Publicatiedatum: 13-09-2021
Hashtags zijn ooit uitgevonden door Twitter en met enthousiasme overgenomen door met name Instagram, waar ze een groot effect hebben op het bereik van je berichten. Maar hoe gebruik je ze op LinkedIn?
Ook op LinkedIn kun je hashtags gebruiken, hoewel hij daar inconsequent wordt ingezet en (daardoor, vermoed ik) nog lang niet alle LinkedIn gebruikers er goed raad mee weten.
In het algemeen: een hashtag kan ieder woord zijn, met het hekje # ervoor (zonder spatie). Het is de bedoeling dat het woord door dat hekje aanklikbaar wordt (wat helaas niet overal werkt), en als je het woord inderdaad aanklikt krijg je een overzicht van andere uitingen waarin diezelfde hashtag is gebruikt.
Het heeft in de meeste gevallen dus geen zin om een hashtag te maken met een zelfbedacht woord, maar wel met een zoekterm die interessant is voor je doelgroep.
Sommige hashtags zijn actuele, of vooral bedoeld voor ingewijden, zoals een afkorting van een evenement die aan de bezoekers wordt meegegeven. Je kunt dan snel en gemakkelijk alle berichten over dat evenement terugvinden, door wie ze ook zijn geplaatst. Handig als je eigen foto’s mislukt zijn; via Instagram vind je vast een alternatief!
Hashtags maken het ook mogelijk om deel uit te maken van een online discussie tijdens een gebeurtenis of een uitzending. Dat gebeurt vooral op Twitter.
Je kunt ook een hashtag volgen, net zoals je personen en bedrijven kunt volgen. Dit werkt onder meer op Twitter, Instagram en LinkedIn.
Op sommige plaatsen werkt het wel, en op andere niet.
Op je LinkedIn profiel en pagina zijn hashtags niet aanklikbaar. Dat geeft niet omdat alle woorden in je profiel of pagina-informatie al doorzocht kunnen worden. Het heeft dus niet veel zin om daar hashtags te gebruiken.
Maar in je berichten (ook wel posts of status updates genoemd) zijn hashtags wel aanklikbaar en maken ze het mogelijk om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen rondom ‘jouw’ onderwerp via de hashtagfeed.
Helaas kun je niet zoeken op een hashtag via het centrale zoekvenster van LinkedIn. Je moet dan eerst naar een bericht gaan waar de hashtag in wordt gebruikt, om op de betreffende hashtag te kunnen klikken.
En, nogmaals helaas, in reacties op een bericht werkt de hashtag niet.
Als je een artikel plaatst (blog) kun je hashtags toevoegen in het artikel zelf of via de intro-optie die in beeld verschijnt nadat je je artikel hebt gepubliceerd. Maar jammer genoeg worden LinkedIn artikelen niet vertoond in de hashtagfeed. Ze worden er dus niet beter vindbaar door, maar het is voor je lezer wel sneller duidelijk waar je artikel over gaat.
Wel heeft LinkedIn een nieuwe toepassing van de hashtag ontwikkeld, speciaal voor bedrijfspagina’s. Als bedrijfspagina kun je maximaal 3 hashtags claimen, waardoor je als bedrijfspagina kunt reageren op posts waarin deze hashtag wordt gebruikt. (Ga naar Bedrijfspagina -> Manage -> Hashtag + )
Kortom: het heeft op LinkedIn met name zin om hashtags te gebruiken in je berichten.
Op andere plaatsen binnen LinkedIn werken de hashtags niet zoals je zou verwachten. Wie weet volgt die functionaliteit later alsnog.
Let bij het gebruik van hashtags in je berichten op de leesbaarheid van je bericht. Zet ze liever niet in lopende tekst, maar bij wijze van nawoord onderaan in je bericht. Gebruik ze voor onderscheidende termen waarop je vermoedt dat mensen zoeken, en niet voor alledaagse woorden. En houd het bij enkele hashtags; overdrijf niet. Beter drie dan dertig hashtags!
Hartelijke groet uit Gouda,
Loes Vork
Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.
Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...