Publicatiedatum: 16-01-2021
‘Ik vind het moeilijk om nog iets aan mijn marketing te doen, want mijn cursussen en workshops kunnen steeds niet doorgaan en ik weet niet wanneer ze weer wel door kunnen gaan.’ Herkenbaar?
Het is inderdaad zeer frustrerend om tevergeefs energie ergens in te steken. En het is erg jammer als jij en je bedrijf daardoor helemaal stil vallen, en je stopt met je externe communicatie zoals social media. Dat brengt je in een neerwaartse spiraal.
Ik heb 4 tips voor je:
1. Voeg dingen toe aan je aanbod van producten en diensten die sowieso altijd door kunnen gaan;
2. Kies voor marketing van jezelf en je bedrijf ‘als geheel’ en niet voor een onderdeel waarover je onzeker bent. Verwijs in je marketing naar je site waar je complete aanbod op staat;
3. Kies voor marketing die bestaat uit inspirerende, waardevolle uitingen die je vanuit plezier deelt, en niet zozeer vanuit een behoefte of om ergens reclame voor te maken. Deel dingen waarover je je verwondert, waarvan je geniet, die je opvallen. En neem ons mee in de werkzaamheden die je uitvoert;
4. Maak een praatje met iemand die jou inspireert, zodat je humeur verbetert.
Hoe kun je je aanbod aanpassen of uitbreiden? Hoe vind je vormen die altijd door kunnen gaan, ook al moet het online of mag je maar weinig deelnemers tegelijkertijd ontvangen?
Als je gewend bent om live workshops of trainingen te geven aan groepen, op een geplande datum, en verder niet, dan is het hoog tijd om je aanbod te verbreden met vormen die altijd door kunnen gaan. Alles wat online is, kan bijvoorbeeld wel. En alles wat maar voor 1 persoon is kan sowieso. Je kunt ook in je eentje op locatie komen bij mensen die bij elkaar wonen, zoals een gezin. En je kunt dingen opsturen, zelf bezorgen of laten afhalen.
Waarschijnlijk kun je je ‘groepsding’ heel gemakkelijk ombouwen tot een 1-persoons ervaring. Reken eens uit wat dat moet gaan kosten. Ja, dat wordt inderdaad best duur. Maar het is wel individueel en het gaat gegarandeerd door. Zie deze vorm als jouw VIP aanbod, het is het beste van het beste, men krijgt 100 % aandacht van de deskundige. Zet deze versie gewoon op je site, naast de andere varianten!
Ander idee: misschien leer je, normaal gesproken, mensen om iets zelf te maken. Is het ook mogelijk dat jij het vóór hen maakt? In opdracht? Misschien als een bijzonder, persoonlijk cadeautje? Of als dienst voor mensen die het gewoon niet zelf willen of kunnen? Ook deze variant is een extra aanvulling op je standaard aanbod.
Je normale groepsaanbod laat je ook op je site staan, maar zonder datum zo lang de toekomst onzeker is. Je biedt het aan op aanvraag. Doe de deur niet dicht, maar nodig uit om vooral contact op te nemen als iemand belangstelling heeft. Geef aan dat er in overleg soms meer mogelijk is dan op het eerste gezicht lijkt.
Je kunt ook een online versie maken. Heb je een hekel aan online? Dan doe je het lekker niet, prima. Maar is je tegenzin gebaseerd op feiten en opgedane ervaring, of op vrees voor iets onbekends? Als online nieuw voor je is, vraag dan eens in je omgeving naar goede voorbeelden. En meld je voor een paar online bijeenkomsten aan als deelnemer. Doe ervaring op en leer van je voorbeelden. Maak een opzet en test die met fijne mensen die je opbouwende tips willen geven.
Is je complete workshop of cursus niet te vertalen naar online? Onderzoek dan eens of je een kortere online introductie kunt maken. Of een aanvulling, voor mensen die al eerder iets bij je hebben gevolgd. Als het korter is en online, hoef je geen locatie te huren en koffie te schenken en kan de prijs omlaag. Dat is fijn laagdrempelig, ook voor mensen die je willen leren kennen voordat ze zich aanmelden voor iets duurders en intensievers.
Heb je iets bedacht om weer in beweging te komen? Ik hoor het graag!
Hartelijke groet uit Gouda,
Loes Vork
Tip: kijk in mijn agenda naar de data en thema's van mijn gratis social media werkochtenden! Online als het moet, live als het kan. Altijd boordevol tips voor je marketing, inclusief gelegenheid om te netwerken.
Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.
Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...