Publicatiedatum: 29-10-2020
Goed pitchen en presenteren is een kunst. Goed (dag)voorzitter zijn ook, trouwens ;-) Er zijn heel veel dingen waar je tegelijk op moet letten, zoals de tijd. En dat gaat niet altijd goed...
Enkele jaren geleden werd ik uitgenodigd om tijdens een bijeenkomst van HR professionals te vertellen over de manier waarop ik de arbeidsmarktcommunicatie voor een klant had opgezet. Ik kreeg een spreektijd van 1 uur. Ik had mezelf goed voorbereid. Mijn verhaal duurde tijdens het oefenen 45 minuten. Op die manier wist ik zeker dat ik tijd kon nemen om in te spelen op reacties.
Maar de spreker voor mij liep vreselijk uit. De voorzitter greep niet in. Ein-de-lijk was het mijn beurt...
Mijn presentatie ging goed. Het publiek was aandachtig. Ik zag mensen ijverig mee schrijven en kreeg allerlei vragen.
Maar toen ik een half uur op weg was, kapte de voorzitter me af. Mijn tijd was om, ik moest stoppen. Ik stond perplex. Zei zelfs nog dat ik was uitgenodigd voor een presentatie van 1 uur. Ja, dat klopte, maar het was nu tijd voor de afsluitende borrel.
Ik heb nog nooit zo'n lullige situatie meegemaakt. Er werd nog beloofd dat ik een andere keer terug mocht komen. Alsof ik daar zin in zou hebben!
Bij het ondernemersnetwerk waar ik zelf lid van ben, houdt iedereen een pitch van 1 minuut. Dat lijkt kort, maar je kunt verrassend veel kwijt in 1 minuut. Als een bezoeker het niet helemaal redt binnen de aangegeven tijd, is dat helemaal niet erg, zo lang het bij een zinnetje blijft. Maar dooorkletsen tot wel 3 minuten is funest voor je reputatie. Het is onbeleefd. Je wekt de indruk dat je jezelf erg belangrijk vindt én dat je je niet hebt voorbereid.
Als je ergens mag pitchen of spreken: houd je aan de tijd die je ervoor hebt gekregen. Uitlopen is onbeleefd en onprofessioneel. Korter is altijd beter; dan is er ruimte voor vragen. En mensen die geen klok kunnen kijken zouden geen voorzitter moeten mogen worden...
Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.
Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...