8 tips voor plezier in je marketing

8 tips voor meer plezier in je marketing

Vind jij het leuk om zelf je marketing te doen? Of is het meer een last die op je schouders drukt? Als je plezier hebt in je marketing dat houd je het beter vol en heeft je marketing meer effect. Ik geef 8 tips om dat plezier in je marketing te vinden.


Doe jij je marketing zelf? En heb je daar plezier in?

Veel ondernemers en organisaties kiezen ervoor om zelf de marketing te doen. Tegelijkertijd vinden ze dat vaak best lastig, of zelfs ronduit vervelend. Je voelt je onzeker of je wel het juiste doet, en je ervaart de constante druk van ‘moeten’. En door je drukke werkzaamheden schiet het er steeds bij in.

Als je met hangen en wurgen je marketing moet doen, dan weet je zeker dat het niks wordt.

Mijn belangrijkste marketing tip is daarom: zorg dat je plezier hebt

Plezier in je marketing

Hoe doe je dat?

Hieronder vind je 8 tips om plezier te vinden en te houden in je marketing. En ik hoop dat je om te beginnen alvast een beetje blij wordt van dit vrolijke plaatje. Ballonnen zijn slecht voor het milieu, maar digitale foto’s van ballonnen zijn dat gelukkig niet!

Marketingpleziertip 1: schap de term ‘doelgroep’

Marketingpleziertip 1: schrap het woord 'doelgroep'

Zeg zou zelf! Het woord ‘Doelgroep’ is een vaag en saai en lelijk woord. Hoe klinkt de zin ‘Schrijf eens een leuk bericht voor je doelgroep’? Kansloos!

Maar wat voor mensen zijn dat eigenlijk, je doelgroep?

Misschien denk je dat dat vooral mensen zijn die je niet kent en die moet je dan lastig gaan vallen met jouw marketing. Dat geldt inderdaad voor de grotere bedrijven die hun producten in grote aantallen willen verkopen, maar voor de meeste zelfstandige professionals, dienstverleners, bestaat de doelgroep uit BEKENDEN.

Ga maar na: krijg je de meeste nieuwe klussen door mond tot mond aanbevelingen? Ja? Dan kun je je marketing het beste richten op de mensen voor en met wie je al hebt gewerkt, zodat ze je nog vaker kunnen aanbevelen. En dat zijn gewoon heel leuke mensen. Ze weten al een beetje of misschien al heel goed wat je kunt, wie je bent, wat je werk waard is, ze zijn je fans en ze horen graag van je. Het is leuk om met deze mensen te praten!

Dit besef maakt een wereld van verschil.

In plaats van ‘sorry dat ik je lastig val’ (voor de verlegen ondernemer) of ‘ik ben belangrijk en je moet dit kopen’ (voor de doordrammende ondernemer) is je houding er een van ‘hier ben ik, en ik heb ZIN in jullie’ (voor de authentieke ondernemer). Je hoeft dan geen mensen naar je toe te trekken, nee jij staat lekker op jouw plekje en de mensen komen vanzelf naar jou toe.

Neem je leukste klanten voor ogen en stel je voor dat je je nieuwsbrief, mail of social media bericht aan hen schrijft, of dat je je podcast aan hen vertelt, en maak er een feestje van.

Marketingpleziertip 2: Maak er een cadeautje van

Marketingpleziertip 2: maak er cadeautjes van

Misschien heb je het idee dat je met je marketing ergens om moet vragen. Koop dit, bestel nu, wees er snel bij, de korting geldt maar kort etc. Natuurlijk wil je iets verkopen en natuurlijk moet je vertellen over je producten en diensten en ‘de vraag’ stellen met een duidelijke Call to Action, dus een oproep tot actie

Maar waarom zou je dat drammerig moeten doen, zoals die opgejaagde radiospotjes waar je helemaal moe van wordt van het luisteren alleen al?

Jouw werk heeft bepaalde kwaliteiten, en als het goed is, kun je die benoemen.
Het is zorgvuldig, verhelderend, informatief, helpend, of gemakkelijk, of goedkoop, of duurzaam…

Hoe mooi zou het zijn als iedere marketing uiting óók diezelfde ervaring biedt en diezelfde kwaliteit heeft als jouw dienst of product. Jouw folder of social media bericht of blog of webinar wordt op zichzelf dan ook ervaren als cadeautje, als waardevol.

En de grap is, die cadeautjes kunnen heel klein zijn en toch waardevol. Herkenning bieden bijvoorbeeld, is heel waardevol voor mensen die tegen problemen aan lopen. Het idee dat je niet de enige bent.

Of iets waardoor je even ergens bij stil staat of waarvan je even kunt genieten. Of waar je om kunt lachen. Of nuttige informatie.

Als je moeite hebt om jouw vorm van marketingcadeautjes te vinden, schakel dan beslist de hulp in van iemand anders, want anderen zien jouw waarde en je mogelijkheden vaak beter dan jijzelf. Als ik een klik heb met mijn klant zit ik boordevol ideeën, moeiteloos. Buitenstaanders zien jouw mogelijkheden veel makkelijker dan dat je ze zelf kunt zien.

