben.
Je kunt de eerste stap zetten door zelf na te denken over de vragen in deze blog. En het is goed om een lijst te maken van alle marketing middelen die jij kunt bedenken. Plaats ze in volgorde van ‘leukheid’. Tekent zich al iets af? Ik wens je veel plezier!
Hartelijke groet uit Gouda
Loes Vork
Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.
Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...