werkochtenden

Het effect van mijn maandelijkse marketing (net)werkochtenden

Toen ik me inschreef bij de Kamer van Koophandel besefte dat ik allereerst een netwerk moest opbouwen, om een succes van mijn bedrijf te kunnen maken. En daar zag ik best tegenop! In 2013 vond ik een manier van marketing bedrijven die precies bij mij paste, en die me wekelijks nieuwe aanvragen oplevert: de (net)werkochtenden.


Het effect van marketing (net)werkochtenden

Ik begon met nul connecties.

Toen ik in 2010 voor mezelf begon had ik géén netwerk. Ik kende nauwelijks andere mensen in mijn woonplaats (alleen wat mensen via de school van onze kinderen) en ik maakte nog geen gebruik van social media. Nul connecties op LinkedIn. Ik besefte dat ik allereerst aan een groter netwerk moest gaan werken, als ik een succes van mijn bedrijf wilde maken. En daar zag ik best tegenop!

In 2013 vond ik een manier van marketing bedrijven die precies bij mij paste, en die me nu wekelijks nieuwe aanvragen oplevert. Sinds november 2013 verzorg ik namelijk iedere maand een gratis (net)werkochtend over marketing en social media. Voor ondernemers en andere mensen die zelf hun marketing willen of moeten doen. Dus bijvoorbeeld ook voor bestuursleden van verenigingen of secretaresses of accountmedewerkers van kleinere bedrijven.

Esther van Berk (De Visiegraaf)  interviewde mij over de werkochtenden, en van die Zoom sessie is een video gemaakt. Je kunt hem bekijken op de site van Esther via deze link.

Hoe kwam ik op het idee van werkochtenden?

In het begin van mijn ondernemerschap trok ik veel op met Hanny Schoonderwoerd, die ook als ZZP’er actief is. We besloten ons samen in LinkedIn te verdiepen en we hebben daar vervolgens ook samen trainingen in gegeven. En dat is al meteen een tip voor jouw marketing: werk samen met iemand met wie je een klik hebt. Dat geeft je extra bereik en het stimuleert, als een stok achter de deur.

Hanny gaf in die tijd iedere maand een werkochtend voor werkzoekenden, en dat vond ik heel inspirerend. Ze deelde kennis en liet daarna de werkzoekenden in groepjes zelf aan de slag gaan. Ze gaf die bijeenkomsten in een openbare ruimte, waardoor ze geen kosten hoefde te maken. Dat bracht me op het idee om zelf ook werkochtenden te gaan organiseren, maar dan natuurlijk voor mijn eigen doelgroep en over mijn eigen onderwerp. Zo kwam ik op de tweede woensdag van de maand terecht. In Bibliotheek Gouda vond ik een partner die de werkochtenden graag onderdak gaf.

Win-win samenwerking

werkochtendenDe bibliotheek was toen nog gevestigd in de binnenstad, maar al volop bezig met de ontwikkeling van de prachtige Chocoladefabriek. Daar wilde men niet alleen kennis delen door het uitlenen van boeken, maar ook op allerlei andere manieren, en men wilde ook graag ondernemers naar de bibliotheek trekken om bijvoorbeeld te flexwerken of zalen te huren. Dus de bibliotheek had baat bij mijn werkochtenden, en ik had er baat bij dat ik ze in de bibliotheek kon houden. Ik hoefde in het begin namelijk geen huur te betalen (later wel) en het feit dat het een samenwerking was werkte voor mij als een soort keurmerk van kwaliteit. Niemand kende mij toen, maar iedereen kende wel de bibliotheek. En als de bibliotheek met mij samenwerkte, dan zou ik vast wel goed zijn in mijn werk.