Marketingpleziertip 3: Doe het samen

Marketingpleziertip 3: Doe het samen

Doe je marketing samen met iemand met wie je een klik hebt. Het kan ook een collega ondernemer zijn met wie je afspreekt om op een vaste middag allebei aan je eigen marketing te werken. Dat maakt het gezellig en je bent elkaars stok achter de deur. Het geeft bovendien extra voldoening als je hebt gedaan wat je wilde doen, en je kunt dat delen met iemand anders. Want het gezegde ‘Gedeelde smart is halve smart’ kent ook deze variant: ‘Gedeelde pret is dubbele pret!’.

Marketingpleziertip 4: Doe waar je zelf zin in hebt

Marketingpleziertip 4: Doe waar je zelf zin in hebt

Kijk naar alle marketing strategieën en middelen die er mogelijk zijn, en maak daar een keuze in, en laat je bij het maken van die keuze leiden door waar je zin in hebt.

Dat klikt misschien een beetje gek want als marketeer zou ik moeten zeggen dat je moet kijken naar de aanwezigheid van je doelgroep. Dat klopt, maar slechts ten dele. Want stel dat de cijfers zeggen dat je doelgroep vooral op Facebook zit, en jij hebt een hekel aan Facebook, dan gaat dat ‘m toch niet worden. Dan kun je beter een andere plek kiezen waar de aantallen wat lager zijn, maar waar jij wel met enthousiasme en consequent aanwezig bent. Dat zorgt voor een sterkere verbinding met je publiek en dat is veel meer waard. Je krijgt dan ook meer leuke reacties, en dat motiveert.

De grap is: als jij werk doet dat bij je past en authentiek bent in je marketing, dan zul je vooral klanten hebben die op jou lijken. Grote kans dat ze jouw voorkeur delen!

Marketingpleziertip 5: monitor het effect van je acties

Marketingpleziertip 5: monitor het effect van je acties.

Kijk welke activiteiten en berichten het meeste effect hebben en probeer daar meer van te maken.

Het motiveert mij bijvoorbeeld enorm als ik een mailtje krijg van Google Mijn Bedrijf waarin staat dat 2,5 duizend mensen mij op google hebben gevonden. En dan ook nog info erbij over de gebruikte zoektermen. Daar kan ik meteen mijn voordeel mee doen!

Wat moet je dan precies monitoren? Dat hangt af van het doel dat je hebt met je marketing. Een paar voorbeelden. Wil je meer bezoekers op je site via social media? Kijk dan in Google Analytics naar de herkomst van je bezoekers. Wil je dat mensen echt de tijd nemen om je informatieve blogs te lezen? Kijk dan naar de leestijd van je blogpagina’s. Wil je meer verbinding met je fans? Kijk dan naar de interactie op social media. Er is heel veel dat je kunt monitoren maar het heeft geen zin om alles in de gaten te willen houden. Dus bepaal je doel en houd een of twee meetpunten in de gaten.

Marketingpleziertip 6: maak het zichtbaar voor jezelf

Marketingpleziertip 6: maak het zichtbaar voor jezelf

Verzin iets dat je letterlijk ziet groeien, zoals een lijstje, een groeicurve, een schaal die vol raakt met visitekaartjes of een prikbord, een omzet barometer…

Het help als je zoiets zichtbaar in je omgeving inricht. Het herinnert je voortdurend aan je doel en aan de acties die je je had voorgenomen om te doen. De kans wordt groter dat je het inderdaad gaat doen. Actie!

Marketingpleziertip 7: Volg alleen inspiratie

Marketingpleziertip 7: Volg alleen inspiratie

Maak bewust een keuze naar welke uitingen van collega’s en concurrenten je wel kijkt, en naar welke niet. Als je ontmoedigd raakt, kijk er dan niet naar. Ontvolgen die hap. Als het je inspireert of uitdaagt, dan wel.

Marketingpleziertip 8: Geniet van het contact

Marketingpleziertip 8: Geniet van het contact

Marketing heeft als doel om je in contact te brengen en houden met andere mensen. Houd de reacties op jouw uitingen in de gaten en reageer terug. Neem echt de tijd om dat met zorg te doen. Stel af en toe vragen om reacties uit te lokken. Maak er fijne gesprekjes van als je kunt.

Dit was mijn laatste marketingpleziertip.

Als je het lef hebt om je marketing op je eigen manier te doen, op een manier die echt bij je past en waarvoor je je niet in allerlei bochten hoeft te wringen, hoe gemakkelijker het je af zal gaan en hoe beter je het vol kunt houden.

Als je mijn hulp inschakelt voor je marketing, dan maken we samen een marketing strategie die je zelf uit gaat voeren. Ik help je met het kiezen van de middelen, we richten ze samen in en als het nodig is train ik je in het gebruik van die middelen. Op een manier die past bij jou en bij je klanten.

Neem contact op: 

Loes Vork van Vork Communicatie voor Marketing strategie, training en inspiratie

Gedeelde pret is dubbele pret

 

Leuk artikel?

Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.


Zoek op trefwoorden

  • Marketing (48)
  • Authenticiteit (26)
  • Social media (23)
  • Bloggen (13)
  • Stralend Werven (12)
  • Site (11)
  • Doelgroep (10)
  • Ondernemerschap (9)
  • Nieuwsbrieven (5)
  • Schrijven (5)

  • Archief


    Nieuwsbrief

    Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...