Blog over interactie

Interactie: het toverwoord voor je marketing

Het woord 'interactie' duikt overal op, en dat is terecht. Want zonder interactie geen effect. Maar wat is het precies?


Wat is interactie?

Interactie is dat er iets gebeurt tussen 2 mensen. Er is een wisselwerking. Ik vertel iets, jullie luisteren en geven signalen terug, daar trek ik conclusies uit en daar reageer ik weer op. Het gaat over en weer.
In een situatie waarin we elkaar live zien, zit er niks tussen ons in, behalve wat afstand en lucht. Als we het hebben over social media, dan zit er een platform tussen zoals Facebook, dat de dingen doorgeeft, maar ook monitort en er conclusies uit trekt en besluit om sommige dingen wel en andere dingen niet door te geven. Dat laatste noemen we dan het algoritme.

Waarom is interactie goed?

Als ondernemer wil je dat je je producten kunt verkopen of je diensten kunt verlenen. Er moet dus iets gebeuren. Jij vertelt erover en je hoopt dat anderen op jou gaan reageren. Zonder interactie geen verkoop. Dan sta je te roepen in de woestijn en er is niemand die je hoort.

Dus je hebt interactie nodig

Als je dienstverlener bent (dus je hebt een eigen praktijk als therapeut of coach of begeleider op een specifiek gebied, of je geeft advies of training, of mensen kunnen jou persoonlijk inschakelen om bepaalde dingen te doen zoals je administratie), heb je niet alleen interactie nodig, maar zelfs een speciaal soort interactie, namelijk interactie die persoonlijk is.

Oftewel interactie waarin de ontvanger van jouw berichten een idee krijgt van wie jij bent als mens en waar je voor staat. Wat je waarden zijn. Wat je belangrijk vindt in je leven en in je werk. Want bij dienstverleners maakt het niet alleen uit wat je kunt of weet, maar ook wie je bent. De interactie wordt omgezet in actie als de ander een klik met je heeft en jou vertrouwt.

Deze persoonlijke interactie wordt extra krachtig als jij ook nog eens oog en oor hebt voor de persoon aan de andere kant. Dus wanneer de ander zich gezien voelt, gewaardeerd voelt, herkenning ervaart, of voelt dat jij ook open staat voor de ander.

Dus: zonder interactie heb je geen bedrijf, en voor de meesten van ons geldt dat die interactie dan ook nog eens persoonlijk moet zijn, op zijn minst van jou naar de ander en liefst ook vanuit de ander naar jou.

Is interactie voldoende?

Interactie is een vereiste, zonder interactie heb je geen bedrijf, maar het is op zichzelf niet voldoende. Om de persoon met wie je interactie hebt daadwerkelijk tot actie aan te zetten, zoals iets kopen, zijn er gemiddeld 7 contactmomenten nodig. Dat is uit onderzoek gebleken en dat is een gemiddelde. Hoe groter de investering is om jouw product of dienst te krijgen en hoe meer vertrouwen erbij komt kijken, hoe langer het duurt. Een tijdschrift koop je soms in een impuls, maar over een intensieve training denk je wat langer na.

Dit betekent dat je er niet bent met 1 mooie interactie; je zult vaker van je moeten laten horen. Vrijwel zeker veel vaker dan jij denkt. En dat moet je (wat mij betreft) dan ook nog eens doen op een aangename manier en op een herkenbare manier.

Als je social media gebruikt voor je communicatie, geldt het voorgaande ook.

Op social media verstaan we onder interactie alles wat een kijker met jouw bericht kan doen:

interactie voor je marketing• Lezen: erbij stil staan of snel voorbij scrollen
• Klikken op ‘meer weergeven’
• Klikken op een link in je bericht
• Klikken op de foto bij je bericht, om hem groter te zien.
• De video afspelen (en hoe lang dan, en hoe vaak)
• Op ‘vind ik leuk’ klikken
• Een commentaar intypen
• Het bericht delen
• Het bericht opslaan onder favorieten.

Als mensen jouw bericht echt goed hebben gezien en gelezen en er eventueel op hebben gereageerd, is de kans groter dat ze bijvoorbeeld iets bij je gaan bestellen. Snel voorbij scrollen is niet wat je wil!

Je wilt dus puur voor jezelf graag zo veel mogelijk interactie.

Maar er is nog een reden dat je op social media interactie wil, en dat is omdat door het algoritme, je bereik in grote mate wordt beïnvloed door je interactie. Als er veel mensen reageren, dan wordt je bericht aan nog meer mensen getoond, want het zal wel interessant zijn. Als er niemand reageert, wordt je bericht aan minder mensen vertoond. Misschien nog wel aan jouw grootste fans, maar amper aan andere mensen.

Als je op je account meer vrienden of volgers hebt, is je clubje grootste fans waarschijnlijk ook wat groter, maar veel vrienden of volgers hebben is op zichzelf geen garantie op een groot bereik voor je berichten.

Als je 200 volgers hebt, kun je met 1 bericht bijvoorbeeld een bereik van 20 personen hebben, maar je kunt er ook 2000 views mee trekken.

Tijdens de laatste werkochtend deelde ik twee uur lang tips voor interactiebevordende berichten. Natuurlijk kun jij ook een training, workshop, strategiesessie of werkochtend bij me volgen om je marketing verder te helpen.

Maar ik heb ook iets voor je dat je meteen al zelf kunt doen.

Spreek met een andere ondernemer af en bekijk samen de statistieken van je social media. Zoek naar de afdeling waar je per bericht kunt zien hoeveel reacties je kreeg en hoe groot je bereik was. Kijk naar je beste en slechtste resultaten van de afgelopen periode en bespreek met elkaar hoe het zou komen dat dat ene bericht zo goed ging, terwijl het andere niets deed.

Spannend om je resultaten te delen met een ander? Jazeker! Maar ook zeer leerzaam. Doen!

Veel plezier met je marketing,
Loes Vork 

 

Leuk artikel?

Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.


Zoek op trefwoorden

  • Marketing (52)
  • Authenticiteit (28)
  • Social media (23)
  • Bloggen (13)
  • Stralend Werven (12)
  • Ondernemerschap (12)
  • Site (11)
  • Doelgroep (10)
  • Schrijven (5)
  • Nieuwsbrieven (5)

  • Archief


    Nieuwsbrief

    Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...