Het verloop van een marketing werkochtend

Iedere werkochtend duurt 2 uur en heeft een eigen thema (je vindt de data en thema’s in de agenda op mijn site). Ik deel mijn kennis over het onderwerp, of er is een gastspreker. Ook is er altijd een uitgebreide voorstelronde zodat de deelnemers elkaar leren kennen. Vaak geef ik opdrachten of is er tijd om het geleerde meteen uit te voeren. En om te netwerken natuurlijk. Inmiddels ben ik verhuisd van de bibliotheek in Gouda naar de Graanmaalderij in Gouderak, en zijn alle werkochtenden hybride. Dat houdt in dat je kunt kiezen of je er ‘in het echt’ bij bent, of dat je liever online mee doet via Zoom.

Waarom ik zo blij ben met mijn marketing werkochtenden, en er nog lang mee door wil gaan.

Ik vind het leuk om kennis te delen, om andere mensen te helpen en om te faciliteren dat mensen elkaar helpen.

Ik vind het gemakkelijker om te netwerken in een setting waarin ik weet waar ik aan toe ben en waarbij ik een duidelijke rol heb, dan om ‘los’ te netwerken zoals bijvoorbeeld bij Open Coffee het geval is.

Ik vind het fijner om mensen uit te nodigen voor deze zinvolle, gratis bijeenkomsten (hoewel je ook een vrijwillige bijdrage kunt betalen), dan om te werven voor iets waarvoor betaald moet worden. Dat laatste ‘vergeet’ ik vaak.

Tijdens een werkochtend kom je er goed achter wie ik ben en hoe ik tegen marketing aan kijk. Je leert me persoonlijk kennen, en dat helpt om te beslissen of je me ook zou willen inhuren.

Tijdens iedere werkochtend leer ik nieuwe mensen kennen, en ontmoet ik bekenden met wie ik de relatie verdiep.

werkochtendDoordat de werkochtenden iedere maand zijn, dwing ik mezelf om op zijn minst iedere maand van me te laten horen via social media en mijn nieuwsbrief, en soms via een persbericht. Zonder die werkochtenden zou ik veel minder zichtbaar zijn op social media en mijn nieuwsbrief ook minder vaak verzenden.

Ik nodig mijn klanten ook uit om de werkochtenden te bezoeken, als manier om bij te blijven en om actief blijven met hun marketing. Want het vraagt best wel wat doorzettingsvermogen en enthousiasme om consequent aan je marketing te werken! Als het goed is ben je na een werkochtend weer helemaal geïnspireerd én heb nieuwe mensen leren kennen die nuttig voor je kunnen zijn.

Ik hoef relatief weinig moeite te doen om een werkochtend te organiseren. De kennis die ik deel heb ik al in huis of moest ik toch al uitzoeken om mijn werk goed te kunnen doen. Ik betaal wel huur voor de ruimte, maar die kosten zijn het ruimschoots waard.

Doordat de bijeenkomsten tegenwoordig hybride zijn, heb ik de zekerheid dat ze altijd door kunnen gaan, ook bij bijvoorbeeld een complete lockdown (dan is de bijeenkomst uiteraard alleen online). Daardoor blijf ik gemotiveerd, want er is niets zo vervelend als dingen organiseren die je vervolgens weer moet annuleren.

Bekijk de video over de werkochtenden!

In de video vertel ik nog meer, dus die kan ik van harte aanbevelen. Tot slot wil ik Esther bedanken voor haar uitnodiging voor het interview en dat ze er een video van heeft gemaakt. Haar ‘lunch & learn’ sessies en expertsessies zijn ook een prachtig voorbeeld van marketing door kennis te delen, in een vorm die precies past bij de ondernemer in kwestie.

Ik wens je veel plezier bij je marketing!
Hartelijke groet, Loes Vork

Leuk artikel?

Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.


Zoek op trefwoorden

  • Marketing (52)
  • Authenticiteit (28)
  • Social media (23)
  • Bloggen (13)
  • Stralend Werven (12)
  • Ondernemerschap (12)
  • Site (11)
  • Doelgroep (10)
  • Schrijven (5)
  • Nieuwsbrieven (5)

  • Archief


    Nieuwsbrief

    Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...