Publicatiedatum: 07-02-2022
Als je meerdere dingen doet (als ondernemer) krijg je meestal het marketing advies om een keuze te maken. Het klopt dat duidelijkheid belangrijk is voor je communicatie, maar er is ook een manier om veelzijdig én duidelijk te zijn.
Ik ben zelf zo’n ondernemer die meerdere dingen doet. Ik geef marketing training via Vork Communicatie, en ik geef creatieve workshops via Boekselen, en ik heb aandacht voor geestelijke gezondheid met het boek over psychotherapie dat in het najaar verschijnt.
Meerdere dingen doen, dat lijkt een uitzondering, maar ik merk dat dat niet zo is. Behoorlijk veel klanten van mij komen namelijk met die vraag naar me toe: ik doe verschillende dingen en ik weet niet hoe ik dat moet combineren en communiceren.
Het standaard advies in de marketing en communicatie is: maak een keuze. Als je meerdere dingen tegelijk wil vertellen, dan wordt je boodschap onduidelijk, onoverzichtelijk. Wat op zich wáár is. Kies wat je wilt vertellen en blijf bij je onderwerp.
Want er is waarschijnlijk wel een reden waarom je die verschillende dingen doet. Misschien ben je een multitalent. Eigenlijk denk ik dat iedereen wel meerdere dingen heeft waar hij of zij goed in is en of plezier in heeft. Waarom zou je dan een van je talenten of kanten moeten gaan verstoppen?
Of je blijft wel alles doen, dus je negeert het advies om een keuze te maken, maar je voelt je de hele tijd ongemakkelijk, omdat je iets doet wat eigenlijk niet kan. Misschien ben je zelf ook een beetje het overzicht kwijt.
Maar ik weet zeker: het kan wel. Het is namelijk een feit dat jij die verschillende dingen al doet, dus het kan.
Die logica die zie jij misschien zelf nog niet, maar hij moet er zijn, die ene paraplu waar alles precies onder past. Of die ene drijfveer waardoor alles bij jou in beweging komt. Die zit in jou, in jouw essentie, in jouw waarden, afkomst en levenservaring.
Als je weet wat het verband is tussen de verschillende dingen die je doet, dan zullen die verschillende dingen niet afleiden, verbrokkelen of verrommelen, maar juist elkaar versterken. Dan weet je wat je wilt vertellen en hoe je dat wilt vertellen, en dan wordt je boodschap duidelijk en aansprekend, waar het ook over gaat.
De ambities die je op het ene vlak hebt, zullen dan ook je andere activiteiten versterken. Alles werkt dezelfde kant op.
Ga met iemand anders praten, en vertel waarom je doet wat je doet. Deel je drijfveren en je motivaties. Die ander zal zien van oh, dus eigenlijk gaat het bij jou altijd om XXXX. En daar heb je dan je kapstok. Je paraplu. Je logica.
Maar onder iedere boodschap, op ieder gebied, op iedere plek, ligt dezelfde laag. Dezelfde waarden, dezelfde bron die jou motiveert.
De verschillende dingen die ik doe, zoals communicatie, marketing en creativiteit en netwerken, en alles wat ik verder nog bedenk, alles staat ten dienste van die verbinding.
Ik heb in mijn eigen leven ervaren hoe belangrijk het is om verbinding te hebben. Met andere mensen, want alleen kun je niet leven. Dat is mijn persoonlijke verhaal. Om die verbinding met andere mensen tot stand te kunnen brengen, moet je eerst weten wie je zelf bent. Dus eerst verbinding maken met jezelf. Creativiteit is daarvoor een prachtige tool.
Vervolgens heb je communicatie nodig om die verbinding met andere mensen tot stand te brengen. Je moet praten, je moet jezelf uitspreken. Ook als ondernemer, dan heb je marketing nodig en communicatie om in contact te komen met je doelgroep. Ook daar geldt: hoe beter je jezelf kent, en hoe meer je je eigen waarden en eigenheid laat zien, hoe sterker de verbinding met je doelroep wordt.
Het bevorderen van Verbinding is mijn centrale thema, de manieren waarop ik daar een bijdrage aan lever zijn creativiteit, communicatie, netwerken en een boek over psychotherapie.
Als het voelt alsof ze elkaar wel in de weg zitten, schakel dan iemand anders in en zoek naar de laag die overal onder zit. Bijvoorbeeld iemand die deel uitmaakt van jouw vertrouwde netwerk.
Als je je grondlaag hebt gevonden, werkt alles dezelfde kant op. Je verschillende ambities versterken elkaar, je ambitie krijgt vleugels.
Al het voorgaande laat zich samenvatten in één super SEO-tip (uit de SEO training die ik geef in samenwerking van René van Maanen van Webburo Spring).
Je mag best 400 verschillende dingen verkopen via 1 site, als je maar voor ieder van die 400 dingen een eigen pagina maakt (landingspagina) die daar helemaal over gaat.
Je home zal dan gevonden worden op de overeenkomst tussen al die 400 dingen. Namelijk dat het allemaal duurzame artikelen, of goedkope / snelle / handgemaakte / lokale / … of welke paraplu ook maar de jouwe is!
Vind je dit artikel interessant? Deel m dan op je eigen social media kanalen.
Ongeveer eens per maand een inspirerend artikel in je mailbox. Over authentiek communiceren, over handige social media hulpmiddelen, over marketing, over ondernemerschap of over kauwtjes...